jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۷۹۶۳۰۰   ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴  |  ۰۰:۰۱

در شرایطی که 3 فیلم «ایران برگر»، «رخ دیوانه» و «استراحت مطلق» با فروش‌های نسبتا خوب و چند میلیاردی خود مشغول آبروداری فیلم‌های اکران نوروزی هستند، حال و روز فیلم «روباه» در این میان چندان تعریفی ندارد.

بهروز افخمی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان شناخته شده این فیلم که ساخت آثار خوب و پرمخاطبی همچون کوچک جنگلی، شوکران و سن پترزبورگ را در کارنامه دارد، جمعه شب مهمان برنامه «هفت» بود و درباره این فیلم و دلایل عدم موفقیت تجاری آن با جواد طوسی (منتقد سینما) و محمود گبرلو به بحث و بررسی نشست.

افخمی درخصوص فیلم «روباه» گفت: در چند سال گذشته، به این فکر افتادم که باید فیلم‌های مناسب با این دوره ساخته شوند و همینطور باید این دوره را که خیلی هم فرق کرده بشناسم. فیلم‌های «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و فیلم«روباه» از جمله فیلم‌هایی هستند که با وضعیت موجود برخورد کرده و شاید هم تصادف کرده‌اند، ولی من سعی نکردم جلوی این تصادف را بگیرم یا آن را پنهان کنم.

او ادامه داد: سعی نکردیم فروش پایین فیلم«روباه» را پنهان کنیم. ما از حمایت ارگان‌ها و نهادها هیچ استفاده‌ای نکردیم، چون این کارها باعث می‌شود متوجه صورت مساله و واقعیت نشویم و هدفم از این کار این بود که وضعیت فیلم و میزان ضربه‌ای که به آن وارد می‌شد، مشخص شود.

افخمی افزود: فیلم «روباه» فیلم سرگرم‌کننده‌ای است و موجب جذب تماشاگر می‌شود و بیننده را تا آخر نگه می‌دارد تا متوجه پایان ماجرا شود. این کارگردان همچنین بیان کرد: هدف این فیلم نشان دادن وضعیت تماشاگر و سینمای فعلی ایران و نمایش عکس‌العمل اداره کنندگان سینما و منتقدان است. جواد طوسی هم درباره کارگردانی افخمی گفت: آقای افخمی همواره از مؤلف بودن فرار می‌کند، این کار از جهتی می‌تواند یک توفیق اجباری برای سینمای بی رونقی باشد که از تنوع‌پذیری در چرخه تولیدش واهمه دارد. فیلم‌ها و کارهای افخمی با یکدیگر متفاوت است.

او ادامه داد: چرا بهروز افخمی با توجه به فروش کم فیلم «روز شیطان»، دوباره به ساخت این دست از فیلم‌ها پرداخته است؟ در چنین فیلم‌هایی با محدودیت فیلمنامه، شکل دیالوگ‌نویسی و مناسبات فردی مواجهیم که آقای افخمی هم دچار این مشکل بوده است. در فیلم «روباه» هم قواعد بازی به شکل گسترده بنا نشده است. افخمی هم در این باره گفت: فیلم‌های جاسوسی نوع رئال آمریکایی هم کم‌فروش هستند. در داستان‌های جاسوسی که براساس پنهان‌کاری و گول زدن طرف مقابل است، تماشاچی باید متوجه داستان شود و از آنها سردر بیاورد. ساختن اینگونه فیلم‌ها برای تماشاچی ایرانی که به دیدن آنها عادت ندارند، کار سختی است.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
کار خوب تلویزیون

کار خوب تلویزیون

این‌که تلویزیون بخش‌هایی از دیدار اهالی فرهنگ و هنر با رهبری را منتشر کرده خیلی خوب است چون معلوم می‌کند برخلاف ادعای برخی مدیران، رهبری مخالف تصمیماتی است که به ضرر اهالی فرهنگ است.

پیام اقتدار

پیام اقتدار

رزمایش‌های اخیر ابعاد گوناگون و پیام‌های مختلف و متفاوتی دارند. مجموعه‌ای از دوستان و همراهان ایران در غرب و شرق آسیا و نقاط مختلف دنیا هستند که به انقلاب امید بستند و همواره امیدوارانه توان و افزایش قدرت و اقتدار ایران را رصد می‌کنند و جمهوری اسلامی را پشتیبان معنوی خود می‌دانند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
اسرار یک سکه مجازی

اگر از بیت‌کوین، ارزش آن، قوانین خرید و فروش و جزئیات دیگر آن خبر ندارید، این گزارش را بخوانید

اسرار یک سکه مجازی

غائله غربالگری

انتشار اخبار تایید نشده درباره حذف غربالگری اجباری با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد

غائله غربالگری

پیشخوان

بیشتر