نهمین کنگره «شرکت های ملی نفتی جهان» در لندن درحالی برگزار شد که کارشناسان و مقامات شرکت کننده با ابراز امیدواری نسبت به لغو تحریم های بین المللی علیه ایران تصریح کردند که شرکت های بزرگ نفتی لحظه شماری می کنند تا با لغو تحریمها، به بازار ایران بازگردند.
کد خبر: ۸۰۹۶۰۷
لحظه شماری شرکت های بزرگ نفتی برای ورود به بازار ایران

به گزارش ایرنا، در این کنگره 2 روزه که چهارشنبه گذشته خاتمه یافت و میزبان بیش از 30 تن کارشناس، مقامات نفتی و نمایندگانی از شرکت های نفتی بین المللی بود، در مورد دستاوردها و چالش های راهبردی صنعت نفت بحث و گفت وگو شد.

کارشناسان در این مدت به مسائلی همچون رهیافت کنترل کاهش قیمت نفت خام، آینده صنعت فراکینگ، آخرین وضعیت پروژه های بالادستی و اکتشافات اخیر نفتی و وضعیت شرکت های نفت دولتی در جهان اشاره کردند.

یک روز پیش از آغاز رسمی این کنگره، نشست مقدماتی با هدف بررسی وضعیت بازار نفت ایران پس از تحریمها برگزار شد که در آن کارشناسان به تحلیل ظرفیت های غنی انرژی و قوانین و مقررات نفتی در ایران پرداخته و تصریح کردند که شرکت های بزرگ نفتی آماده از سرگیری مناسبات تجاری با ایران اعلام هستند.

اصلاح قراردادهای نفتی شرط بازگشت قوی شرکت های بین المللی نفتی

'پاول استونز' کارشناس مسائل نفتی و محقق امور انرژی در اندیشکده 'چاتم هاوس' در حاشیه این کنگره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از اشتیاق شرکت های بین المللی نفتی (ای او سی) برای بازگشت به ایران خبر داد و گفت که اگر ایران بتواند قراردادهای نفتی اش را اصلاح کند، شرکت های بین المللی نفتی بیشتری جذب بازار ایران خواهند شد.

وی گفت: این برای من قابل توجه بود که یک هفته پس از مذاکرات ژنو، وزیر نفت ایران کارگروهی را به منظور تغییر قوانین و مقررات بیع متقابل به منظور جذب شرکت های نفتی بین المللی را ایجاد کرد؛ چون هم ایران و هم شرکت های نفتی بین المللی بر این باور هستند که مقررات بیع متقابل خوب نبوده و ایجاد جذابیت نمی کرده است.

استیونز با بیان اینکه بر اساس ضوابط داخلی ایران، نمی توان قراردادهای تولید مشترک (پی اس اِی) امضا کرد، خاطر نشان ساخت که این موضوع را می توان از طریق اصلاح در برخی واژگان قرارداد که برای شرکت های بین المللی جذابیت داشته باشد، فراهم کرد.

وی ادامه داد: البته ایران در حالی برای جذب سرمایه گذاری در صنعت بالادستی اش رقابت می کند که شرکت های بین المللی نفتی رغبت کمتری برای سرمایه گذاری در این پروژه ها دارند و لذا ایران بازار کمتری را برای رقابت خواهد داشت.

این کارشناس مسایل نفتی تصریح کرد: این موضوع منافاتی با علاقه مندی شرکت ها برای سرمایه گذاری در ایران ندارد و پس از لغو تحریم ها و اصلاح قراردادها، شرکت های نفتی بین المللی برای سرمایه گذاری به ایران خواهند آمد.

علاقه مندی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران

'سایمن تلینگ' کارشناس نفتی پیشین شرکت نفتی 'بی پی' و مدیر اجرایی شرکت 'ار پی اس' در حاشیه نهمین کنگره 'شرکت های ملی نفتی' به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به منابع غنی انرژی در ایران و طولانی شدن توقف همکاری ها، به محض لغو تحریم ها، شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری، به این کشور سرازیر خواهند شد.

وی گفت: پرواضح است که شرکت های زیادی برای تجارت با ایران علاقه مند هستند و از آنجا که مدت زیادی است که درهای تجاری آن بسته بوده یقینا عطش آنها برای بازگشت به بازار این کشور زیاد است.

این کارشناس نفتی ادامه داد: اگر ایران بتواند همزمان با لغو تحریم ها، ساز وکارهای قانونی اش را درخصوص حوزه انرژی تقویت کند و جذابیت های بیشتری را برای شرکت های سرمایه گذار ایجاد کند، می تواند شرکت های بیشتری را جذب بازار خود نماید.

دکتر ‘آتیلا نیکوس' نایب رییس امور بین الملل اداره تنظیم مقررات انرژی مجارستان نیز در حاشیه این کنگره به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که ما در مجارستان نسبت به تنوع منابع گازی علاقه مند هستیم، و از طرفی ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت وگاز دنیاست، اگر تحریم ها علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا برداشته شود در آن صورت می تواند ظرفیت مناسبی برای تامین گاز کشور ما به حساب آید.

تحریم ها ظرفیت های ایران را تقویت کرد

‘کریس کوک’ محقق دانشگاه کالج لندن (یو.سی.ال) درخصوص آثار تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار ایرنا گفت: من فکر نمی کنم که تحریم ها صرفا تاثیرات منفی داشته است و بر اساس تجربه ای که بدست آورده ام، متوجه شده ام که ایرانیان قابلیت انعطاف زیادی در برابر چالش ها و مشکلات دارند.

وی با بیان اینکه ایرانیان توانستند در طول تحریم ها، ظرفیت های اقتصادی شان را بازسازی کنند، توضیح داد: یقین دارم در صورتی که ایران همچون کشورهای عربی از سوی غرب تامین می شد، نمی توانستند پایه های فکری مستحکمی را در کشورشان ایجاد کند.

کوک ادامه داد: لذا من معتقدم در حالی که ایران 'باید' به سرمایه گذاری در منابع فکری داخلی اش، توجه کند، می تواند به مشارکت با شرکت های غربی و سازمان های آموزشی به صورت همزمان ادامه دهد .

وی گفت: من فکر می کنم که ایران ظرفیت های زیادی دارد و باید به عنوان یکی از مراکز قوی فکری جهانی مطرح شود؛ به همین خاطر است که من طی ده سال گذشته وقتم را صرف تردد به ایران کرده ام.

رونمایی از قراردادهای جدید نفتی در فرصتی مناسب

'الهام حسن زاده' کارشناس و محقق مسایل نفتی نیز با اشاره به علاقه مندی شرکت های خارجی برای بازگشت به بازار ایران و تاثیرات مثبتی که این مساله می تواند در اقتصاد کشور به همراه داشته باشد، تصریح کرد: به رغم این مساله، این حضور باید بر اساس مطالعه دقیق و حساب شده صورت گیرد.

این کارشناس مسایل نفتی و مدیرعامل شرکت انرژی پایونیرز درحاشیه نشست مقدماتی نهمین کنگره 'شرکت های ملی نفتی' که روز دوشنبه گذشته در لندن گشایش یافت، در گفت وگو با ایرنا گفت: اکنون علاقه مندی زیادی میان شرکت های خارجی برای بازگشت و یا سرمایه گذاری در ایران به وجود آمده است.

وی افزود: این شرکت ها این روزها مشغول مطالعه بر روی بازار ایران هستند و مشاورانی را استخدام کرده اند تا فرصت های سرمایه گذاری در ایران را بررسی کنند.

حسن زاده در عین حال گفت: ورود شرکت های خارجی به بازار نفت ایران لزوما متضمن بهبود شرایط اقتصادی برای ایران نخواهد بود و در صورتی که این مساله بدون مطالعه صورت گیرد ممکن است عواقب نامطلوبی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد .

این کارشناس نفتی همچنین به تاثیرات تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: تحریم ها سبب شد که کشورهای منطقه و در سطح کلان تر کشورهای اروپایی، امنیت انرژی را که می توانستند با همکاری و داشتن یک ارتباط دیپلماتیک امن با ایران، به دست آورند نیز از دست بدهند.

حسن زاده توضیح داد: لغو تحریم ها بیانگر چراغ سبزی برای تجارت دوسویه خواهد بود که تا پیش ازآن، رونمایی از قراردادهای نفتی ایران فایده ای نخواهد داشت

این کارشناس مسایل نفتی همچنین در سخنانی در این کنگره، با اشاره به تاخیر در رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران که قرار بود در اسفند سال گذشته در چارچوب یک کنفرانس بین المللی در لندن صورت بگیرد، گفت: رونمایی از قراردادهای جدید به دلیل تحریم ها تاکنون به تعویق افتاده است که امیدواریم با حصول توافق هسته ای در اولین فرصت ممکن برگزار شود.

وی در پاسخ به سووال یکی از شرکت کنندگان در مورد زمان احتمالی رونمایی از قراردادهای جدید نفتی ایران گفت: اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد احتمالا در ماه سپتامبر میلادی برگزار خواهد شد.

چین فرصت همکاری با ایران را از دست داد

فرزام کمال آبادی' تحلیل گر مسایل اقتصادی در اظهاراتی در این کنگره، با بیان اینکه ایران ذخائر نفتی فراوانی را در اختیار دارد که مورد توجه جهانیان است، خاطر نشان ساخت: با برداشته شدن تحریم ها، غرب مشتاقانه مناسبات تجاری اش را با ایران از سر خواهد گرفت.

وی همچنین با مروری بر مناسبات تجاری تهران و پکن طی 20 سال گذشته، گفت: چین در دو مقطع، مناسباتش را با غرب و آمریکا تقویت کرد که سبب شد فرصت همکاری گسترده را با ایران از دست بدهد.

این تحلیل گراقتصادی همچنین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد آمادگی شرکت های غربی برای از سرگیری مناسبات اقتصادی با ایران گفت: بسیاری از شرکت های غربی ازهم اکنون خود را برای بازگشت به بازار ایران و بالعکس حضور ایران در بازار جهانی آماده می کنند؛ اما ایران باید مناسباتش را با غرب به گونه ای حفظ کند که لطمه ای به پیشرفت صنعت داخلی اش وارد نشود و در عین حال از ظرفیت های خارجی نیز بهره مند شود.

وی با بیان اینکه تنوع بازیگران بین المللی در بازار ایران به نفع کشور خواهد بود، توضیح داد: این رهیافت می تواند اقتصاد کشور را متحول سازد و به لحاظ امنیتی نیز تامین کننده باشد.

کمال آبادی در خصوص تاثیر ورود کامل ایران به بازار جهانی نفت و تاثیر آن بر بهای نفت خام گفت: نفت ایران منجر به اشباع شدن بازار نخواهد شد.

وی گفت: زمانی که توسعه اقتصادی در ایران صورت گیرد؛ یعنی اقتصاد توسعه بین المللی نیز پیشرفت کرده، یعنی تقاضاهای جهانی نیز افزایش می باید و به موجب آن درخواست نفت نیز افزایش می باید.

این تحلیل گر اقتصادی درخواست برای نفت خام را به رغم کاهش قیمت نفت، امری طبیعی در بازار نفت خواند که در 'میزان تقاضا برای نفت' تاثیری نخواهد گذاشت.

تاریخ بی اعتمادی کنار گذشته شود

لورنت روسکاس'، از دست اندرکاران این کنگره نیز در پایان این نشست، با اشاره به آمادگی شرکت های نفتی غربی برای بازگشت به ایران گفت: این واضح است که اگر توافق هسته ای صورت گیرد و تحریم ها لغو شود، علاقه زیادی از سوی غرب برای بازگشت به بازار ایران وجود دارد.

وی همچنین افزود: در این کنفرانس مطرح شد که قیمت جدید نفت خام در بازار جهانی بین 60 تا 70 دلار برای هر بشکه خواهد بود که البته برای تولید کنندگان نفتی خبر خوشایندی نیست. اما فکر می کنم که ایران همانند سایر کشورهای بزرگ تولید کننده نفت اوپک، در قیاس با هزینه بالای استخراج شیل نفت آمریکا، نفت های فلات قاره و آبهای عمیق، هزینه کمتری برای تولید نفت خام دارد و این مساله سبب می شود که تولید نفت خام با این قیمت همچنان برایش مقرون به صرفه باشد.

روسکاس درخصوص نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک گفت: من امیدوارم که توافق میان دو طرف حاصل شود. مذاکره کنندگان [تاکنون] تاریخ بی اعتمادی میان کشورشان را پشت سر گذاشته اند و در صورت حصول توافق، این کشورها هستند که با یکدیگر ارتباط خواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها