یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
درهنر ایرانی اسلامی به نقوش هندسی اسلیمی ، معماری و خوشنویسی توجه بسیارشده است و این توجه در اقسام تولیدات هنری بکار برده شده و اگر طراحی پوستر برای این مقوله مهم بخواهد به هرکدام جداگانه بپردازد آنگاه از یک دستی و خلوص ایده ی پوستر کاسته می شد. پس به نمادها به عنوان اشاره کوچکی از یک واقعیت و حقیقت بیرونی مهم اکتفا می کنیم.
1 – اشاره به مربع به عنوان تقارن ، تعادل و قانون مندی چهارچوب که نمادی از جهان ناسوت است اشاره به طبیعت با مربع است و قانون های فیزیکی و طبیعی هرکدام می توانند با مربع تعریف شوند.
2 – اشاره به دایره به عنوان جهان معنا و معنویت ، پژوهش و حرکت ، جهانی بودن و بین المللی بودن ، تمرکز و متحد المرکز بودن دوایر، که ایران در مرکز آن قرار دارد و نشانۀ تاثیر ایران بر هنر جهان است.
3 – آجر و گنبد اشارۀ مهم نقش اسلام و مسجد در معماری و هنر اسلامی است.
4 – پنجره جایی است که از آن نور می آید و هنر ایرانی با نقوش فریبنده و تأثیرگذار نور رابه رنگ های انرژی دار تبدیل می کند ، اشاره ای از برداشت ایرانیان از هنر قدسی است.
5 – خط نستعلیق ایرانی ترین خط موجود است که از نظر زیبایی و محکم بودن حرف اول را می زند.
6 – کرۀ زمین ، قاره ها و اقیانوس ها اشاره مستقیم به بین المللی بودن و جهانی بودن است و رنگ آب ، رنگ فیروزه ای ایرانی شده است که گسترش رنگ و لعاب ایرانیت به جهان را تعریف می کند.
7 – اشاره های دیگر: نور از طاق گنبد،متحد المرکز بودن به ایران ختم می شود، رنگ خاک با رنگ آجر رنگ قاره ها شده که از خبر خاکند ، هنر ایران مرکز جهان، رمز گونگی هنر رو به فراموشی بدون اشاره ی صریح به عنصر تصویری خاص، خطوط سفید رنگ برای تقسیم بندی فضای داخلی پوستر براساس تقسیم بندی در کتاب های قدیمی ایرانی و هنر ایرانی از گنجاندن دوایر امر معنوی ( در مربع ) امر طبیعی حاصل می شود .
منبع: میراث مکتوب
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد