شاید یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که امسال ذهن جهان را به خود مشغول کرد شیوع بیماری ابولا بود. این بیماری ابتدا در کشورهای آفریقایی شیوع پیدا کرد و بعد سازمان بهداشت جهانی و دیگر کشورها به این فکر افتادند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری چاره‌ای بیندیشند و راهکار مناسبی ارائه کنند.
کد خبر: ۷۷۹۵۶۸
توجه به سلامت روان بیماران را جدی بگیریم

کمتر کشوری را می‌توان یافت که به نوعی درگیر این موضوع نشده باشد. در مورد روش‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس و درمان آن بحث‌های مختلفی مطرح شد. اگرچه این موضوع را نمی‌توان یک دستاورد در حوزه پزشکی قلمداد کرد، اما دغدغه‌ای است که در حوزه بهداشت و درمان ذهن بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول کرده است.

اگر بخواهیم به پیشرفت‌های به‌دست آمده در حوزه پزشکی در سالی که گذشت اشاره کنیم شاید بتوانیم بگوییم موضوع سلول‌های بنیادی از مهم‌ترین دستاوردهای این حوزه را از آن خود ساخته است. در حوزه سلول‌های بنیادی مبحثی تحت عنوان IPS مطرح شد. این سلول‌های بنیادی قابلیت تمایز دارند و در اثر تحریکی که با آن مواجه می‌شوند تمایز پیدا می‌کنند. این دستاورد می‌تواند نگاه جدید و تحول بزرگی در درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد. این موضوع در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است و به نظر من در کنار ژن درمانی که از سال‌ها پیش مطرح شده بود می‌تواند تحول بزرگی را پشت سر گذاشته و در سال‌های آینده به عنوان یک روش درمانی در مورد بیماری‌هایی که تصور می‌شود درمانی برای آنها وجود ندارد مورد استفاده قرار گیرد. موضوعات جدید مطرح شده در زمینه پیوند اعضا و بیماری‌های سرطانی از دیگر رویدادهای مطرح در حوزه پزشکی بود. برای مثال پیوند قلب از فرد اهداکننده‌ای که فوت کرده بود با موفقیت انجام شد.

پیوند جمجمه با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی از دیگر دستاوردهای ارزشمند حوزه پزشکی در سالی که گذشت به شمار می‌آید. سال هاست در داخل کشور در زمینه بیماری‌های سرطانی کارها و اقدامات مهمی انجام شده است. کتاب ایمنی‌شناسی سرطان در سه جلد در کشور به چاپ رسیده است که این کتاب جامع ایمنی‌شناسی سرطان است که در تهیه آن 250 استاد بنام و مشهور دنیا از پنج قاره همکاری داشته‌اند. این یک اقدام مثبت از یک کار بین‌المللی است که ایده آن از سوی ایران مطرح شده است و من نیز به عنوان ویراستار در تهیه این کتاب همکاری داشته‌ام. این کتاب در بردارنده نمای کلی از همه اتفاقاتی است که در اثر ابتلا به سرطان در سیستم ایمنی بدن اتفاق می‌افتد و همچنین دربردارنده چگونگی عملکرد ایمنی تراپی به صورت اختصاصی برای انواع مختلف بیماری‌های سرطانی است. انجام کارهای مشابه در این زمینه می‌تواند به منزله ایجاد تحولات بزرگی در این حوزه باشد.

شاید ارتباط بین پزشکی، ورزش و هنر از دیگر موضوعات مورد توجه در حوزه پزشکی باشد که در بیمارستان مرکز طبی کودکان این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس می‌توان گفت توجه به سلامت روان کودکان بیمار کم ارزش‌تر از توجه به سلامت جسمانی کودکان نیست. این اتفاقات زمانی میسر می‌شود که حوزه‌های مختلف پزشکی، هنری و ورزشی همکاری نزدیکی داشته باشند.

دکتر نیما رضایی‌ /‌ ایمونولوژیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها