دکتر سیما رأفتی، رئیس بخش ایمونولوژی مولکولی و تحقیقات واکسن انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با ایسنا از تولید واکسن «لیشمانیوز پوستی» (یا همان سالک) در مدل تجربی موش و «لیشمانیوز احشایی» در مدل سگ خبر داد. وی تمرکز تحقیقات این بخش را روی همین بیماری عنوان کرد و افزود: لیشمانیوز می‌تواند به‌صورت پوستی و احشایی بروز کند که نوع پوستی آن در کشور بسیار شایع است. سازمان بهداشت جهانی از انستیتو پاستور ایران خواسته است تا بخش تحقیقاتی در زمینه ایمونولوژی مولکولی این بیماری را که یک بیماری شایع در ایران است ایجاد کند. اکنون تحقیقات روی هر دو نوع جلدی و احشایی در دستور کار این بخش است.
کد خبر: ۷۸۵۱۶۹

بانوی دانشمند ایرانی عضو یونسکو شد

پروفسور نسرین معظمی، استاد پژوهشکده زیست‌فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از سوی مدیرکل یونسکو به‌عنوان عضو شورای راهبری برنامه بین‌المللی علوم پایه یونسکو انتخاب شد. وی که میکروبیولوژیست برجسته ایرانی در زمینه زیست‌فناوری و تولید سوخت بر اساس ریزجلبک‌ها است، از پیشگامان این حوزه در ایران به‌شمار می‌آید. 70 مقاله در نشریات معتبر بین‌المللی، سه پتنت بین‌المللی و ۱۹ پروژه تحقیقاتی در کارنامه علمی پروفسور معظمی وجود دارد. او همچنین در سال 1374 از دولت فرانسه نشان نخل آکادمیک را که بالاترین نشان علمی این کشور است برای تحقیقات برجسته خود دریافت کرد. رتبه اول پژوهش جشنواره بین‌المللی خوارزمی و جایزه اول بهترین دانشمند ایران و دریافت نشان پژوهش جمهوری اسلامی ایران در سال 1376 از دیگر افتخارات پروفسور معظمی است.

بهبود دومین دریافت‌کننده قلب مصنوعی

دومین انسانی که تحت عمل پیوند قلب مصنوعی در فرانسه قرار گرفته بود، بهبود یافته است. به گزارش ایسنا، این مرد فرانسوی 69 ساله در تابستان سال گذشته، از بیماری قلبی مرگباری رنج می‌برد و هشت ماه قبل در شهر نانت قلب مصنوعی را دریافت کرد. گفته می‌شود که حالا این فرد توانایی انجام فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری را دارد. قلب مصنوعی تولید شده، کار شرکت کارمات فرانسه است. دریافت‌کننده اول آن که فردی 76 ساله بود، ده هفته پس از دریافت قلب مصنوعی در اسفند سال 92 درگذشت. این قلب مصنوعی از مواد زیستی نرم استفاده می‌کند که با هدف کاهش خطر لخته شدن خون در سیستم ایمنی طراحی شده است. نیروی این دستگاه را کمربندی از باتری‌های لیتیومی تامین می‌کند.

آغاز به‌کار دوباره بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک جهان

برخورددهنده بزرگ هادرونی (LHC) پس از دو سال خاموشی برای حل معمای ماده تاریک در کیهان‌شناسی پریروز روشن شد. به گزارش مهر، سرن بزرگ‌ترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته‌ای است. این سازمان تحقیقات هسته‌ای در حاشیه شهر ژنو سوئیس و در مرز مشترک بین فرانسه و سوئیس واقع شده است. چندی پیش، دکتر پاتریک فاسناخت، یکی از محققان و مشاوران سازمان تحقیقات هسته‌ای اروپا در گفت‌وگو با مهر اعلام کرده بود: «این برخورد‌دهنده که موفق به کشف بوزون هیگز شده برای مدتی خاموش شد اما دوباره و از اوایل بهار سال ۲۰۱۵ آغاز به کار خواهد کرد. پس از دو سال، دیروز این شتاب‌دهنده با شلیک اولین پرتو پروتون با سرعتی نزدیک به سرعت نور روشن شد تا بتواند به پیچیده‌ترین سوال پیش روی محققان یعنی حل معمای ماده تاریک بپردازد.» اکنون فیزیکدانان امیدوارند با برخورد پروتون‌های شلیک شده با یکدیگر و رساندن ماده به حالتی که تا به حال دیده نشده، بخشی از این پرسش‌ها درباره جهان هستی را پاسخ دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها