میراژ-۲۰۰۰، جت جنگنده چندمنظوره تک‌موتوره بال مثلثی ساخت شرکت هوایی داسو فرانسه است که در اواخر دهه ۱۹۷۰ بر اساس مدل جنگنده موفق داسو میراژ ۳ برای نیروی هوایی فرانسه طراحی شد.
کد خبر: ۷۷۵۶۰۵
جنگنده داسو میراژ ۲۰۰۰ + فیلم

به گزارش جام جم آنلاین، اولین پیش‌نمونه این هواپیما در سال ۱۹۷۸ پرواز کرد و از سال ۱۹۸۲ در نیروی هوایی فرانسه به خدمت گرفته شد.

میراژ ۲۰۰۰ از نظر ظاهری شباهت زیادی به مدل ۵ و ۵۰ میراژ ۳ دارد اما یک هواپیمای کاملاً جدید محسوب می‌شود.

طراحی این جنگنده بازگشتی به طراحی بال مثلثی بودند که شرکت داسو آن را در میراژ ۳ آزموده بود اما در میراژ اف-۱ کنار گذاشته بود. بال مثلثی در آن زمان از مد افتاده بود و استفاده از آن از نظر بسیاری یک عقب گرد محسوب می‌شد.

بال‌های مثلثی از نظر مشخصات پرواز فوق سریع، سادگی ساخت، کاهش نسبی نیمرخ راداری و حجم داخلی انتخاب مناسبی هستند اما نقطه ضعف آن‌ها در مانورپذیری، پرواز در ارتفاع پائین و مسافت مورد نیاز برای برخاست و فرود است. اما داسو در میراژ ۲۰۰۰ موفق شد با اصلاح آئرودینامیکی هواپیما ثبات و کنترل هواپیما را افزایش دهد و به سطح بالاتری از چالاکی بالاتری نسبت به میراژ ۳ و ۵ دست یابد به طوری‌که این جنگنده به خوش‌دستی اش معروف شده است.

تولید این جنگنده تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت و حدود ۶۰۰ فروند از آن ساخته شد.

این هواپیما در مدل‌های مختلف تک سرنشین و آموزشی دو سرنشین تولید شده است و مدل N آن قابلیت حمل موشک کروز با کلاهک هسته‌ای را دارد. جدید ترین مدل میراژ ۹-۲۰۰۰ است که به سفارش امارات عربی متحده طراحی شده و تحویل آن از سال ۲۰۰۳ آغاز شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها