نشست کمپ دیوید با حضور مقاماتی از 6 کشور شورای همکاری خلیج فارس به میزبانی اوباما برگزار شد. نشستی که حضور نیافتن سران 4 کشور در آن نشان داد که آمریکا دیگر آن تصمیم گیرنده اصلی در معادلات جهانی نیست و حتی متحدانش نیز به دنبال دوری از آن هستند. در کنار آنچه با محور ایران هراسی در کمپ دیوید صورت گرفت یک نکته قابل توجه در اظهارات مقامات آمریکایی دیده می‌شود که نیات واقعی آنها در قبال کشورهای عربی را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۹۸۵۷۰
آمریکا و عقب‌ماندگی کشورهای عربی

منابع خبری اعلام کردند «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: «اینکه عربستان یا دیگر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) بخواهند برنامه هسته‌ای مشابه برنامه ایران داشته باشند، بی‌معنی است.»

هر چند که محافل رسانه‌ای غربی تلاش کردند تا چنان وانمود سازند که این جملات برای امنیت منطقه بوده و آمریکا بر آن بوده تا ابعاد دیگری از ایران هراسی را به نمایش گذارد اما بررسی فعالیت های هسته‌ای ایران حقیقتی دیگر را آشکار می سازد. آنچه جهانیان به آن اذعان دارند ماهیت صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است چنانکه در نشست اخیر بازنگری ان پی تی ، جنبش غیر متعهدها با 130 عضو بر این امر نیز تاکید کرده‌ است. حتی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به رغم گزارش‌های دو پهلو بر انحراف نداشتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اذعان دارد.

با توجه به این شرایط این سوال مطرح می شود که چرا آمریکا مخالف حرکت کشورهای عربی در مسیر هسته‌ای است؟

جهانیان از جمله کشورهای غربی بر دستاوردهای بومی هسته‌ای ایران اعتراف دارند چنانکه اوباما بارها اذعان کرده‌ است که ایرانی‌ها زمانی چند سانتریفیوژ بیشتر نداشتند و اکنون 19 هزار سانتریفیوژ دارند. وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا نیز اذعان می‌کند ایرانیان با فرهنگ مقاومت به این نقطه رسیده‌اند که هزاران سانتریفیوژ دارند.

آنچه آمریکا از آن هراس دارد الگو شدن این روند برای دیگر کشورها است که سلطه هسته‌ای غرب را از میان خواهد برد. مواضع آمریکایی‌ها مبنی بر مخالفت با پیمودن راهی که ایران رفته توسط کشورهای عربی را می‌توان به منزله طراحی آمریکا برای عقب مانده نگه داشتن این کشورها و جلوگیری از استقلال آنان دانست. آمریکا می‌خواهد با پروژه ایران هراسی، کشورهای عربی را از دستاورد‌های علمی و فنی از جمله در حوزه هسته‌ای محروم سازد تا آنان را همواره تحت سلطه خود داشته باشد در حالی که در ظاهر ادعای حمایت از توسعه آنان را سر می‌دهد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها