رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت از انجام اولین مطالعه شیوع آسم در کشور خبر داد و گفت: با توجه به شیوع تقریبی آسم در کشور برآورد می‌شود مجموعه هزینه‌های سالانه آسم حدود 8 هزار میلیارد تومان باشد در حالی که اگر برنامه خوبی برای کنترل آن داشته باشیم یک سوم هزینه‌های آن کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۷۹۳۹۷۶
ضرر 8 هزار میلیارد تومانی آسم برای کشور

مهدی نجمی در نشست خبری به مناسبت هجدهمین مراسم روز جهانی آسم گفت: با گذر این اپیدمیولوژی در دنیا بیماری‌های غیرواگیر به عنوان یک معضل در جهان از جمله ایران مطرح است که 4 بیماری قلبی، دیابت، سرطان و مزمن تنفسی از جمله این بیماری‌هاست که بسیار شایع شده است.

وی ادامه داد: بیماری آسم و انسدادی مزمن ریه دو نوع شایع از بیماری‌های مزمن تنفسی هستند به طوری که در دنیا بیش از 1.5 میلیارد نفر به این بیماری دچارند. 300 میلیون نفر به آسم مبتلا هستند و 250 میلیون نفر به بیماری مزمن ریه و درصد بالایی بیماری آلرژی دارند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: شیوع آسم در جمعیت کودک و نوجوان بسیار بالاست چرا که شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی بوده و علت غیبت از مدرسه یا محل کار به حساب می‌آید. این بیماری کشندگی بالایی ندارد اما ناتوانی بسیاری برای جوامع در پی دارد بنابراین کنترل آن تأثیر بسزایی در کیفیت زندگی بیماران خواهد داشت.

نجمی افزود: در کشور ما شیوع علایم آسم در کودکان و نوجوانان حدود 13 درصد است و اولین مطالعه فراگیر در مورد شیوع بیماری آسم در کشور در حال انجام است.

وی در مورد بار اقتصادی این بیماری گفت: بخش زیادی از هزینه‌های آسم به نوع شدید آن اختصاص دارد به طوری که بیش از 50 درصد هزینه‌های بهداشت و درمان آسم در دنیا به آسم شدید مربوط است در حالی که میزان شیوع ‌آن 10 تا 20 درصد بیشتر نیست.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: هزینه ‌آسم در کشور برای یک فرد مبتلا و کودک سالانه حدود یک میلیون و 400 هزار تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم است اما برای یک فرد بزرگسال یک میلیون و 800 هزار تومان است و در صورتی که کنترل نشود به 2 میلیون و صد هزار تومان افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به برنامه‌های راهبردی سازمان جهانی بهداشت در این زمینه گفت: بر روی 4 راهبرد تکیه شده آموزش و اطلاع‌رسانی مردم نسبت به عوامل خطرزا، ایجاد نظام مراقبت بیماری، استانداردسازی خدمات تشخیصی و درمانی و کنترل عوامل خطر با همکاری بین‌بخشی از جمله این راهبردهاست.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت گفت: در زمینه خدمات تشخیصی و درمانی ‌آسم گاهی به درستی تشخیص داده نمی‌شود، گاهی درمان درستی تجویز نمی‌شود، پیگیری خوبی انجام نشده، بیمار رها می‌شود و با قطع درمان و مصرف خودسرانه دارو بیماری از حالت کنترل در می‌آید.

نجمی افزود: از دو سال پیش در وزارت بهداشت سند راهبردی کنترل آسم با 4 راهکار جهانی تدوین شد و برنامه‌های خود را از سال گذشته در دانشگاه‌ها آغاز کردیم و برای افراد در معرض خطر کارگاه‌های مختلفی برگزار شده و آموزش‌های لازم را به مربیان بهداشت مدارس، کارگران و کارفرمایان صنایع، پلیس راهنمایی و رانندگی و نانواها داده‌ایم.

وی از انجام مطالعه فراگیر برای شناسایی وضعیت آسم در سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: اکنون در مراحل جمع‌آوری اطلاعات هستیم این مطالعه بر اساس الگوهای استاندارد بین‌المللی است و برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت افزود: در همین راستا دستورالعملی برای پزشکان در مراکز درمانی تهیه شده که سطح‌بندی خدمات را برای مراقبان سلامت در حاشیه شهرها تعریف کردیم و نحوه مراقبت و پیگیری از بیماری طی دو، سه ماه آینده به صورت آزمایشی در برخی دانشگا‌ه‌ها اجرایی می‌شود.

نجمی افزود: عوامل خطر مانند وجود آلرژن‌های محیطی، آلودگی هوا در منزل و محیط کار در حیطه کنترل کامل ما نیستند و نیاز به مشارکت سایر نهادها را داریم به همین دلیل تفاهم‌نامه‌هایی برای کنترل عوامل خطر در حال تدوین است. (فارس )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها