برگزیدگان نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی تجلیل شدند

حدادعادل: مداحان، حافظ، مولانا و صائب بخوانند

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی از تاثیر متقابل انقلاب و عزاداری‌ها بر یکدیگر سخن گفت و بیان کرد: نمی‌خواهم بگویم سبک نوحه‌خوانی محاوره‌ای عیب دارد، ولی مداحان مراقب باشند که این نوع سبک غلبه پیدا نکند و استحکام زبان فارسی تحت زبان محاوره‌ای قرار نگیرد، زیرا مداحان وارثان سنت 1400 ساله مرثیه‌سرایی هستند.
کد خبر: ۷۷۵۰۲۴

به گزارش فارس، نهمین سوگواره نواها و اشعار آیینی پنجشنبه شب با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و نماینده مجلس شورای اسلامی، علی‌اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان اسلام، مرتضی امیری اسفندقه شاعر آیینی در تالار ایوان شمس برگزار شد.

در این مراسم حدادعادل با اشاره به این‌که مداحان مأموریت بزرگی در جمهوری اسلامی ایران برعهده گرفته‌اند، ابراز کرد: وقتی جوان بودم و به دانشگاه می‌رفتم، در سال 42 و 43 هنوز تبلیغات مارکسیست‌ها علیه دین در دانشگاه انعکاس داشت و می‌گفتند دین افیون توده‌ها و ملت‌ها است، دین وسیله‌ای برای خام کردن مردم و برای مخالفت جنبش‌ها و نهضت‌های آزادیبخش است! مارکسیست‌ها درباره مجالس روضه و عزاداری تبلیغات منفی می‌کردند و می‌گفتند از این گریه‌ها، نوحه‌ها و سینه‌ زدن‌ها چه نتیجه‌ای عاید می‌شود و سال‌ها پیش در جامعه ما چنین تبلیغاتی بود. اما شاهد بودیم که همین مجالس روضه، هیأت‌ها و حوزه‌های علمیه انقلابی به وجود آورد که در جهان بی‌نظیر بود و آثارش جهان را متحول کرد.

حدادعادل با اشاره به این‌که آثار روضه‌ها هم در انقلاب و هم در دفاع مقدس مشهود است، افزود: می‌خواهم بگویم که هم عزاداری‌ها به انقلاب کمک کرد و هم انقلاب به روضه‌ها. این مجالس زمینه‌ای برای پیروزی انقلاب شد و انقلاب هم فضایی را برای رشد و تسریع آن فراهم آورد.

او در ادامه مداحان را به خواندن شعرهای حافظ، مولانا و صائب توصیه کرد و ادامه داد: هرچه می‌توانید به راز و رمز سیر تاریخی شعر تسلط بیشتری پیدا کنید، صنایع ادبی را بیاموزید و شعر و ادبیات فارسی را در حد کامل یاد بگیرید.

حدادعادل با اشاره به این‌که امروزه برخی از مداحان اشعاری به زبان محاوره و شکسته می‌خوانند، ابراز کرد: مداحان مراقب باشند که این نوع سبک غلبه پیدا نکند و استحکام و استقامت زبان فارسی تحت زبان محاوره‌ای قرار نگیرد، هرچند که کمی تا قسمتی سبک محاوره‌ای ذائقه مخاطب را عوض می‌کند، اما شما مداحان وارثان سنت 1400 ساله مرثیه‌سرایی هستید.

در ابتدای این مراسم نیز علی‌اکبر مداحی رئیس هیأت رزمندگان گفت: در نهمین دوره سوگواره نواها و اشعار آیینی 2500 اثر در رشته شعر و 600 اثر در رشته مداحی به دبیرخانه واصل شد که در طی سه مرحله داوری، برگزیدگان خود را شناخت، داوری بخش مداحی را ماشاء‌الله عابدی، محسن طاهری، عباس دلجو، عباس حیدرزاده و... بر عهده داشتند. در بخش شعر هم داوری بر عهده سعید حدادیان، سیدمحمد حسینی و مرتضی امیری اسفندقه بود.

او ادامه داد: در نظر داریم سال آینده سوگواره نواها و اشعار آیینی را در سطح استانی برگزار کنیم و برگزیدگان استانی در مرحله نهایی و مرکزی به رقابت بپردازند تا سطح مسابقات در سطح بالاتری برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها