سخنگوی دولت اعلام کرد: برای ۷۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۴۳۰ نفر بالغ بر سه هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان یارانه خرداد ماه واریز شد که ساعت ۲۴ امشب قابل برداشت است.
کد خبر: ۸۰۸۶۵۳
یارانه ۷۶ میلیون نفر واریز شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، نوبخت امروز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه دولت خروج از رکود را در دستور کار دارد و در این زمینه نیز سرمایه گذاری های لازم را نیز انجام داده است گفت : صرفه جویی در بودجه جاری همچنان در دستور کار دولت است و 6 هزار میلیارد تومان از اعتبارات جاری به اعتبارات عمرانی اضافه می شود.

توزیع سبد غذایی ماه رمضان از شنبه

سخنگوی دولت گفت:‌ یارانه غیر نقدی که به شکل سبد غذایی و بمناسبت ماه مبارک رمضان پیش بینی شده از شنبه قابل دریافت است.

نوبخت افزود: سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعتبار نقدی تهیه این سبد کالایی را به حساب وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی واریز کرده است.

وی همچنین اضافه کرد: برای 76 میلیون و 57 هزار و 430 نفر بالغ بر سه هزار و 460 میلیارد تومان یارانه خرداد ماه واریز شد که ساعت 24 امشب قابل برداشت است.

آقای نوبخت با اشاره به اینکه دولت خروج از رکود را در دستور کار دارد و در این زمینه نیز سرمایه گذاری های لازم را نیز انجام داده است گفت : صرفه جویی در بودجه جاری همچنان در دستور کار دولت است و 6 هزار میلیارد تومان از اعتبارات جاری به اعتبارات عمرانی اضافه می شود.

وی همچنین از تخصیص 2700 میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی 31 استان خبر داد.

دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را رافع مشکلات می‌داند

سخنگوی دولت گفت:‌‌ ما اقتصاد مقاومتی و مقاوم کردن اقتصاد را در شرایط تحریم و حتی در شرایط غیرتحریم برای کشور بسیار لازم می‌دانیم.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود افزود: با توجه به اینکه سال گذشته سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را مقام معظم رهبری ابلاغ کردند و دولت نیز این سیاست ها را رافع مشکلات خود می داند از آن روز به تهیه و تنظیم برنامه بازبینی آنها و تصویب آن در شورای اقتصاد و ابلاغ به دستگاه‌ها اقدام کرد.

وی اضافه کرد: ‌از آن زمان یک سال می گذرد بنابراین باید انتظار داشته باشیم که دستگاه‌ها طی یک سال علاوه بر برنامه‌ریزی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، عملکرد خودشان را نیز گزارش بدهند تا جامعه از این فعالیت‌ها اطلاع یابد.

نوبخت افزود:‌ دولت از سیاست های اقتصاد مقاومتی استقبال می کند و پس از گزارشی که هفته گذشته از وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی اعلام کردیم امروز گزارش نفت را ارائه می کنیم.

وی گفت: سیاست سیزدهم از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مرتبط با مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از نفت و گاز است که توصیه شد ما تولید خودمان را این صنعت افزایش دهیم، بر این اساس تولید میعانات گازی درسال 1393 معادل 466 هزار بشکه در روز یعنی 11 و نیم درصد بیش از آنچه در سال 1392 اقدام شده بود تولید افزایش پیدا کرد.

نوبخت افزود: در زمینه متوسط صادرات نیز، صادرات گاز طبیعی در سال 1393 معادل 26.6 میلیون متر مکعب افزایش حاصل شد که 1.2میلیون متر مکعب در روز نسبت به سال 1392 افزایش داشته است.

وی گفت:‌ در زمینه فرآورده های اصلی نفت نیز در گاز مایع از 10 میلیون و 340 هزار لیتر در روز به 10میلیون و 920هزار لیتر افزایش یافت؛ بنزین پایه از 62 میلیون و 450 هزار لیتر به 60میلیون و 430هزار لیتر کاهش یافته است که مربوط به بنزین تولید مجمتع های پتروشیمی است.

نوبخت ادامه داد: تولید نفت سفید از 12 میلیون و 140هزار لیتر به 12 میلیون و 820 هزار لیتر و نفت گاز از 93 میلیون و 780هزار لیتر در روز به 97 میلیون و 700 هزار لیتر افزایش یافته است.

سخنگوی دولت افزود: تولید نفت کوره هم 17میلیون و 450هزار لیتر در روز در سال 1392 بود که در سال 1393 به 26 میلیون و 340هزار لیتر افزایش یافت.

وی گفت:‌ در اجرای سیاست‌ چهاردهم اقتصاد مقاومتی نیز در فاز یک پالایشگاه یاران از 88.8 به 95.74 درصد پیشرفت فیزیکی و در یاران جنوبی نیز از 10.7درصد به 26.1درصد پیشرفت فیزیکی در سال 1393 دست یافتیم؛ در یاران شمالی نیز از 10.3 درصد پیشرفت فیزیکی به 39.7درصد افزایش رسیدیم.

نوبخت افزود: جزئیات این گزارش در زمینه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت در سال 1393 و افزایش آن نسبت به سال 1392 حکایت از آن دارد که دولت با توجه به اثربخشی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و مقاوم کردن اقتصاد با جدیت سیاست ها را پیگیری می کند.

رتبه ایران در تولید نفت در منطقه افزایش یافته است

سخنگوی دولت گفت: اینکه رتبه ایران در تولید نفت در منطقه افزایش یافته و به صورت بالقوه امکان افزایش صادرات را ایجاد کرده ، یک واقعیت است.

آقای نوبخت در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری افزود: در خصوص تحریم ها نیز مکرر گفته ایم که ما این تحریم ها را ظالمانه ، غیرانسانی و حتی مغایر با قوانین و عرف بین الملل می دانیم و این تحریمها به همت مردان دیپلماسی کشور و حمایت مردم قطعاً روزی لغو خواهد شد و دولت از هیچ فعالیتی برای رفع این ظلم که به ملت ایران در حال وارد شدن است کوتاهی نخواهد کرد و در این امر تردید نداشته باشید.

سخنگوی دولت افزود: واقعیت این است که ما درباره این تحریم ظالمانه ابتدا باید موضع بگیریم و همه بدانیم که این یک ظلم است که بر ملت وارد می شود و اگر ما این ظلم را ناگفته باقی بگذاریم ظلمی مضاعف است.

وی گفت: همه باید بدانند کشورهایی که از حقوق بشر و انسانها دم می زنند خودشان نخستین ناقض این موارد هستند بنابراین بلوکه کردن منابعی از ایران هم اکنون توسط این کشورها انجام شده و ما مبالغ قابل توجهی صادرات نفت داشتیم که امکان استفاده از آن منابع ارزی را فعلا به جهت تحریم ها نداریم.

نوبخت افزود: پس یک ظلم اینجاست که به اقتصاد مان وارد می شود و نمی گذارد که ما از منابعمان استفاده کنیم، اقدام دیگری که این را تشدید می کند فضا و ممانعتی است که برای سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی در این شرایط تحریم فراهم می شود، و سرمایه گذاران خارجی در چنین شرایطی نه اجازه سرمایه گذاری و نه رغبت آن را دارند.

وی گفت: سرمایه گذاران داخلی هم اگر چه اجازه سرمایه گذاری دارند اما احتیاط حفاظت از سرمایه شان ایجاب می کند که با احتیاط وارد این عمل شوند پس باید قبول کنیم که این تحریم ها از جهت ظلمی که به مردم وارد می شود و آنها را از حقوقی که دارند محروم می کند باید گفته شود.

نوبخت افزود: اما به چه دلیل این تحریمها از سوی بدخواهان ملت بزرگ ایران در حال انجام است چون آنها می دانند که این اقدام یعنی فشار و ضربه به اقتصاد ما و به مردم ما و آنها با آگاهی این تحریم ها را به ملت ما تحمیل کرده اند.

سخنگوی دولت گفت: پس ما اگر این واقعیت ها را بگوییم که این ظلم دارد انجام می شود در واقع داریم افشا می کنیم کسانی را که به ملت ما ظلم می کنند و البته خود آنها نیز مطلع هستند که این اقدامات به ملت ما فشار غیرعادلانه وارد می کند.

نوبخت افزود: آقای رئیس جمهور هم در صحبت هایشان به دو نکته اشاره کردند یک نکته اینکه این فشار های اقتصادی و شرایط ناشی از تحریم به اقتصادمان وارد می شود؛ مگر کسی در این زمینه تردید دارد؟ در شرایطی که ما قدرت انتخاب بین فروشندگان کالاهایی را که مورد نیازمان است نداریم و مجبوریم انحصاری از یک یا دو شرکت یا یکی دو کشور خرید کنیم طبیعی است آنها در چنین شرایطی قیمت های خود را به ما تحمیل می کنند و کالا گران تر به کشور وارد می شود.

وی گفت: بخش دیگری که رئیس جمهور به آن توجه دارد و در سخنرانیشان در جمع مردم فهیم و پر عاطفه استان خراسان شمالی داشتند این است که ظلمی که به ملت دارد می شود با وجود فشارهایی که به ایران وارد می شود برای اینکه ما را به تسلیم وادار کند ، آن واقعیت فشار وجود دارد اما مثل شهدایی که در جنگ داشتیم آیا در آن شرایط توانستند ملت بزرگ ایران را مجبور به پذیرش واقعیتی بکنند که خواهان آن نیست؟

وی گفت: آقای رئیس جمهور تاکید می کند که اینها واقعیتی است که باید بدانیم اما این که تصور شود این فشارها مانع از استیفای حقوق ملت ایران می شود و تیم مذاکره کننده به نیابت از مردم در برابر شش قدرت بزرگ جهانی حضور پیدا می کند و به خاطر فشارهای اقتصادی از حقوق مردم کوتاه می آید چنین چیزی نیست.

رشد اقتصادی و مهار تورم نشانه تدبیر موفق دولت است

سخنگوی دولت تاکید کرد : دولت با تدبیر خود موفق شده است برغم ادامه تحریم های ظالمانه و فشارهای اقتصادی خارجی و همچنین کاهش قیمت نفت ؛ نرخ تورم را کاهش دهد و رشد اقتصادی منفی 6.7 درصد را به نرخ رشد اقتصادی مثبت تبدیل کند که نشان دهنده مدیریت دولت است.

محمد باقر نوبخت در نشست خبری افزود : همزمان با ادامه فشارها و تحریم های ظالمانه اقتصادی ، دولت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی حرکت کرده است و از زبان دولت هم از مقام معظم رهبری به خاطر این رهنمود و ارائه نسخه سیاست های کلی اقتصاد مقامتی ؛ تقدیس و تشکر می کنیم و این رویکرد را کارآمد می دانیم به خاطر افزایش قدرت و مقاومت اقتصاد مان در برابر این فشارها.

وی گفت:‌ دولت با تقدیس همه تلاش ها در مسیر اقتصاد مقاومتی تلاش می کند هم ظرفیت تولید را افزایش دهد و رتبه سوم را در اوپک به خود اختصاص داده است و قدرت صادراتی ما نیز افزایش نشان می دهد.

نتیجه یک سال اجرای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت نشان می دهد افزایش ظرفیت داریم و ما فشارهای خارجی را تدبیر می کنیم.

نوبخت افزود : در یک سال اخیر در حوزه های مختلف برای اقتصاد مقاومتی تلاش و ظرفیت ها نیز بیشتر شده و این در حالی است که همزمان فشارهای اقتصادی نیز کمتر نشده است و اگر تدبیر دولت نبود نمی توانستیم از نرخ رشد منفی 6.7 درصدی به رشد مثبت برسیم و همزمان نرخ تورم را از بالای 40 درصد به کمتر از 15 درصد کاهش دهیم و این موفقیت ها نشاندهنده تدبیر دولت است که با وجود فشار می توان به رشد رسید.

سخنگوی دولت افزود: همچنین یارانه نقدی و حقوق کارمندان دولت نیز بموقع پرداخت شده و 50 درصد طرح های عمرانی نیز در حال سرمایه گذاری است و دولت با صرفه جویی در هزینه های جاری 6 هزار میلیارد تومان هم به بودجه عمرانی اضافه می کند و این مدیریت قابل انکار نیست.

نوبخت گفت:‌کاهش نرخ تورم فقط ادعای سخنگوی دولت نیست بلکه همه مجامع رسمی بین المللی و محافل خارجی و رسانه های خارجی به این مهم اذعان دارند و به آن اعتراف می کنند که این موارد نشان دهنده تدبیر دولت است و همچنین نشان می دهد می توان برغم ادامه فشارهای خارجی و تحریم ها ، ‌با سیاست های درست و مدیریت خوب نرخ تورم را به میزان قابل توجهی کاهش داد و شرایط را مدیریت کرد و از افزایش مشکلات با سیاست های نامناسب جلوگیری کرد.

وی افزود: مردم هم احساس می کنند دولت همزمان دو مولفه را مدیریت می کند که یک مولفه شامل تحریم های ظالمانه و مولفه دوم هم افزایش توان اقتصادی است و در یک سال اخیر صنعت نفت کشور هم اقدامات خوبی داشته است و این در حالیست در سال های 90 و 91 سالانه 120 میلیارد دلار درامد نفتی داشتیم اما قیمت نفت از حدود 108دلار سالهای قبل از دولت یازدهم بیش از 50درصد کاهش یافته است.

نوبخت گفت : ‌در حالی که طبق توافق کشورهای خارجی نمی توانستند صادرات یک میلیون بشکه ای ما را کاهش دهند اما قیمت ها را کاهش دادند و درآمدهای دولت یازدهم از حدود 52میلیارد دلار سال 92 به زیر 24 میلیارد دلار در حال حاضر رسیده است . این افزایش رشد اقتصاد و کاهش نرخ تورم در شرایطی است که حتی درامدهای نفتی ما کمتر شده است.

وی افزود: البته از مردم عذرخواهی می کنم که به هیچ وجه کاهش نرخ تورم از بالای 40درصد به کمتر از 15 درصد را رفاهی برای مردم نمی دانیم بلکه اقدامی در جهت انجام وظیفه دولت و تسکین خودمان است و همچنان قیمت ها در حال افزایش است اما میزان افزایش قیمت ها کمتر شده است.

نوبخت اظهار داشت: همچنان قیمت های سال جاری در مقایسه با قیمت های سال قبل 15درصد بیشتر است اما مدیریت قابل نفی نیست، هم تحریم اثر دارد و دو مولفه تحریم و مدیریت را داریم و با وجود تشدید تحریم ها به موفقیتهای اقتصادی رسیدیم.

وی افزود : البته روند کار دولت مطلوب است و یک پیامی هم به خارجی ها می دهد که فشارها و تحریم های ظالمانه نمی تواند ما را متوقف کند و روند و رویکرد تعییر جهت را ناشن می دهد.

جاسوسی از ویژگی های ذاتی رژیم صهیونیستی است

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز درباره جاسوسی رژیم صهیونیستی گفت: جاسوسی و کند و کاو اطلاعات دیگران از خصوصیات ذاتی این قوم است و از آنها برمی آید.

محمد باقر نوبخت گفت: من هم مثل شما از رسانه ها شنیده ام که در این مذاکرات جاسوسی هایی شکل گرفته است و منتظرند که ببینند نتیجه اش چه خواهد شد.

وی افزود: با شناختی که ما از رژیم صهیونیستی داریم می دانیم که اگر محل مذاکرات از هتلی به هتلی دیگر تغییر کند باز هم احتمال این جاسوسی وجود دارد و اگر این اقدام آنها تکرار شود بی شک تیم مذاکره کننده ما این رفتار صهیونیست ها را در ادامه مذاکرات لحاظ خواهد کرد.

نوبخت درخصوص علت تأخیر پرداخت یارانه ها هم گفت: همانطور که ما در فروردین و اردیبهشت ماه یارانه ها را پرداخت کرده ایم در خرداد ماه هم 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه را پرداخت خواهیم کرد اما بدانید که برای پرداخت یارانه ها در حال حاضر با مسائل جدی مواجه هستیم و اگر یارانه ای پرداخت می شود با مدیریت دقیقی این اقدامات صورت می گیرد.

وی افزود: پرداخت یارانه ها در حالی است که ما تا دیروز که اعتبارات عمرانی را پرداخت می کردیم ریالی موفق به پرداخت اعتبارات عمرانی نشده ایم در حالی که بیش از 7 هزار میلیارد تومان تقسیم کرده ایم بین مردم و البته مردم هم بسیار بزرگوارند.

سخنگوی دولت گفت: باید تلاش کنیم تا قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند که این مهم با برداشت از سرمایه خزانه دولت صورت نمی گیرد بلکه باید با سرمایه گذاری در زمینه های اقتصادی کشور انجام شود.

نوبخت افزود: اگر همین 10 هزار میلیارد تومانی که تاکنون توزیع شده است در طرح های زیربنایی صرف می شد فرصت های اشتغال بیشتری را به بچه های ما می داد.

وی گفت: اگر اشتغال در کشور را می خواهیم باید زمینه های سرمایه گذاری در طرح های زیربنایی را فراهم کنیم.

نوبخت افزود : دولت با سختی های مختلفی مواجه است و این راهی نیست که دولت یازدهم خودش انتخاب کرده باشد ما فقط در حال اصلاح کردن قوانین و راه های پیشین هستیم که با همین روند هم موفق شدیم تا 4 هزار و 800 میلیارد تومان به جای اینکه به یارانه بنزین و توزیع مردمی اختصاص دهیم ، به بیماران دهیم که نیازمند خدمات درمانی بوده اند و هزینه درمان از جیب مردم را کاهش دادیم و این یکی از اصلاحاتی بود که در سال گذشته در چارچوب قانون هدفمند سازی یارانه ها انجام شد.

وی درباره اقدامات دولت درخصوص رسانه های منتقد در جلسه پرسش و پاسخ رئیس جمهور هم گفت : نمی دانم که این صف بندی منتقد و مخالف را چه کسی تعیین و تأیید و پشتیبانی می کند.

نوبخت افزود : در جمعی که به عنوان خبرنگار ما هر هفته در خدمتشان هستیم اگر ببینیم که موارد مقرراتی را رعایت نکرده اند از آنها گله مند خواهیم شد و اقدام آنها را نادرست می خوانیم.

وی درباره نیازمندی های ماه مبارک رمضان هم گفت : ستاد تنظیم بازار مدتی است که فعالیت خود را در ارتباط با تأمین منابع و مواد و خوراکی های لازم شروع کرده است.

سخنگوی دولت افزود : برای اینکه بهانه ای برای افزایش قیمت در بین مردم وجود نداشته باشد کنترل و نظارت های دقیقی را صورت خواهیم داد و مردم باید بدانند که ما اصلاً موافق افزایش قیمت ها نیستیم و یکی از وظایف دولت حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.

آمارهای ارائه شده ازجانب رئیس جمهور معتبرتر از آمار دستگاه‌های اجرایی است

سخنگوی دولت گفت: به اعتقاد بنده آمارهای اعلام شده از جانب رئیس جمهور معتبرتر از آمارهایی است که دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌کنند.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص آمارهایی که رئیس جمهور اعلام می‌کند افزود: آقای رئیس جمهور با اشراف بر مسائل کشور به دقت آمار دستگاه های مختلف را ملاحظه و هفته‌ای دو بار در نشست بررسی گزارش های اقتصادی نظرهای ارشادی خود را در این زمینه ارائه می کند.

نوبخت گفت: به اعتقاد بنده آمارهایی که آقای رئیس جمهور ارائه می کند جامع‌تر از آمارهایی است که دستگاه‌های اجرایی با نگاه بخشی ارائه می کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه ایران چقدر در مذاکرات هسته ای جدی است اظهار داشت : ما با جدیت پیگیر روند مذاکرات هستیم و تا استیفای حقوق مورد نظر مردم مذاکرات را ادامه می دهیم.

وی افزود : صیانت از حقوق مردم و خطوط طراحی شده ازجانب مقام معظم رهبری همواره مورد تأکید دیپلمات های مذاکره کننده بوده و هست.

نوبخت درپاسخ به پرسشی درخصوص طرح تحول سلامت نیز گفت: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با به‌کارگیری ظرفیت های تخصصی در انجمن های عملی و مجامع تخصصی با جدیت به دنبال تحقق اهداف این طرح است و قرار است طی روزهای آینده نشست مشترکی نیز در این زمینه با حضور وزیر بهداشت و همه انجمن های علمی برگزار شود.

اصلی‌ترین مشکل جوانان، سرمایه گذاری در بحث اشتغال

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در باره واردات گندم به کشور گفت:‌ سال گذشته ذخایر راهبردی این محصول در کشور کم شده بود و یکی از اقدامات احتیاطی دولت این بود که این ذخایر را افزایش دهد.

محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری افزود: به همین علت تصمیم به افزایش این ذخایر گرفتیم و امروز ذخایر راهبردی گندم کشور به بیش از شش ماه رسیده است که بخشی از آن را با واردات و بخشی را نیز با افزایش قیمت خرید از کشاورزان برای تشویق آنها تأمین کردیم که این موضوع در گزارش جهاد کشاورزی نیز آمده است.

سخنگوی دولت درباره تشکیل معاونت اقتصادی در وزرات خارجه گفت:‌ هم اکنون سفارتخانه‌های کشور بخشی را برای جذب سرمایه گذاری دایر کرده اند و اگر قرار باشد در وزارتخانه نیز معاونتی تشکیل شود سازمان مدیریت و برنامه ریزی این موضوع را با استدلال وزارت خارجه حل می کند.

وی همچنین در باره بحث تأمین منابع مالی کاندیداها و لایحه آن گفت:‌ دولت علاقه‌مند به اصلاح قانون انتخابات است زیرا این قانون اجازه استفاده کاندیداها از منابع دیگران را داده است.

نوبخت گفت:‌ به هر حال در این بین ممکن است مفاسدی حتی بدون اطلاع شخص کاندیدا رخ دهد و افراد ناباب پولی با هدف تخریب یا سوء‌استفاده به حساب کاندیداها بریزند به همین علت ما معتقدیم منابع باید شفاف بشود و امیدواریم لایحه به تصویب برسد.

وی همچنین درباره وضع جوانان و گزارش اشتغال در سال جاری اظهار داشت: با همه مشکلات امسال با 550میلیارد تومان هزینه امکان اشتغال 38هزار نفر از جوانان را فراهم کردیم و آزمون استخدامی را نیز برای احراز شرایط استخدامی در دستور کار قرار داده‌ایم.

نوبخت ارائه تسهیلات قرض الحسنه برای اشتغال و مسکن زوج ها را از دیگر برنامه ها ی دولت دانست و گفت: تلاش می‌کنیم با وجود برخی مشکلات این مسائل را حل کنیم و اصلی‌ترین مشکل جوانان را سرمایه گذاری در بحث اشتغال می دانیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها