تغییر 44هزار نام و نام خانوادگی

کدام نام‌ها بیشترین فراوانی را داشته است؟

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: بطور میانگین سالانه در کشور 25 هزار نفر نام و 85 هزار نفر نام خانوادگی خود را بدلایل مختلف تغییر می دهند.
کد خبر: ۸۰۷۳۸۰
سالانه 110 هزار اسم و فامیل، تغییر می‌کند

محسن اسماعیلی افزود: این تغییر نام در پنج سال گذشته همین مقدار بوده و معمولا افرادی که تمایل به تغییر نام خود دارند، پس از بررسی ها این مورد انجام می شود.

وی اظهار کرد: یک سری اسامی که در چند سال گذشته زیاد استفاده نشده، مانند خاور، کشور، بختیار، قابل تغییر با اسامی با فراوانی بالاتر هستند و هیج ممانعتی برای تغییر این اسامی وجود ندارد.

اسماعیلی افزود: افراد برای تغییر نام خود می توانند به هیات های حل اختلاف و براساس دستورالعمل تغییر نام اقدام و یا می توانند به دادگاه ها مراجعه کنند.

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال گفت: تغییر نام در هیات های حل اختلاف دو تا سه روز و در ادارات سازمان ثبت احوال کشور نیز بطور میانگین 20 روز زمان می برد.

تغییر 85 هزار نام خانوادگی بصورت سالانه

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه سالانه همچنین 85 هزار مورد نام خانوادگی در کشور تغییر می کند، افزود: با توجه به قانون ثبت احوال و مواد 40 تا 42 و قانون مدنی با مواد 997 و 998، تغییر نام خانوادگی حداقل یک تا دو ماه طول می کشد.

وی گفت: تغییر نام خانوادگی شرایط خاصی دارد که دستورالعمل نام خانوادگی مصوبه شورای عالی ثبت احوال بر آن دلالت دارد و باید از نام خانوادگی با فراوانی بالا استفاده شود.

اسماعیلی با بیان اینکه 50 نام خانوادگی با فراوانی بالا شامل محمدی، حسینی، احمدی، رضایی، مرادی، رستمی، نجفی، خسروی، طاهری و یوسفی در کشور وجود دارد، افزود: این نام های خانوادگی قابل تغییر نیستند اما نام و نام های خانوادگی بدمعنی و نامانوس و حتی القاب قابل تغییر است.

مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور افزود: همچنین نام خانوادگی با پسوند و پیشوند قابل تغییر است و افراد می توانند از این موارد نیز برای تغییر نام خانوادگی خود استفاده کنند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها