پس از ۱۰ سال وعده های متعدد مسئولان، آذربایجان غربی امسال قرار است صاحب یکی از مهمترین زیرساختهای صنعت کشور یعنی پتروشیمی شود و این خواسته بابهره برداری از پتروشیمی مهاباد محقق خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۸۶۲۷
مجتمع پتروشیمی مهاباد آماده بهره برداری شد

کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی مهاباد روز ۳۰ شهریور ماه ۸۳ با حضور رئیس جمهور وقت به زمین زده شد و مقرر بود طی مدت سه سال عملیاتی و آماده بهره برداری شود، که با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید این وعده به نوعی به دست فراموشی سپرده شد.

بالاخره با کش و قوسهای فراوان پتروشیمی مهاباد که همزمان با پتروشیمی میاندوآب در آذربایجان غربی کلنگ زنی شده بود، توانست گوی سبقت را از دست پتروشیمی میاندوآب خارج و اعتبارات اجرایی را به خود جذب کند، ولی در ادامه به دلایل مختلف روند کار با کندی مواجه شد.

کمبود اعتبار، معارض ملکی و تحریمهای اقتصادی از جمله مسائلی بود که پتروشیمی مهاباد را طی یک دهه با فراز و فرودهای زیادی مواجه کرد بطوریکه تاکنون با اعلام افتتاح طرح توسط مسئولان و بدقولی آنها مواجه شده ایم، پتروشیمی مهاباد مقرر بود سال ۹۲ آماده افتتاح شود، سال ۹۳ گذشت و ۹۴ وعده جدید افتتاح این طرح شد.

پتروشیمی مهاباد ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

پتروشیمی مهاباد که با هدف ایجاد تعادل منطقه ‌ای، تحرک ‌بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته، ایجاد اشتغال، ارتقای فناوری در بخش صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین فعال کردن صنایع پایین دستی پتروشیمی در مناطق مختلف کشور اجرا می شود،‌ به تازگی به منبع تامین مواد اولیه خود متصل شده است.

کندی روند اجرای طرح خط لوله اتیلن شمالغرب کشور از عسلویه به مهاباد نیز از مهمترین دلایل اجرای طرحی سه ساله طی یک دهه شده بود که با ورود این خط لوله به خاک آذربایجان غربی خیال پیمانکار طرح که اتفاقا پیمانکار خط لوله اتیلن غرب بود هم از بابت تامین مواد اولیه برای راه اندازی این طرح راحت شود.

با همه این اوصاف مجتمع پتروشیمی مهاباد هم اکنون از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده که مقرر شده امسال آماده بهره برداری شود تا حداقل یکی از انتظارات مردم مهاباد و منطقه به نتیجه برسد.

منتظر تامین گاز اتیلن پتروشیمی مهاباد هستیم

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اعلام اینکه هم اکنون طرح پتروشیمی مهاباد از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: امیدواریم امسال این طرح به بهره برداری برسد.

محسن مجیدی با بیان اینکه هم اکنون مشعل پتروشیمی مهاباد راه اندازی و روشن شده است، افزود: با روشن شدن مشعل بخش مهمی از پتروشیمی راه اندازی شده که واحدهای یوتیلیتی این مجتمع نیز برای آغاز بهره برداری از طرح، راه اندازی شده بود.

وی با اعلام اینکه تاکنون واحدهای یوتیلیتی مجتمع به بهره برداری رسیده و واحد بتن و مخازن نیز آماده راه اندازی هستند، ادامه داد: برای راه اندازی این واحد منتظر دریافت اتیلن هستیم که در صورت تامین گاز اتیلن و تحویل آن به پتروشیمی مهاباد این واحدها نیز به بهره برداری می رسند.

واحد بوتن یک پتروشیمی مهاباد تا پایان امسال راه اندازی می شود

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اعلام اینکه واحد بتن یک این مجتمع نیز تا آخر امسال راه اندازی می شود، اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح بزرگ صنعتی آذربایجان غربی که به منظور تولید انواع «پلی اتیلن سنگین و سبک خطی - بتن ۱» طراحی شده از سال ۸۷ آغاز شده است.

مجیدی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۲۴۲ میلیون یورو از اعتبارات ارزی و دو هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی برای اجرای طرح مجتمع پتروشمی مهاباد هزینه شده است، افزود: وسعت اجرای این طرح ۱۸۵ هکتار بوده که اجرای تامین زیرساختهای خدماتی طرح نیز به اتمام رسیده است.

وی با اعلام اینکه جوابگو نبودن تسهیلات مصوب ریالی با توجه به افزایش قیمتها و بودجه نهایی پروژه، تاخیر در ترخیص اجناس از گمرک، مشکل حمل کالا از بنادر اروپا، عدم مجوز صادرات از سوی کشورهای اروپایی، عدم قبول LC بانک های ایرانی و حتی در مواردی عدم دریافت پول نقد از پیمانکار این طرح از سوی برخی سازندگان خارجی را از مشکلات اجرای این طرح عنوان کرد.

اشتغالزایی پتروشیمی مهاباد برای ۴ هزار نفر

واحد پتروشیمی تولید پلی اتیلن سبک خطی و سنگین مهاباد مقرر است با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن و واحد تولید «بوتن ۱» به ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال با تامین مواد اولیه سالانه ۳۲۴ هزار تن از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه با مشارکت ۹۵ درصدی شرکت ایرانی نارگان و پنج درصدی شرکت «تکنی مونت» ایتالیا با سرمایه گذاری ارزی ۲۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار یورو ریالی و هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال از محل مصوبات سفر هیئت دولت و بنگاه های اقتصادی کوچک و زودبازده با اشتغالزایی هزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم احداث شود.

صاحب امتیاز تکنولوژی پتروشیمی مهاباد دو شرکت آلمانی و فرانسوی با نامهای بازل و اکسون است که گفته می شود که این تکنولوژی در سطح کشور و خاورمیانه تاکنون در هیچ یک از مجتمعهای پتروشیمی اجرا نشده است، انواع لوله های پلاستیکی با کاربرد در بخش کشاورزی و صنایع ساختمانی، تولید کیسه های پلی اتیلنی برای حمل ونقل کالا، فیلم های پلی اتیلنی، کارتن های پلاستیکی در صنعت بسته بندی، تولید قطعات پلاستیکی مورد کاربرد در صنعت خودرو سازی و صنایع و لوازم خانگی که پلی اتیلن به نحوی در آنها مورد استفاده دارد، از جمله کالاهایی است که از محصول تولیدی این کارخانه به شمار می رود.

با وجود مشکلات متعدد شامل عدم تخصیص اعتبارات ریالی و ارزی، مشکلات تامین مواد اولیه، طولانی بودن زمان اخذ مجوزهای زیست محیطی و تامین زیر ساختهای خدماتی مورد نیاز طی یک دهه توانست بالاخره به پیشرفت ۹۵ درصدی برسد و قرار است امسال آماده بهره برداری شود.

به هر روی با بهره برداری از مجتمع پتروشیمی مهاباد که در ۱۵ کیلومتری محور مهاباد به ارومیه در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۵ کیلومتری مرکز استان واقع شده، تحول شگرفی در بخش صنعت، اقتصاد استان روی داده و چرخهای صنعت استان شتاب می گیرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها