انفجارهای انتحاری در‌ لاهور پاکستان

تعداد زیادی از مسیحیان شهر لاهور روز گذشته به مناسبت انجام مراسم دینی خود در کلیساهای منطقه یوحنا‌آباد شرکت کرده بودند که هدف دو حمله انتحاری قرار گرفتند.
کد خبر: ۷۸۰۷۳۲
انفجارهای انتحاری در‌ لاهور پاکستان

در این حملات دست‌کم 15 نفر کشته و یکصد نفر مجروح شدند. شاخه‌ای جدا شده از گروه طالبان، مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته است. عملیات روز گذشته در حالی صورت می‌گیرد که از چند ماه پیش ارتش پاکستان حملات سختی را علیه گروه طالبان در وزیرستان شروع کرده است. هنوز روشن نیست عملیات دیروز با چه انگیزه‌ای صورت گرفته است، آیا با عملیات ارتش در وزیرستان ارتباط دارد یا خیر. مسیحیان حدود 2 درصد جمعیت 180 میلیونی پاکستان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش منابع خبری، بعد از این انفجار بیمارستان‌های شهر لاهور با اعلام وضع‌فوق‌‌العاده سعی کردند مجروحان این حادثه را از مرگ نجات دهند. ناظران پیش‌بینی می‌کنند که تعداد کشته‌ها از ارقام اعلام شده فراتر برود. پلیس پاکستان می‌گوید تاکنون یک نفر را در رابطه با این حادثه تروریستی دستگیر کرده و بازجویی از وی ادامه دارد. به گزارش پلیس، بیش از 500 نفر در مراسم دعای دیروز مسیحیان در کلیسا‌های منطقه یوحنا‌آباد حضور داشتند.

براساس این گزارش، عامل انتحاری ابتدا به سوی محافظان کلیسا آتش گشود و سپس با وارد شدن به کلیسا خود را منفجر کرد. گزارش‌ها حاکی از این است که محافظان کلیسا در دم کشته شدند. در حمله به کلیسای دوم نیز محافظان از ورود عامل انتحاری جلوگیری کردند و به همین دلیل وی مجبور شد خود را مقابل کلیسا منفجر کند. در حمله مشابهی به یک کلیسا در شهر پیشاور در سال 2013 میلادی دست‎کم 80 نفر کشته شدند. گزارش‌ها حاکی است گروه «جماعت الاحرار» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. گفته می‌شود این گروه شاخه‌ای منشعب شده از طالبان پاکستان است. شهر لاهور مرکز ایالت پنجاب پاکستان است که عموما به شهری آرام توصیف می‌شود. نواز شریف، نخست‌وزیر در این شهر از موقعیت سیاسی ممتازی برخوردار است.

حمله به اماکن مذهبی

حمله به اماکن مذهبی یکی از اهداف خطرناک گروه‌های تروریستی در پاکستان است. تاکنون بارها مساجد شیعیان نیز در معرض حملات تروریستی قرار گرفته است. یک ماه پیش گروه تروریستی «تحریک طالبان پاکستان» مسئولیت حمله تروریستی مرگبار به نمازگزاران شیعه در مسجد امام علی(ع) شهر پیشاور پاکستان را برعهده گرفت. بر اثر این حمله انتحاری و تیراندازی به جمع نمازگزاران شیعه که ظهر هنگام برگزاری نماز جمعه در مسجد امام علی(ع) پیشاور تجمع کرده بودند، دست‌کم 13 نفر کشته شده و بیش از 60 نفر از نمازگزاران نیز مجروح شدند.

به گفته شاهدان عینی، حدود ده نفر از تروریست‌ها با لباس پلیس خود را وارد مسجد کردند و یکی از آنها که کمربند انفجاری همراه داشت، خود را میان نمازگزاران منفجر کرد. هنگام وقوع حمله تروریستی حدود 800 نفر در مراسم نماز جمعه در مسجد و اطراف آن حضور داشتند. دهم بهمن ماه جاری نیز در جریان حمله تروریستی به نمازگزاران شیعه در شهر شکارپور ایالت سند دست‌کم 60 نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

فشار بر طالبان

عملیات انتحاری روز گذشته پس از آن صورت می‌گیرد که تلاش‌های اخیر دولت پاکستان برای مذاکره با شبه‌نظامیان پاکستان به شکست انجامید. بعد از شکست مذاکرات بودکه ارتش حملات شدیدی را به منطقه وزیرستان شمالی آغاز کرد تا طالبان را از این منطقه اخراج کند. گفته می‌شود با وجود این‌که ارتش توانسته است مناطق شهری را در این ناحیه پاکسازی کند، اما شبه‌نظامیان به کوه‌ها یا مناطق روستایی اطراف گریخته‌اند.

دو روز پیش ارتش پاکستان اعلام کرد با هواپیماهای خود توانسته است مخفیگاه شبه‌نظامیان در ناحیه «تیراه» را هدف قرار دهد. به گفته ارتش، در این عملیات دست‌کم 48 شبه‌نظامی کشته شده و تعداد زیادی از مخفیگاه‌های آنها منهدم شد. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد بر اثر عملیات همه‌جانبه ارتش پاکستان در منطقه «خیبر‌ایجنسی» بیشتر شبه‌نظامیان منطقه را ترک کرده و برخی از آنها در حال گریختن به سمت افغانستان هستند. روز پنجشنبه نیز اعلام شد قاری شکیل و طارق فرماندهان ارشد طالبان در مرز مشترک بر اثر درگیری با ارتش افغانستان کشته شدند. گروه‌های شبه‌نظامی پاکستان شامل 60 گروه تروریستی از جمله اهل‌سنت و الجماعت (سپاه صحابه) طالبان، حرکت‌المجاهدین، جماعت الدعوه، حرکت‌ الجهاد‌ السلامی وگروه حقانی.پاکستان مدت‌هاست برای مبارزه با این گروه‌ها یا محدود کردن فعالیت‌هایشان زیر فشارهای بین‌المللی قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها