اقتصاد در سال 93

سبد کالا؛ ماجرایی که تا عذرخواهی پیش رفت

سبد کالا به عنوان یکی از سیاست‌های حمایتی دولت یازدهم به یکی از پربحث‌ترین موضوعات میان مردم تبدیل شد تا جایی که به‌دلیل اشکالات توزیع و شناسایی نیازمندان واقعی، رئیس‌جمهور رسما در یک مصاحبه زنده تلویزیونی از مردم عذرخواهی کرد.
کد خبر: ۷۸۰۶۸۹
سبد کالا؛ ماجرایی که تا عذرخواهی پیش رفت

اولین مرحله از توزیع سبد کالا به‌دلیل نبود برنامه‌ریزی دقیق و دهک‌بندی افراد با ازدحام و شلوغی بسیار زیادی همراه شد، به طوری که در برخی استان‌ها چند ساعت برای دریافت سبد زمان صرف می‌شد که بعدها با نظم‌بخشی و سیاست افزایش تعداد مراکز توزیع با همراهی تعاونی‌ها از اشکالات کاسته شد.

همچنین انتقادات زیادی به وزارتخانه مرتبط (صنعت، معدن و تجارت) درباره شناسایی مشمولان آن مطرح شد تا جایی که به دستور رئیس‌جمهور متولی توزیع این سبد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین شد و در مراحل بعدی ضمن افزودن اقشار مختلفی از جمله کارگران و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، محتویات سبد هم تغییر کرد.

به عبارت دیگر، افراد بیشتری مشمول دریافت سبد کالا شدند، اما رفته رفته از تعداد دریافت‌کنندگان سبد کاسته شد و تنها مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در فهرست باقی ‌ماندند و در کنار آن افرادی که به تشخیص این وزارتخانه دچار سوء‌تغذیه هستند، مشمول دریافت سبد کالایی شدند.

در این‌باره، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که یکی از مشکلات توزیع سبد کالا، نبود بانک جامع اطلاعاتی بود و وزارت تعاون از چهار ماه پیش کار ایجاد این بانک اطلاعاتی را آغاز کرده است، گفت: وزارت تعاون برنامه شناسایی خود را ادامه خواهد داد و سیاست‌های رفاهی دولت همه افراد مشمول را دربر خواهد گرفت.

سرانجام نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی با بیان این‌که «چنانچه نقصی در این زمینه وجود داشته باشد، ما این نقص را به مردم اعلام خواهیم کرد»، گفت: ما از مردم عذرخواهی خواهیم کرد و در جایی که نقصی وجود داشته باشد، به عذرخواهی خود افتخار و آنها را برطرف می‌کنیم.

وی با بیان این‌که «هدف این است که مردم از لحاظ معیشت، بویژه از لحاظ مواد غذایی مقداری و در حد توان دولت، بهبودی در زندگی‌شان حاصل شود»، تاکید کرد: ما باید اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهیم و قدم به قدم به سمت جلو پیش برویم و سرمایه‌گذاری و کارآفرینی انجام دهیم تا مردم روی پای خود بایستند و دیگر نیازی به سبد کالا و یارانه نداشته باشند.

روشی که برای توزیع سبد کالا در نظر گرفته شد، شارژ کارت الکترونیکی بانکی تخصیص یافته برای واریز یارانه نقدی است و سرپرستان خانوار مشمول با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد که شامل فروشگاه‌های اتکا، رفاه، اسکاد، امکان، تعاونی روستایی و فروشگاه شهروند است، کالاها را خریداری می‌کنند.

در همین حال، برای توزیع سریع‌تر و بدون اشکال سبد کالا، دولت شماره پیامکی در نظر گرفت تا قبل از مراجعه مردم، از تخصیص آن اطلاع یابند؛ بنابراین چهار شیوه اطلاع از «دریافت» یا «دریافت نکردن» اعلام شد؛ شماره پیامک 5000799، شماره گویای 09612، شماره# 799* از شماره تلفن همراه اول یا مراجعه به وبسایت رسمی اطلاع‌رسانی سامانه به آدرس www.yaranehkala.ir برای مشاهده آخرین اخبار مربوط به طرح و فهرست فروشگاه‌های مجاز چهار روش اعلامی اعلام شد. با این گونه اقدامات توزیع سبد کالا در مراحل بعد بهبود یافت.

با این حال دولت در حالی وارد چهارمین مرحله از توزیع سبد کالایی به اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه می‌شود که هنوز بسیاری از فقرا و کارگران در فهرست دریافت این سبد قرار ندارند؛ به عبارت دیگر عده‌ای از مردم با وجود قرارگیری در پایین دهک‌های درآمدی، تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی قرار نگرفته‌اند و نیازمند دریافت سبد امنیت غذایی هستند که این نقص باید در سال آینده برطرف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها