حدود 10 روز دیگر طرح‌های سالم‌سازی دریا در استان‌های شمالی کلید می‌خورد . گرچه مسئولان این استان‌ها از افزایش طرح‌های سالم‌سازی و آمادگی برای میزبانی از مسافران بهاری و تابستانی خبر می‌دهند، با این حال سواحل این استان‌ها همچنان با کمبود شدید نقاط دارای طرح و امکانات مواجه است؛ امری که هرساله به غرق شدن تعداد زیادی از هموطنانمان منجر می‌شود.
کد خبر: ۷۹۵۹۰۰
آماده سازی دریا برای مسافران تابستانی

هر ساله و همزمان با آغاز سفرهای فصل گرما که معمولا از خرداد ماه آغاز شده و تا پایان شهریور ادامه می‌یابد، طرح‌های سالم‌سازی دریا نیز با امکاناتی نظیر نجات غریق و برخی خدمات رفاهی تفریحی به این مسافران خدمات‌رسانی می‌کند. این طرح‌ها که از سال گذشته شاهد افزایش آن هستیم، گرچه به گفته مسئولان موجب کاهش 50 درصدی آمار غریق در سال گذشته نسبت به 10 سال قبل از آن شد، اما نه تنها هنوز تعداد آنها به حد کافی نرسیده است، بلکه به لحاظ کیفی و خدماتی نیز در سطح مطلوبی نیست؛ امری که باعث می‌شود بسیاری از هموطنان مناطق خارج از طرح را ترجیح داده و در این مناطق تن به دریا بزنند که البته این امر به دلیل نبود غریق نجات در این سواحل، به غرق شدن بسیاری از آنان نیز منجر می‌شود، زیرا طبق آمار، بیشتر غرق‌شدگی‌ها در دریا در مناطق ممنوعه و خارج از طرح گزارش شده است، به طوری که در سال گذشته که البته آمار غرق شدگان نسبت به سال‌های پیش از آن با کاهش زیادی همراه بود، بیش از 137 نفر در این استان غرق شدند. مسئولان استان‌های شمالی همواره نبود و کمبود اعتبار و همچنین نبود متولی واحد و مشخص را از دلایل اصلی گسترش نیافتن طرح‌های سالم‌سازی و سطح پایین خدمات‌رسانی آنها عنوان می‌کنند.در همین زمینه رئیس جمعیت هلال احمر بهشهر اجرای طرح دریا در ساحل این شهرستان را معطل دریافت آمبولانس هلال احمر عنوان می‌کند و در گفت‌وگو با مهر اظهار می‌دارد: ایجاد و فراهم کردن امکانات لازم و بهره‌مندی از نیروهای امدادی، لازمه اجرای طرح سالم‌سازی دریاست که متاسفانه در برخی موارد از آن غافل بوده و توجه چندانی به آن اعمال نمی‌شود.

حسین موسی‌زاده می‌افزاید: هلال احمر بهشهر در گذشته دارای یک آمبولانس قدیمی و تقریبا فرسوده بود که این خودرو برای تعویض و نوسازی به تهران ارسال شد، اما تاکنون موفق به دریافت خودروی جدید نشدیم.

وی با اشاره به این‌که فاصله دریای بهشهر با اولین بیمارستان، حدود ۵۰ کیلومتر است، می‌گوید: وجود یک آمبولانس مجهز و مدرن از نیازهای مهم ما برای ارائه خدمات اولیه امداد و نجات است که امیدواریم با مساعدت و همکاری مسئولان تا قبل از فصل گرما و اجرای طرح سالم‌سازی دریا عملیاتی شود.

رئیس جمعیت هلال احمر بهشهر با تاکید بر افزایش امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی در منطقه حفاظت شده میانکاله بهشهر می‌افزاید: با توجه به ازدحام جمعیت در فصل تابستان و استفاده بومی‌ها و مسافران از سواحل دریا، منطقه حفاظت شده میانکاله بهشهر نیز از جمله مناطقی است که مسافران از مناطق مختلف و ساحل آن استفاده می‌کنند که البته این منطقه امکانات خاصی ندارد و تجهیز و افزایش امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی در آن ضروری است.

عضو شورای شهرساری نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: گرچه به گفته مسئولان مربوط کاهش آمار غرق‌شدگان در سال گذشته در دریای مازندران به دلیل افزایش طرح‌های سالم‌سازی در این دریا بوده است، اما سطح کیفی خدمات ارائه شده در سواحل و مناطق دارای طرح در سال‌های گذشته تغییر چندانی نکرده است. یکی از دلایل آن نیز نبود مدیریت واحد و یکپارچه و کارگروه ملی است که گرچه طرح ایجاد آن از چند سال پیش مطرح شده، اما تاکنون به سرانجامی نرسیده است.

آغاز طرح سالم‌سازی دریا از اول خرداد

در همین حال ، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اشاره به آغاز طرح از اول خرداد و اجرای مانور آمادگی طرح‌های سالم‌سازی دریا در روزهای پایانی اردیبهشت، تاکید می‌کند: حفظ جان مردم و امنیت گردشگران، مهم‌ترین اصلی است که مجریان طرح‌های سالم‌سازی دریا باید به آن توجه داشته باشند و میراث فرهنگی نیز باید دوره‌های آموزشی مورد نیاز را برای مجریان طرح‌های دریا برگزار کند.

علیرضا یونسی تداوم خدمات برای پیشگیری از غریق را در سواحل لازم دانسته و با اشاره به کاهش چشمگیر و 5 درصدی شمار غریق در دریای مازندران نسبت به01 سال قبل از آن، می‌گوید: مازندران طبق ارزیابی‌های وزارت کشور از بهترین استان‌ها در زمینه اجرای طرح ساماندهی دریا بوده است.

به گفته رئیس ستاد طرح‌های سالم‌سازی دریا در مازندران، سال گذشته 6 میلیارد تومان اعتبار به طرح‌های دریای استان اختصاص یافت که این اعتبار به منظور زیباسازی سواحل بین دست اندرکاران طرح‌ها و 8 شهر ساحلی استان تقسیم شد.

سرپرست فرمانداری فریدونکنارنیز از آماده‌سازی طرح‌های سالم‌سازی دریا پیش از ورود مسافران در این شهرستان خبر داده و می‌گوید: تابستان‌های گذشته 4 طرح سالم‌سازی در دریای فریدونکنار اجرا می‌شد که امسال در نظر داریم 2 طرح دیگر را برای استفاده مسافران و شهروندان مستقر کنیم.

مهرداد ابراهیمی همچنین با اشاره به استقرار آلاچیق‌های تفریحی در ۹ کیلومتر از سواحل بکر این شهرستان، می‌افزاید: این آلاچیق‌ها پس از تائید صلاحیت نیروی انتظامی در سواحل فریدونکنار مستقر می‌شود که استقرار این آلاچیق‌ها با فضاسازی و زیباسازی محیطی در سواحل علاوه بر خدمات‌رسانی به مسافران، زمینه اشتغال جوانان منطقه را نیز فراهم خواهد کرد.

به گفته وی، تابستان امسال چند ویژه برنامه فرهنگی شاد و مفرح نیز در پارک ساحلی لاله با حضور مسافران و شهروندان برگزار خواهد شد.

مراقب غول‌های سرگردان باشید

یکی دیگر از عواملی که به غرق شدن و آسیب دیدن مسافران منجر می‌شود، وجود قایق موتوری و جت اسکی‌هایی است که بی‌پروا و بدون مجوز در سواحل جولان می‌دهند و همزمان با ورود خیل مسافران، احتمال آسیب‌دیدگی از این ناحیه نیز بیشتر می‌شود. رئیس هیات نجات غریق غرب مازندران با اشاره به این‌که از چند سال پیش تاکنون نظارتی روی فعالیت این وسایل نقلیه دریایی صورت نمی‌گیرد، به جام‌جم می‌گوید: صاحبان این وسایل باید دارای مجوز دائمی و سالانه از هیات نجات غریق استان باشند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، در حالی که اکنون به دلیل نبود نظارت از سوی دریابانی که این وظیفه مهم را به‌عهده دارد، بیشتر آنها به دریافت مجوز اقدام نکرده و بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

به گفته حجت کیمیایی‌راد، صاحبان این وسایل، باید ابتدای فعالیت خود در کلاس 10 ساعته آموزشی نجات غریق ویژه استان شرکت و مجوز دائم فعالیت و گواهینامه ویژه قایقرانان را دریافت کنند. پس از آن و در سال‌های بعد، باید هر سال در کلاس دو ساعته توجیه و یادآوری شرکت کرده و مجوز فعالیت همان سال را دریافت کنند.وی با بیان این‌که در این کلاس‌ها تمام نکات ایمنی همچون نحوه و محدوده تردد، ضرورت استفاده از جلیقه نجات و... آموزش داده می‌شود و داشتن هر 2 مدرک دائم و سالانه برای فعالیت و تردد صاحبان این وسایل ضروری است، می‌افزاید: متاسفانه از 4 سال پیش نظارت بر فعالیت این افراد بسیار ضعیف شده و این امر چراغ سبزی شده برای فعالیت غیرمجاز آنها، به طوری که اکنون در غرب مازندران، حدود 70 تا 80 درصد کارت دائم دارند، اما همین افراد از 4 سال پیش تاکنون کارت فعالیت سالانه دریافت نکرده‌اند و عملا فعالیتشان غیرقانونی است، ضمن این‌که 20 درصد هم بدون دریافت هیچ یک از این دو کارت مشغول فعالیت هستند.کیمیایی‌راد با اشاره به این‌که این ترددهای غیرمجاز در 5 ـ 4 سال گذشته به بیش از 15 مورد تصادف قایق با قایق، قایق با جت اسکی و قایق و جت اسکی با آدم، در سواحل غرب مازندران منجر شده است، یادآور می‌شود: در چند مورد جراحت از ناحیه کتف، کشاله ران و دست مشاهده شده و مواردی هم به فوت و غرق‌شدگی منجر شده است.وی با بیان این‌که فعالیت بسیاری از این دستگاه‌ها اکنون به دلیل نداشتن مجوز غیرقانونی است می‌گوید: این دستگاه‌ها گاهی به دلیل نداشتن آگاهی از قانون رعایت حریم 500 متری، گریزی در مناطق دارای طرح می‌زنند که مملو از جمعیت است و عمده حوادث نیز در آنجا رخ می‌دهد اما امسال با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد از تردد قایق‌های بدون مجوز در دریا جلوگیری شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها