با معرفی نامزدهای بهترین بازیگران زن و مرد سال 93 تئاتر ایران، هیجان و انتظار فرا رسیدن «جشن بازیگر» بیشتر شده است و همه علاقه‌مندان به تئاتر می‌خواهند ببینند جایزه ارزشمند مدالیوم – نشان ویژه این رویداد - به کدام بازیگران تعلق خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۹۷۴۵۱
زورآزمایی صحنه‌ای

به گزارش جام‌جم، در نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشن بازیگر که صبح روز گذشته با حضور بهزاد فراهانی (رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر و دبیر جشن)، محمودرضا رحیمی (نایب‌رئیس انجمن)، فرهاد تجویدی (مسئول کمیته داوران)، حمیدرضا نعیمی (کارگردان جشن)، کاظم هژیرآزاد، هوشمند هنرکار (از اعضای اصلی هیات‌مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر) و جمعی از اصحاب رسانه در خانه تئاتر برگزار شد، ضمن معرفی نامزدهای جشن بازیگر درباره روند انتخاب نامزدها و برخی از جزئیات این رویداد تئاتری هم توضیحاتی مطرح شد.

بهزاد فراهانی در این نشست گفت: امسال به پیشنهاد حمیدرضا نعیمی، در جشن بازیگر نفرات اول تا سوم نخواهیم داشت و فقط جوایزی را به برگزیدگان اعطا می‌کنیم. با این کار می‌خواستیم بگوییم که هیچ‌کدام از برگزیدگان نسبت به برگزیدگان دیگر تمایز و برتری ندارد.

این بازیگر همچنین ضمن توضیحاتی درباره مراحل آماده‌سازی جایزه مدالیوم (نشان ویژه جشن بازیگر) که از سوی نویدلو و محمدی – دو تن از مجسمه‌سازان کشور- صورت می‌گیرد، از اجرای موسیقی توسط احمد محسن‌پور، کمانچه نواز برجسته و روشندل مازندرانی و صدیق تعریف، خواننده مطرح کرد در شب جشن بازیگر خبر داد.

فراهانی در ادامه گفت: امسال هم همچون دوره‌های گذشته جشن بازیگر، چند چهره پیشکسوت تئاتر از تهران و شهرستان‌ها هم تجلیل می‌شوند. مهتاج نجومی و آرمان امید از تهران و مهین سی‌سی‌پور از میناب و بهمن صادق‌پور از کاشان و یک بازیگر 101 ساله که بعدا نامش را می‌گوییم! هنرمندان صاحب منزلتی هستند که به پاس یک عمر فعالیت هنرمندانه مورد قدردانی قرار می‌گیرند.

محمودرضا رحیمی نیز در این نشست روند انتخاب آثار در این دوره جشن بازیگر را هم همچون دوره‌های دیگر دانست و گفت: هیات انتخاب همه کارهای نمایشی اجرا شده سال‌93 را در دو مرحله دیدند که شامل طیف وسیعی از بازیگران نسل‌های مختلف از 15 تا 90 ساله است. اما متاسفانه باید به این نکته قابل تامل اشاره کرد که برخلاف گذشته هیات داوران به زحمت توانستند به 20 نامزد نهایی برسند.

فرهاد تجویدی، بازیگر و کارگردان تئاتر هم که امروز در مراسمی در جویبار به عنوان چهره ملی تئاتر مازندران تجلیل می‌شود، در این نشست از دیده شدن 284 نمایش در 37 سالن تئاتر سخن گفت و افزود: در جشن بازیگر پیش رو علاوه برمعرفی 8 بازیگر زن و مرد به عنوان بهترین بازیگران تئاتر سال 93، حدود 40 استعداد جوان هم موردتشویق قرار می‌گیرند.

حمیدرضا نعیمی، بازیگر و کارگردان تئاتر طی اظهار نظری شوخ طبعانه گفت که علاقه‌مندان به تئاتر دوشنبه هفته آینده، مراسمی خواهند دید که شکوهش کمتر از اسکار نیست!

معرفی نامزدها

اما چه کسانی این بخت و اقبال را دارند که شب بازیگر را با دستانی پر و لب‌هایی خندان به پایان برسانند؟

نکته قابل اشاره دراین خصوص این است که در میان نامزدهای زن و مرد سال 93 بهترین بازیگران تئاتر، هم نام بازیگران قدیمی‌تر دیده می‌شود و هم نام بازیگران جدید و تازه‌نفس. هرچند کفه ترازو به نفع جوان‌ترها سنگینی می‌کند.

ولی قطعا بامزه‌ترین و مثال‌زدنی‌ترین موضوع که شاید در کمتر دوره‌ای شاهد آن باشیم، کاندیدا شدن یک مادر و دختر باشد. ناهید مسلمی، بازیگر توانا و قدیمی تئاتر و دخترش شیدا خلیق، موفق شده اند در اتفاقی نادر دو کرسی نامزدی از 10 سهمیه کاندیداتوری زنانِ جشن بازیگر را از آنِ خود کنند. ناهید مسلمی و شیدا خلیق هر دو برای بازی در ماضی استمراری از جمله نامزدهای دریافت جایزه مدالیوم هستند.

نمایش هم هوایی، که جزو نمایش‌های موفق سال گذشته بود هم دو نماینده در میان نامزدهای زن دارد؛ ستاره اسکندری و الهام کردا، دو بازیگر موفق تئاتر به خاطر بازی خوبشان در هم‌هوایی، شانس بالایی برای برگزیده شدن دارند.

فرزانه کابلی، بازیگر قدیمی تئاتر که بیشتر مردم هنوز او را با نام مادر علی کوچولو می‌شناسند هم از دیگر چهره‌های سرشناس در میان نامزدهای زن است که به خاطر بازی در نمایش همسرش، هادی مرزبان به نام «تانگوی تخم مرغ داغ» شایسته کاندیدا شدن دانسته شده است. این نمایش یک نماینده دیگر هم میان نامزدهای زن این دوره دارد؛ پریسا مقتدی که این روزها رئیس تئاترشهر هم است.

آیدا کیخایی، همسر محمد یعقوبی – کارگردان تئاتر- هم از دیگر بازیگران شناخته شده است که به خاطر بازی در هیولاخوانی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن تئاتراست.

نسیم افشارپور (نوعی داستان عاشقانه)، سوگل سادات خلیق (قصه ظهر جمعه) و هانا کامکار (ترانه‌های محلی) هم دیگر نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر زن‌هستند.اما در میان 10نامزد مرد بهترین بازیگر تئاتر سال در سال 93 هم بازیگران توانایی به چشم می‌خورند، هرچند میزان شهرتشان به پای برخی از بازیگران خانم نمی‌رسد. شاید مشهورترین نام در سمت آقایان، علی سرابی – صداپیشه نقش گابی و قوچی در مجموعه کلاه قرمزی - باشد که به خاطر بازی خوبش در ترانه‌های محلی شانس بالایی برای رسیدن به مدالیوم دارد. خسرو شهراز، بازیگر قدیمی تئاتر که این روزها، فیلم قصه‌ها را هم روی پرده سینماها دارد، به خاطر بازی در اولیورتوییست یکی از نامزدهای شناخته شده تر در میان مردان است. نوید محمدزاده، بازیگر جوان تئاتر که در سینماها هم فیلم‌هایی چون عصبانی نیستم و ناهید را بازی کرده، به خاطر بازی در آخرین نامه شانس دریافت جایزه را دارد.

بهرام افشاری، از بازیگران جوان و خوب تئاتر هم به خاطر بازی در نمایش پاییز که در آن نقش پیرمردی بانمک را بازی می‌کرد، یکی از نامزدهای مرد این دوره جشن بازیگر است. توماج دانش بهزادی (بیرون پشت در)، تینو صالحی (قصه ظهر جمعه)، پوریا رحیمی سام (آخرین نامه)، امین طباطبایی (هملت)، پژمان عبدی (برای کلاه آهنی ها) و محمدعلی محمدی (قصه ظهر جمعه) دیگر نامزدهای مرد بهترین بازیگران تئاتر سال 93 هستند.

جشن بازیگر ساعت 17 و 30 دقیقه دوشنبه آینده در تالار وحدت برگزار می‌شود.

علی رستگار / گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها