گروهی در آمریکا خواستار تغییر عکس روی اسکناس ۲۰ دلاری شدند. این افراد به دنبال آن هستند که تصویر یک زن سیاه‌پوست را جایگزین «آندرو جکسون» کنند.
کد خبر: ۷۹۸۶۶۹
آیا سیاه‌پوستان، دلار را فتح می‌کنند؟ + عکس

قضیه از جایی شروع می‌شود که تعدادی از زنان حامی حقوق بشر با تشکیل کمپینی خواستار تغییر طرح بیست دلاری می‌شوند؛ چرا که از سال ۱۹۲۸ طراحی بیست دلاری تغییری نکرده است؛ در حالی که هر ۷ تا ۱۰ سال یک بار باید این اتفاق بیفتد.

این زنان خواستار جایگزینی چهره یک زن سیاه پوست به جای چهره آندرو جکسون، رئیس‌جمهور سابق این کشور شدند.

این قضیه آنقدر جدی شد که در جولای سال گذشته میلادی، اوباما در سخنرانی‌اش گفت: «هفته پیش دختر جوانی به من نامه‌ای نوشته و از من پرسیده بود که چرا چهره‌ هیچ زن آمریکایی روی اسکناس‌های ما وجود ندارد؟ و در ادامه لیستی از تمام کسانی که برای این کار مناسب هستند را برای من فرستاده و من با خودم فکر کردم که چه ایده خوبی است!»

در آوریل امسال هم یکی از سناتورهای کنگره از ایالت نیوهمپشایر لایحه‌ای را تنظیم کرد که در آن امکان نظرسنجی از مردم درباره تغییر طراحی ۲۰دلاری وجود داشت.

در این نظرسنجی «هریت تابمن» بیشترین رای را به خود اختصاص داده است و «النور روزولت»، «رزا پارکس» و «ویلما منکیلر» دررتبه‌های بعدی قرار دارند.

اما هریت تابمن کیست؟

هریت تابمن زن سیاه‌پوست آمریکایی است که در ایالت مریلند در سال ۱۸۲۰ متولد و از سن ۵ یا ۶ سالگی به کار بردگی گمارده شد.

ضربه سنگینی که در کودکی به سرش خورد سردردهای شدیدی برایش به همراه داشت و برای همیشه بینایی‌اش را تحت تاثیر قرار داد.


هریت در سن ۲۴ سالگی با یک مرد سیاه پوست آزاد ازدواج کرد. او در سن ۲۹ سالگی به ایالت فیلادلفیا گریخت، جایی که توانست آزادانه کار کند و پول دخیره کند.

یک سال بعد برای نجات خواهر و بچه‌هایش بازگشت و آن‌ها را نجات داد و در سفر دوم برادرش را نجات داد.

هریت بار‌ها به جنوب بازگشت، او در ۱۹ سفر خود به جنوب به بیش از ۳۰۰ برده کمک کرد تا به ایالت‌های شمالی فرار کنند.

او یکی از معروف‌ترین راهنمایان شبکه‌ای از راه‌های مخفی، خانه‌ها، و زیرزمین‌ها به نام «راه آهن زیر زمینی» بود. در آن زمان برای دستگیری هریت چهل هزار دلار جایزه تعیین شد.

پس از شروع جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۱، هریت ابتدا به عنوان پرستار و آشپز و سپس به عنوان دیدبان و پیش‌آهنگ مسلح در ارتش متحد شمال خدمت کرد.

وی پس از جنگ به نگهداری از خانواده خود پرداخت و همچنین در جنبش مبارزه برای حقوق زنان شرکت کرد. هریت در سال ۱۹۱۳ درگذشت.

به نظر می‌رسد تبعیض‌های نژادی اخیر علیه سیاه‌پوستان در آمریکا، در انتخاب تابمن بی‌تاثیر نبوده است و اگرچه این لایحه با عنوان حمایت از حقوق زنان مطرح شده است؛ اما انتخاب زنی سیاه‌پوست و ضدنژادپرستی قابل تامل است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها