علی‌اصغر پورمحمدی، معاون سیما گفت: ماهواره و شبکه‌های اجتماعی رقیب ما هستند که هرروز پیچیده‌تر و به‌روزتر می‌شوند. ما باید خود را به‌روز کنیم، اما با مشکلات مالی و فنی زیادی روبه‌رو هستیم و این درحالی است که نگاه دولت به رسانه ملی همدلانه نیست.
کد خبر: ۷۹۵۰۶۷
نگاه دولت به رسانه ملی همدلانه نیست

پورمحمدی بر این باور است که تلویزیون امروز چه از لحاظ محتوا و چه تکنیک و فرم ضعیف است، از دنیا عقب هستیم و مشکلات مالی و فنی بیشتر شده است. از لحاظ نیروی انسانی کارآمد، باتجربه و هنرمند مشکل داریم. در کادرسازی عقب مانده‌ایم. ظرفیت هنری ما ظرفیت بالایی نیست و اگر شبانه‌روز کار کنیم باز هم کم کار کرده‌ایم. تلاش ما این است که به روزهای طلایی که بالای ۸۰ درصد مخاطب و بالای ۹۰ درصد رضایت داشتیم، برگردیم.

پورمحمدی با صراحت و بدون تعارف نظر خود را اعلام کرد و گفت: یکی از کارکردهای اصلی تلویزیون ایجاد سرگرمی است که ماهواره و شبکه‌های اجتماعی سعی می‌کنند این کارکرد تلویزیون را بگیرند و در خیلی جاها موفق شده‌اند.

تغییر در هویت و ساختار شبکه‌های تلویزیون

پورمحمدی درباره تغییرات صورت گرفته در ساختار شبکه‌ها گفت: شبکه پنج شبکه اقتصاد است ولی تا زمانی که شبکه تهران ایجاد شود وظایف آن را هم انجام می‌دهد. شبکه قرآن نیز که قبلاً شبکه قرآن و معارف بوده است هویت جدیدی به خود می‌گیرد و فیلم و سریال پخش نمی‌کند. بخش معارف نیز در همه شبکه‌ها ایجاد خواهد شد. شبکه مستند نیز بیشتر روی ایرانگردی و گردشگری متمرکز خواهد شد.

شبکه کشاورزی نیز در شبکه شما طراحی می‌شود. شبکه تخصصی کودک با رویکرد جدید بزودی راه‌اندازی می‌شود.

پورمحمدی بر این باور است که در همین مدت کوتاه که در ساختار شبکه‌ها و تولیدات تغییراتی ایجاد شده، توانسته نظر مخاطبان را به سمت تلویزیون و برنامه‌هایش جلب کند. معاون سیما معتقد است؛ الآن هم تکانی خورده‌ایم و نظرسنجی از افکار عمومی نشان می‌دهد گرایش و رضایت بیشتری نسبت به تلویزیون ایجاد شده است. برنامه‌های نمایشی قوی‌تر، مستندهای جذاب‌تر و برنامه‌های مشارکتی کمتر شده است. رنگ و لعاب تلویزیون دارد بهتر می‌شود. تجربه گرایی، دانش رسانه‌ای، تعهد و تدین ملاک‌های انتصاب مدیران سیما بوده است. پورمحمدی اما درباره آثار طنز نظر مثبتی ندارد و بر این باور است که چیزی به‌عنوان طنز فاخر نداریم. ما بنیانگذار طنزهای تلویزیونی در شبکه های 3 و 5 و برنامه‌های 90 قسمتی بوده‌ایم. همه افرادی که ظرفیت‌های طنز داشتند کار کرده و امتحان پس داده‌اند. عطاران دوست دارد در تلویزیون کار کند اما بیشتر در سینما مشغول شده و حتما باید بیاید درتلویزیون کار تولیدی انجام دهد و می‌آید.

از همه نویسنده‌ها، کارگردانان و هنرپیشه‌های حوزه طنز دعوت می‌کنیم تا به کمک ما بیایند. ما در همه شبکه‌ها به طنز نیاز داریم زیرا باید هر شب یک یا دو برنامه طنز خوب پخش کنیم. طنز کار ساده‌ای نیست، از ملودرام و تولیدات نمایشی طولانی و کوتاه سخت‌تر و پیچیده‌تر است. خنداندن مردمی که ذاتا شوخ‌طبع‌ هستند، سخت است. با هر چیزی هم نمی‌شود مردم را خنداند. خط قرمزهای فراوانی نیز وجود دارد. دین، مقدسات، اخلاق، قومیت، مشاغل، فرهنگ و پاره‌فرهنگ‌ها و ده‌ها موضوع دیگر جزو خطوط قرمز طنز است. گرچه در برخی موارد کجدار و مریز وارد شدیم و خطرات آن را هم به جان خودمان خریدیم.

معاون سیما درباره مجموعه طنز درحاشیه هم توضیح داد و گفت: از ابتدا قرار بود «در حاشیه» ۹۰ قسمتی باشد اما قرار نبود در ایام نوروز آن را پخش کنیم. نظر آقای سرافراز این بود که نیمه دوم نوروز و پس از ایام فاطمیه کار پخش شود. اما زمانی که تصمیم گرفته شد این سریال نوروز پخش شود گروه سازنده فرصت نکرد بیشتر از ۲۶ قسمت کار کند و همین را هم شبانه‌روز کار کردند که به پخش رسید. الان هم در حال کار هستند تا فصل دوم آن بزودی آماده پخش شود.

فصل دوم در زندان شروع می‌شود و حالا باید ببینیم قوه قضاییه چگونه برخورد می‌کند. واقعیت این است که شاید طرح اولیه باعث نارضایتی بیشتر پزشکان می‌شد اما کار عقب افتاد و روند تولید این مجموعه دو ماه متوقف شد تا بازنگری صورت گیرد. آنچه پخش شد حاصل همه این بازنگری‌ها بود. اگر ما وقت داشتیم ساخت و پخش هر ۴۵ قسمت این مجموعه را ادامه می‌دادیم زیرا طرح اولیه این بود که ۴۵ قسمت با موضوع پزشکی و ۴۵ قسمتی غیرپزشکی باشد. پورمحمدی این جابه‌جایی و تغییر داستان و طرح را کار خدا دانست که به کمک پزشکان آمد. معاون سیما امیدوار است در فصل دوم که به زندان می‌پردازد باعث شود جرم و جنایت در کشور کم شود.

پورمحمدی با اشاره به سخت بودن نقد در تلویزیون هم اشاره کرد و توضیح داد: از یک سو شیوه نقد کردن را بلد نیستیم و از سوی دیگر مسئولان و مردم نقدپذیری پایینی دارند. باید آستانه تحمل را بالاتر برد. یکی از برنامه‌های سیما را به نقد از خود سازمان صدا و سیما اختصاص می‌دهیم و برنامه‌ای تولید می‌کنیم که آثار تلویزیونی را نقد و بررسی کنیم. خودسانسوری نداریم و در نقد باید پیشتاز باشیم. البته رعایت انصاف، عقلانیت و عدالت باید در نقدها لحاظ شود.

اولویت‌های برنامه‌های تلویزیونی در سال ۹۴

معاون سیما درباره برنامه‌های سال ۹۴ تلویزیون گفت: جلسات زیادی درباره این‌که چه باید بکنیم برگزار می‌کنیم. اول این‌که برنامه‌های ضعیف و کم‌بیننده تعطیل می‌شود چنان که برخی از آنها متوقف شده است. دوم برنامه‌هایی با موضوعات خانواده، اجتماعی، ارزش‌ها، انقلاب، آموزشی و ... بهتر و قوی‌تر خواهد شد. سوم شبکه‌ها بر اساس تعریف و ساختار برنامه تولید خواهند کرد که هویت شبکه باشند. چهارم این‌که مستندهای جذاب‌تر از لحاظ موضوع و سوژه خواهیم ساخت. پنجم این‌که در برنامه‌های نمایشی کارهای ضعیف متوقف می‌شود. ما جلوی برنامه‌هایی را که بعضا مصوب بوده، گرفتیم. قبلا پول‌های زیادی صرف تله‌فیلم‌های ضعیف شده که ما جلوی این روند را گرفته‌ایم.

برنامه‌ها نباید بد‌آموزی داشته باشد

پورمحمدی در پایان در پاسخ به این پرسش که به صدا و سیمای انقلاب اعتقاد دارید یا به صدا و سیمای مردمی؟ گفت: ما مردم را جدا از انقلاب نمی‌دانیم. صدا و سیما متعلق به مردم انقلابی ایران است و باید برای عموم مردم برنامه بسازیم و بتوانیم آنها را جذب کنیم. تلاش کنیم آسیب نرسانیم و برنامه‌ها بدآموزی نداشته باشد. باید در چارچوب دین، اخلاق، آگاهی و امید حرکت کرد. هرچقدر بتوانیم جذب کنیم و به نهادهایی مثل خانواده، آموزش و قومیت‌ها خدشه‌ای وارد نکنیم موفق‌تر خواهیم بود. بحث‌هایی قدیم بود که رویکرد ما باید مخاطب‌گرا یا اصولگرا، اصولگرا یا مصلحت‌گرا، نگاه به نیاز یا میل مخاطب، توجه به میل یا مصلحت مخاطب باشد. به‌نظر من وظیفه داریم در چارچوب کار کنیم و به مصلحت، میل و نیاز مخاطب با هم و جامع بیندیشیم تا موفق شویم. الان در آغاز راه هستیم.

پایش، ثریا و مصیر ادامه پیدا می‌کنند

پورمحمدی درباره ادامه پخش برنامه‌های ثریا و مصیر که هر دو از شبکه یک به مخاطبان ارائه می‌شد و مدتی است پخش آنها متوقف شده است، گفت: برنامه مصیر به شبکه دیگری منتقل خواهد شد. این‌ گونه برنامه‌ها مثل پایش، ثریا، مناظره و این شب‌ها برای شبکه یک زیاد بود و چون مخاطبان کمی هم داشت سعی کردیم با تمهیداتی جذابیت و اثرگذاری این برنامه‌ها را افزایش دهیم. با مخاطب زیر ۴ درصد نباید هزینه و وقت طلایی شبکه را به یک برنامه واگذار کرد. پشت‌پرده این دو برنامه نه کسی از دولت نکته‌ای گفته و نه چیزی بوده است. در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی پراکنده می‌شود اما دولت درباره این برنامه‌ها ملاحظه‌ای نداشته است .

اولویت با تولید برنامه‌های طنز و سرگرم کننده است

من این نظر را که می‌گویند مردم برای کنجکاوی ماهواره تماشا می‌کنند قبول ندارم. واقعیت این است که برخی از مردم به ماهواره معتاد شده‌اند. ما وظیفه داریم برنامه‌های جذاب‌تری بخصوص در حوزه طنز، تفریح و سرگرمی بسازیم. تقسیم‌بندی خوبی را که آقای سرافراز در تعریف شبکه‌های جدید کردند سعی دارد به این هدف برسد و امید داریم کارهای تلخ، خشن و ژانر وحشت در سیما کمرنگ‌تر شود. مشکل مهم دیگر ما منابع مالی است. بدهکاری‌های ما به افراد و شرکت‌های داخلی و خارجی زیاد است. متأسفانه دولت نگاه همدلانه‌ای ندارد و در تأمین هزینه‌ها با ما همکاری نمی‌کند و یک ریال هم تا کنون به ما کمک نکرده است و هرروز توقعاتش از ما بیشتر می‌شود و ما اکنون به مرز بحران رسیده‌ایم.

رئیس سازمان از من خواسته است تولید کمتر و کیفیت بالاتر را محقق کنم. برنامه و بودجه سال ۹۴ بر همین نکته متمرکز است. از 16 تا ۱۲ شب مردم باید بتوانند حداقل یکی دو برنامه خوب ببینند. این‌که برنامه‌های دینی باکیفیت تولید کنیم. وقتی می‌خواهیم وارد حریم قدسی و الهی بشویم باید جذاب و پژوهش‌شده باشد. برنامه‌ها پشتوانه تحقیقاتی مناسبی ندارد. نویسنده‌های پخته‌تر و تحقیقات عمیق‌تر و گسترده‌تر نیاز است. عوام باید بگویند می‌فهمیم چه گفته می‌شود و لذت ببرند، نخبگان بگویند فرد عالم و عاقلی پشت صحنه این برنامه قرار دارد. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها