گزارش‌ اختصاصی‌ جام‌جم از اردوی تیم ملی والیبال در آستانه لیگ‌جهانی

چانه‌زنی روی دهم ثانیه‌ها

اسلوبودان کواچ همان‌طور که تمرینات محمد طاهروادی پاسور جوان تیم ملی والیبال را زیر نظر دارد از تمرینات با وزنه ملی‌پوشان دیگر غافل نیست و هر بار سرش را به سمت بازیکنان می‌چرخاند که بین طبقه اول و دوم تالار والیبال آزادی مشغول وزنه‌زدن هستند.
کد خبر: ۷۸۷۹۷۳
چانه‌زنی روی دهم ثانیه‌ها

در ابتدای تمرین یکشنبه، بازیکنان بعد از حرکات کششی به سوی وزنه‌ها حمله کردند. کارلو ساتی بدنساز تیم ملی زمان تمرینات را کنترل می‌کرد و تاکید داشت هر حرکت باید بر اساس نیاز تمرینات زمان خاصی را به خود اختصاص دهد. نکته دیگر انجام صحیح هر حرکت بود که اگر بازیکنان در انجام آن اشتباهی داشتند،‌ بدنساز ایتالیایی بلافاصله حرکت آنان را اصلاح می‌کرد. ساتی روی دهم ثانیه‌های تمرین با بازیکنان چانه می‌زد و دقیقا باید حرکاتش در زمان تعیین‌شده به پایان می‌رسید.

برخی افراد کادر فنی تیم ملی والیبال نیز بازیکنان را در این تمرینات همراهی می‌کردند اما در کل اسلوبودان کواچ سرمربی تیم ملی والیبال بر تمام مراحل تمرینات نظارت داشت. او همزمان با بدنسازی نفرات، با وادی و مهدوی پاسورهای تیم ملی تمرین اصلاح تکنیک انجام می‌دهد. کمی آن طرف‌تر کارلوساتی برنامه‌های بازیکنان را اعلام می‌کند و هر کس با هالتر و دمبل کار بدنسازی را انجام می‌دهد.

اردوی تیم‌های الف و ب ایران از روز پانزدهم فروردین با تمرینات مشابه آغاز شده که بدنسازی بخش اصلی تمرینات است. آن هم در شرایطی که به قول فرهاد ظریف لیبروی تیم ملی والیبال بچه‌ها بعد از بازی‌های لیگ برتر، تمرینات مرتبی نداشتند و تعصیلات نوروزی هم آنها را از آمادگی دور کرده است.

روز یکشنبه ابتدا تیم الف تمرین کرد و سپس بازیکنان تیم ب وارد میدان شدند، اما امیر خوش‌خبر سرپرست تیم ملی والیبال که در کنارمان ایستاده بود در پاسخ به این پرسش که بازیکنان در این مرحله چه تفاوتی در سطح تمریناتشان دارند، می‌گوید: در حال حاضر تفاوتی بین تمرینات نیست و مربیان در حال شناسایی بیشتر نیروهای دو تیم هستند. حتی سرمربی تیم ملی که از روز نخست تمرینات تاکید کرده بود تمرین در گروه الف و ب هیچ فرقی با یکدیگر ندارد، زمان تمرین و ترکیب این دو گروه را تغییر داد.

در تمرین روز یکشنبه صحبت‌هایی درباره آرمین تشکری شنیده شد؛ بازیکنی که روز قبل، اردوی تیم ملی را ترک کرد و در واقع از حضور در ادامه تمرینات انصراف داد. خوش خبر درباره این بازیکن می‌گوید: با وجود آن که از قبل اعلام شده بود بین تمرینات تیم الف و ب تفاوتی وجود ندارد، اما تشکری پس از قرار گرفتن در گروه ب یکباره از تیم ملی انصراف داد. او پیش از این تصمیم با ما مشورت نکرد و فقط گفت به خاطر مشکلات شخصی نمی‌تواند در اردوها حاضر شود.

در حالی که خوش‌خبر با ما صحبت می‌کرد بازیکنان تیم الف یکی ـ یکی از پله‌ها پایین می‌آمدند و به کار با توپ مشغول می‌شدند. پنجه‌زدن و ساعدگیری در اطراف زمین والیبال برای باز شدن بدن والیبالیست پس از تمرین سخت با وزنه، حرکات مناسبی بود که آنها چند دقیقه انجامش دادند. بوبان که در طول تمرینات در صدد شناسایی بهترین و با انگیزه‌ترین بازیکنان از بین 38 نفر دعوت شده به اردوی تیم ملی است، مدام با بازیکنان صحبت می‌کند و از آنها می‌خواهد در دو گروه و در دو سوی زمین والیبال قرار بگیرند. به این ترتیب تمرینات رقابتی سرویس و دریافت دو گروه آغاز می‌شود، اما این تمرین چند غایب دارد. بازیکنانی که کنار زمین والیبال، به طور اختصاصی تمرین می‌کنند.

شهرام محمودی با توپ ورزشی تمرینات را دنبال می‌کند و محمد موسوی همراه با بدنساز ایتالیایی تیم دیرتر از بقیه به جمع بازیکنان می‌پیوندند، اما موسوی با توپ کار نمی‌کند و بلافاصله با اجازه مربیان تمرینات کششی را انجام می‌دهد.

در تمرین دریافت، مجتبی میرزاجانپور با فریادها و فیگورهایش فضای تمرین را شاداب می‌کند. فرهاد قائمی با هر بار دریافت موفق این بازیکن می‌گوید: «بارک‌الله میرزا»... و کواچ نیز با همین نام او را خطاب می‌کند «میرزا». سپس موارد تکنیکی لازم در دریافت را به او و بازیکنان دیگر گوشزد می‌کند. میرزاجانپور حتی مقابل دوربین مجید آزاد عکاس جام‌جم از فیگورهایش دست نمی‌کشد. بعد نوبت خود قائمی است که پشت خط سرویس به نکاتی در اجرای حرکت توجه داشته باشد. کواچ خطاب به او اصرار دارد چه اندازه توپ را در آسمان رها کند و بعد ضربه بزند.

اردوی تیم‌های الف و ب تا اعلام 25 بازیکن ایران برای حضور در بزرگ‌ترین و معتبرترین لیگ دنیا یعنی لیگ جهانی والیبال ادامه دارد. امیر خوش خبر درباره ادامه کار ملی پوشان می‌گوید: اردوها تا بیستم اردیبهشت ادامه دارد. حتی تیم ب ایران در اردو می‌ماند زیرا قرار است دهه نخست اردیبهشت در تورنمنت چهارجانبه ساری به میدان برود. مسابقه‌های آسیای میانه قرار بود با سه تیم زیر 23 ساله‌های ایران، قزاقستان و هندوستان برگزار شود، اما کنفدراسیون آسیا با قبول پیشنهاد ایران مبنی بر برپایی رقابت‌ها با چهار تیم، این رقابت‌ها را با همین تعداد و حضور ملی پوشان تیم ب برگزار می‌کند. وقتی برای لحظه‌هایی اردوی دو تیم همزمان می‌شود، می‌توان به غنای بازیکنان والیبال در این سطح بیشتر پی برد آن هم با نام‌های بزرگ که در تیم‌های الف و ب جای دارند. به این ترتیب که ؛ مهدی مهدوی، محمد طاهر وادی، فرهاد ظریف، مهدی مرندی، شهرام محمودی، میکائیل تاجر، امیر غفور، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، میلاد عبادی‌پور، جواد معنوی‌نژاد، پوریا فیاضی، سیدمحمد موسوی، عادل غلامی، حسن صنوبری، رضا عابدینی و حامد رضایی در تیم الف تمرین می‌کنند و نفرات گروه ب را فرهاد سال افزون، رسول نجفی، عبدالرضا علیزاده، محمد رضا موذن، علی حسین، رضا قرا، فرهاد پیروت پور، امین علوی، حمزه زرینی، آرش کشاورزی، رحمان داوودی، علی مباشری، ادریش دانشفر، سامان فائزی، مصطفی شریفات، علیرضا نادی، مسعود غلامی و علی شفیعی تشکیل می‌دهند.

در بین این نام‌ها جای سعید معروف کاپیتان تیم ملی خالی است که امیر خوش‌خبر درباره حضور این بازیکن در اردوی تیم ملی می‌گوید: سعید بعد از قهرمانی با تیم زنیت کازان روسیه در لیگ قهرمانان اروپا در لیگ روسیه حضور دارد و نیمه اول اردیبهشت به جمع اردونشینان در تهران اضافه می‌شود.

تیم ب و لیگ جهانی

لیگ جهانی سال ۲۰۱۵ از هشتم خرداد در سه سطح و با حضور ۳۲ کشور جهان آغاز می‌شود که تیم ملی والیبال ایران در گروه دوم سطح یک با تیم‌های آمریکا، روسیه و لهستان همگروه است. از گروه سخت ایران در پایان مرحله مقدماتی فقط دو تیم به مرحله نهایی صعود می‌کنند که اگر ایران در بین آنان باشد، باید 23 تا 28 تیر برای شرکت در این مرحله از رقابت‌های لیگ جهانی راهی برزیل شود.

مردان والیبال ایران طی دو دوره حضور متوالی خود در سال‌های 2013 و 2014 در لیگ جهانی والیبال به ترتیب رتبه نهم و مقام چهارم را به دست آوردند، اما به نظر می‌رسد امسال کار تیم ایران با حضور قدرت‌های برتر والیبال دنیا دشوارتر است.

ایران در دیدارهای اول و دوم خود در آمریکا به مصاف ایالات متحده می‌رود و بازی با لهستان و روسیه در برنامه‌های بعدی این تیم گنجانده شده است.

به همین منظور اسلوبودان کواچ، سرمربی تیم ملی از لحظه‌های حضور ملی‌پوشان استفاده می‌کند. او می‌گوید: به طور مرتب پنج جلسه تمرین و یک جلسه استراحت داریم که دو روز و نیم تمرین و نیم روز استراحت می‌شود. او با تاکید بر این‌که شرایط بدنی بازیکنان فشار تمرینات را مشخص می‌کند، ادامه می‌دهد: تمرینات متغیری داریم تا سطح آمادگی بازیکنان بخوبی سنجیده شود.در پایان هر مرحله وقتی تشخیص دادیم بازیکنان به سطح مطلوب همان مرحله رسیده‌اند، فاز تمرینی را تغییر می‌دهیم.

با وجود آن که معرفی دستیاران جدید تیم ملی والیبال، انتقادهایی را به همراه داشت، اما سرمربی تیم ملی اعتقاد دارد برای یکسان‌سازی تمرینات در تیم‌های الف و ب این دستیاران را انتخاب کرده است. او خطاب به منتقدانش می‌گوید به دستیاران تیم ملی یقین دارد و کسی از تمرین کردن با آنها پشیمان نمی‌شود. کواچ در تمرینات اخیر، دیجان ولیچویچ را به عنوان تمرین‌دهنده تیم ملی الف و دراگون اسویتوزارویچ را به عنوان مربی تیم ملی ب والیبال در کنار خود دارد. رحمان محمدی‌راد و رضا تندروان نیز به همراه چورا اعضای کادر فنی تیم‌ها به‌شمار می‌روند.

دراگون اسویتوزارویچ مربی تیم ب است که حتی در غیاب ملی‌پوشان تیم الف و در جریان بازی‌های لیگ جهانی بازیکنان این گروه را زیر نظر می‌گیرد. فدراسیون والیبال روی حفظ این تیم تاکید دارد همان‌گونه که محمد رضا داورزنی، رئیس فدراسیون نیز در گفت‌وگوهای قبلی خود بارها به اهمیت داشتن تیم ب اشاره کرده است. او به خوش خبر هم گفته تمام امکانات تیم ب را فراهم کند.

به این ترتیب باید گفت فدراسیون والیبال اهداف متعددی در تیم ب دارد. آمادگی تیم ب تحرک بیشتری بین نفرات گروه الف ایجاد می‌کند زیرا باانگیزه به وجود آمده بازیکنان در تمرین گروه ب، ملی پوشان سطح الف همیشه خود را در خطر حذف‌شدن می‌بینند. این کار در سال‌های گذشته هم متداول بود، اما در دو سال قبل، لیگ جهانی انگیزه‌های متفاوتی را در بین بازیکنان به وجود آورد تا در پی رقابت بیشتر باشند. همچنین فدراسیون می‌خواهد در لیگ جهانی خیالش را از بابت آسیب‌دیدگی بازیکنان راحت کند زیرا در بازی‌های فشرده جهانی احتمال آسیب بازیکنان وجود دارد و تیم ب می‌تواند بازیکن جایگزین را تامین کند.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها