دریافت غیرمتعارف یا دریافت غیرقانونی، اصطلاح شیک شده همان زیرمیزی برخی پزشکان است که همچنان در نظام سلامت رواج دارد. این زیرمیزی‌ها از سوی پزشکانی گرفته می‌شود که در اصطلاح به خودشان لقب «پنجه طلایی» داده‌اند. پزشکانی که گمان می‌کنند تافته‌ای جدابافته هستند و تعرفه‌های فعلی با توان علمی آنها تناسب ندارد.
کد خبر: ۷۹۷۹۹۳
زیرمیزی؛ تخلفی ‌که صفر نمی‌شود

برخی‌هایشان با دریافت مبالغ بیشتری از دستمزد قانونی‌شان، ثروت‌های هنگفتی به هم زده‌اند. 24 آذر سال قبل بود که وزیر بهداشت هم در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر بصراحت عنوان کرد مردم پیش از اجرای طرح تحول سلامت، سالانه 7 تا ۱۰ هزار میلیارد تومان زیرمیزی پرداخت می‌کردند.

تاریخ «قبل از اجرای طرح تحول سلامت» که وزیر بهداشت به آن اشاره کرده، زمان چندان دور و درازی نیست.

هم‌اکنون حدود یک سال از اجرای این طرح کلان می‌گذرد و این حرف یعنی این‌که به استناد حرف‌های وزیر بهداشت، تا همین یک سال قبل هم مردم سالانه 10 هزار میلیارد تومان در جیب پزشکانی ریخته‌اند که به حق قانونی خودشان قانع نبوده‌اند.

جالب است که کل بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 94، مبلغ 769 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین در لایحه بودجه سال 94، سهم 5000 میلیارد تومانی برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شده و بودجه وزارت ورزش و جوانان را نیز 465 میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند.

بنابراین می‌بینید که اگر کل بودجه‌های فرهنگ و سلامت کشور را هم جمع بزنید، باز هم به رقم یک سال زیرمیزی پزشکان متخلف نمی‌رسد.

جالب‌تر این‌که اگر منابع مالی تخصیص یافته به وزارت ارتباطات با بودجه 245 میلیارد تومان، وزارت صنعت و معدن با بودجه 555 میلیارد تومان، وزارت اقتصاد با بودجه 702 میلیارد تومان، وزارت دادگستری با بودجه 141 میلیارد تومان، وزارت نفت با بودجه 164 میلیارد تومان و وزارت جهاد کشاورزی با بودجه هزار میلیارد را با هم جمع بزنید و بودجه‌های 3 وزارتخانه بهداشت، فرهنگ و جوانان را هم به آن اضافه کنید، باز هم به رقم زیرمیزی یک سال پزشکان نمی‌رسد.

از نگاهی دیگر می‌توان گفت رقم یک سال زیرمیزی پزشکان متخلف بیشتر از جمع بودجه سالانه 9 وزارتخانه بوده است؛ وزارتخانه‌هایی که باید با همین بودجه‌ها، نیازهای کلی مردم را برطرف کنند.

ترمز زیرمیزی‌ها کشیده شده است

این مبلغ حدود 10 هزار میلیارد تومان زیرمیزی سالانه که وزیر بهداشت به آن اشاره کرده و روز گذشته محمدحسین میردهقان، مدیر کل نظارت بر درمان و اعتباربخشی وزارت بهداشت در گزارش منتشر شده فارس هم آن را تائید کرده است، آمارهایی است که به قبل از طرح تحول سلامت می‌رسد.

اما دکتر محسن خلیلی، قائم‌مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: این آمارهایی که منتشر شده است، در شرایط فعلی مصداق ندارد و الان وضع دریافت زیرمیزی به نسبت سال‌های گذشته، بسیار کنترل شده است.

خلیلی عنوان می‌کند که پس از اجرای گام سوم طرح تحول سلامت در 15 آبان سال گذشته و استقرار سامانه نظارتی 1690 برای دریافت گزارش‌های زیرمیزی، میزان دریافتی‌های غیرمتعارف بشدت کاهش یافته است.

به گفته این مقام مسئول، در 6 ماه اخیر، تخلف حدود 20 پزشک در کشور اثبات شده که زیرمیزی‌هایی بین 300 هزار تا 5 میلیون تومان دریافت کرده‌اند.

وی تاکید می‌کند این پزشکان متخلف که 8 نفر از آنها در تهران طبابت می‌کردند، به مدت 3 ماه از فعالیت در حرفه پزشکی تعلیق شده‌اند و در صورت تکرار تخلف، محرومیت‌های بیشتری برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

قائم‌مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی تاکید می‌کند کل مبلغ زیرمیزی‌هایی که طی 6 ماه اخیر ثابت شده است، کمتر از 50 میلیون تومان برآورد می‌شود.

آیا زیرمیزی صفر می‌شود؟

سازمان نظام پزشکی، رقم‌های میلیاردی زیرمیزی را حداقل در زمان فعلی قبول ندارد و عنوان می‌کند که شرایط به نسبت قبل، از زمین تا آسمان فرق کرده و الان بر دریافت نشدن زیرمیزی از سوی پزشکان، نظارت جدی می‌شود.

البته باید در نظر داشت که شناسایی 20 پزشک زیرمیزی‌بگیر در 6 ماه اخیر، حاصل تخلف‌هایی است که از سوی مردم به سازمان نظام پزشکی اعلام شده، اما بدیهی است که امکان دارد در گوشه و کنار کشور، همچنان تخلف‌هایی صورت بگیرد که اصلا به مرحله شکایت نرسد و مخفی بماند.

پیشتر هم سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد که به صفر رسیدن زیرمیزی پزشکان واقعیت ندارد. دکتر سلیمان عباسی به مهر گفت: زیرمیزی همچنان دیده می‌شود و من به آقای وزیر، آدرس بیمار و بیمارستان می‌دهم که بروند ببینند از مردم پول غیرمتعارف گرفته اند یا خیر.

همچنین باید در نظر داشت که برای کنترل زیرمیزی پزشکان، تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان هزینه شده است. یعنی مجموعه وزارت بهداشت برای این‌که پزشکان ناراضی را راضی نگه دارد، موافقت کرد تعرفه‌های پزشکی بین 120 تا 300 درصد افزایش یابد. همین افزایش تعرفه‌ها نیز باعث شده به گفته قائم مقام انتظامی سازمان نظام پزشکی، خیلی از پزشکانی که در گذشته زیرمیزی می‌گرفتند، از دریافت زیرمیزی منصرف شوند.

در گذشته پزشکان زیرمیزی‌بگیر عنوان می‌کردند به دلیل پایین بودن تعرفه‌های پزشکی، مجبور به دریافت زیرمیزی هستند، اما حالا با افزایش تعرفه‌ها که خرج زیادی روی دست وزارت بهداشت گذاشته، فعلا تب زیرمیزی اندکی فروکش کرده است. گرچه گفته می‌شود دریافت زیرمیزی، ربط چندانی به درآمد پزشکان ندارد و اگر تعرفه‌ها هم 100 برابر افزایش پیدا کند، باز هم برخی از پزشکان کار خودشان را می‌کنند و زیرمیزی دریافت خواهند کرد.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها