مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

به توافق هسته ای با ایران نزدیک شدیم

جان کری درباره افشای جزئیات گفت‌وگوهای ایران و 1+5 هشدار داد

تندروها در واشنگتن نگران مذاکرات

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در سوئیس در حالی آغاز شد که همزمان تندروهای صهیونیست و جمهوریخواه در واشنگتن جمع شده‌اند تا آخرین تلاش ‌هابرای به بن‌بست کشاندن گفت و‌گوهای هسته ای را انجام دهند.
کد خبر: ۷۷۶۳۱۵
تندروها در واشنگتن نگران مذاکرات

در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز در سخنانی که صاحبنظران آن را بسیار ضعیف و تکراری ارزیابی کردند، در کمیته روابط آمریکا و اسرائیل (آیپک) گفت که توافق احتمالی میان قدرت‌های جهانی و ایران بر سر برنامه اتمی این کشور می‌تواند بقای اسرائیل را به مخاطره بیندازد و هشدار داد که اسرائیل در این مورد منفعل نخواهد ماند.

او در این سخنرانی که بخش بزرگی از آن به تعریف و تمجید از همسرش و سفیر رژیم اشغالگر قدس در سازمان ملل اختصاص داشت، هرچند گفت که هدفش از سخنرانی در کنگره آمریکا، بی‌احترامی به باراک اوباما یا دولت او نیست، اما در اظهاراتی که حاکی از راهبرد مظلوم نمایی او بود، به تفاوت دیدگاه تل‌آویو و واشنگتن درباره ایران اشاره و تصریح کرد: آمریکا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دنیاست و در یکی از امن‌ترین نقاط دنیا واقع است، اما اسرائیل یکی از کوچک‌ترین کشورهای دنیاست و در یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان زندگی می‌کند. آمریکا قدرتمندترین کشور جهان است، در حالی که اسرائیل با وجود قدرتی که دارد، بسیار آسیب‌پذیرتر از آمریکاست. اختلاف نظر دولت‌های اسرائیل و آمریکا بر سر برنامه اتمی ایران ناشی از همین تفاوت‌هاست.

نتانیاهو که تلاش می‌کرد روابط تل‌آویو و واشنگتن را برخلاف همه تحلیل‌های موجود، مستحکم نشان داده و بر «رویاهای مشترک» این رژیم با ایالات متحده تاکید کند، گفت که اگر آمریکا نگران امنیت خود است، اما اسرائیل نگران بقاست. وی در ادامه بار دیگر سناریوی ایران‌هراسی را برجسته کرد و مدعی شد ایران هم‌اکنون خاورمیانه را می‌بلعد و در پنج قاره به اقدامات تروریستی می‌پردازد.

این اظهارات البته بی‌پاسخ نماند و وزیر خارجه آمریکا همزمان در گفت‌وگویی با خبرنگاران، با اذعان به شکست سیاست تحریم در قبال ایران گفت: روشن است که تحریم‌ها نمی‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه الجزیره مباشر، جان کری در نشست خبری در حاشیه کنفرانس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با اشاره تلویحی به خواسته‌های تندروها از دولت اوباما در قبال برخورد با ایران افزود: امکان بمباران دانش هسته‌ای در ایران وجود ندارد. او بدون اشاره به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ما از اخباری که براساس آن جزئیات گزینش شده‌ای از گفت‌وگوها در روزهای آینده فاش خواهد شد، ‌نگران هستیم. وزیر خارجه آمریکا گفت: «این کار دستیابی به توافق را دشوارتر خواهد کرد.»

نتانیاهو درحالی قرار است امروز در کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان سخن بگوید که واشنگتن‌پست نوشته اوباما و نتانیاهو در سال‌های قبل نیز اختلافات شدیدی با یکدیگر داشته‌اند، به‌طوری که رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته به منظور حفظ مذاکرات هسته‌ای با ایران، تهدید کرده بود اگر هواپیماهای اسرائیل به قصد حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران به پرواز درآیند، آنها را ساقط می‌کند.

علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در واکنش به سفر جنجالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفته است: حرف‌های نتانیاهو قابل اعتنا نیست. او در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: نتانیاهو فرد دوره‌گردی است که بسیاری از صهیونیست‌های افراطی و بسیاری از صهیونیست‌هایی که در هدف با او مشترک هستند هم روش‌های سبک و خفت‌بار نتانیاهو را قبول ندارند. کار به جایی رسیده است که دوستان قسم‌خورده صهیونیست‌ها در آمریکا از وی اظهار بیزاری می‌کنند، زیرا وی کاری جز دوره‌گردی و گفتن دروغ‌های بی‌پایه انجام نمی‌دهد، لذا حرفش اعتباری ندارد که ما به آن بپردازیم.همزمان تسنیم خبر داده است که ده‌ها نفر از فعالان سیاسی در اعتراض به سفر نتانیاهو به آمریکا مقابل محل نشست آیپک تجمع کردند که در نتیجه اعتراضات آنها پنج نفر بازداشت شدند.

امیدواری‌ها به مذاکرات در مونترو

با وجود همه این تلاش‌ها برای به شکست کشاندن مذاکرات، در آستانه توافق نهایی، عصر دیروز محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای امور خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کردند. وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این دیدار در گفت‌وگو با رویترز در پاسخ به این پرسش که آیا نسبت به نتیجه رایزنی‌هایش با کری در «مونترو»ی سوئیس اطمینان دارد یا خیر، اظهار کرد: «ما تا ‌جایی که بتوانیم تلاش می‌کنیم». وی یادآور شد: رسیدن به توافق، به لغو تحریم‌ها ارتباط دارد و اگر آمریکا و کشورهای غربی با لغو تحریم‌ها موافقت کنند، توافق هسته‌ای در هفته جاری محقق می‌شود.همچنین وزیران امور خارجه ایران و روسیه در حاشیه بیست و هشتمین نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش واحد مرکزی خبر، این دو با بررسی آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای بر تداوم گفت‌وگوهای ایران و 1+5 تاکید کردند.

تائید عدم انحراف در برنامه هسته‌ای ایران

همزمان با این گفت‌وگوهای سرنوشت‌ساز، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در نشست شورای حکام، در اظهاراتی که به پیشرفت گفت‌وگوها کمک می‌کند، گفت: آژانس نبود انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای اعلام شده ایران را که تحت نظارت پادمان‌های آژانس قرار دارد؛ تائید می‌کند و به نظارت و راستی‌آزمایی برنامه اقدام مشترک میان ایران و گروه 1+5 ادامه می‌دهد. وی با این حال با بیان این‌که ایران هنوز نسبت به ارائه توضیحات لازم برای حل و فصل دو موضوع باقیمانده سند چارچوب همکاری‌ها اقدام نکرده است، اظهار کرد: آژانس آمادگی دارد تا به حل و فصل موضوعات باقیمانده سند چارچوب همکاری‌ها سرعت بخشد.

ظریف در حالی دیروز برای حضور در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل عازم ژنو شد که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور هم او را همراهی می‌کنند. همزمان روز گذشته رایزنی‌های معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا به ریاست عراقچی،‌ روانچی و وندی شرمن و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر مونتروی سوئیس برگزار شد.

شرایط، مهیای امضای توافق

با وجود تلاش‌های نتانیاهو برای به بن‌بست کشاندن گفت‌وگوهای هسته‌ای، خوشبینی‌ها برای امضای توافق تا پایان ماه مارس تشدید شده است. بر همین اساس پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی دولتی این کشور شرایط را برای رسیدن به یک تفاهم در مذاکرات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در هفته‌های آتی مهیا دانسته و روزنامه النهار هم نوشته است: همه در خاورمیانه خود را آماده تحولی استراتژیک می‌کنند که قرار است در نتیجه توافق غـرب و تهران بر سر برنامه هسته‌ای ایران حاصل شود. در صورت رسیدن به توافق نهایی، جغرافیای سیاسی منطقه کاملا بازبینی خواهد شد.

ظریف: چرا یهودی‌ستیزی جرم است، اما اسلام‌هراسی آزادی بیان؟

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: اعترافی جهانی درباره استیلای اعمال نفوذهای سیاسی، معیارهای دوگانه و اقدامات گزینشی در کمیسیون حقوق بشر و سازوکارهای ویژه آن، وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمدجواد ظریف افزود: در حالی که نژادپرستی و یهودی‌ستیزی بدرستی محکوم شده و حتی در بسیاری از جوامع جرم معرفی شده‌اند، موارد گسترده اسلام‌هراسی و بی‌توجهی گسترده به باورها و مقدسات مسلمانان نه تنها مورد تحمل‌پذیری قرار گرفته بلکه حتی به طور علنی به عنوان آزادی بیان مورد حمایت قرار گرفته است. وزیر امور خارجه با طرح این پرسش که چرا شمار قابل توجهی از افراد و گروه‌ها، ایدئولوژی‌های افراط‌گرایانه‌ای را دنبال می‌کنند و اقدامات خشونت‌بار وحشیانه و وحشتناکی در اروپا و در سطحی گسترده‌تر در عراق و سوریه صورت می‌دهند، گفت این درحالی است که آنها تصادفا نسل دوم شهروندان دموکراسی‌های غربی نیز هستند.

ظریف افزود: آیا این وحشتناک نیست که تروریست‌های داعش که افراد بی‌گناه را سر می‌برند با لهجه مادری به زبان‌های اروپایی سخن می‌گویند؟ وی یادآور شد: میزان بالای عضوگیری گروه‌های تروریستی نشان‌دهنده یک اشتباه و یک کوتاهی نظام‌مند است که منجر به دور شدن و منزوی شدن گروه‌ها و افرادی شده که زاده شده، رشدیافته و تحصیل‌کرده دموکراسی‌های غربی هستند. وی تصریح کرد: قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی با بهانه‌های حقوق بشری گروه‌هایی نظیر داعش را ایجاد کرده و رشد داده‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در راستای اعتبار حقوق بشر جهانی، ابتدا نقض سازمان‌یافته و هولناک حقوق بشر فلسطینیان باید فورا پایان یابد و قطعنامه‌های شورا (حقوق بشر) در این خصوص باید با قدرت اجرا شود.یادآور می‌شود، ظریف در حاشیه این نشست با برت کوئن داس وزیر امور خارجه هلند و زید رعد حسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها