گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

شبح تجزیه بر فراز یمن

عبد ربه منصور هادی با وجود استعفا، بعد از رسیدن به زادگاه خود در شهر جنوبی عدن همچنان خود را رییس جمهور یمن می داند؛ این در حالی است که نشانه ها حکایت از قرار گرفتن وی در میدان بازی برخی طرف ها برای تجزیه این کشور در همسایگی عربستان سعودی دارد.
کد خبر: ۷۷۳۴۶۶
شبح تجزیه بر فراز یمن

به گزارش جام جم آنلاین، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که منصور هادی در بیانیه جدید خود مدعی کودتا از سوی انصارالله شده و در پایان نیز بیانیه را با امضای «رییس جمهور یمن» خاتمه داده است.

روز شنبه، منابع رسانه‌ای از خروج رئیس جمهور یمن از صنعا به سوی جنوب یمن و مشخصا شهر عدن خبر دادند.

یکی از مشاوران رئیس جمهور مستعفی یمن نیز که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با «خبرگزاری فرانسه» اعلام کرد که هادی در حالی صنعا را ترک کرد که به هیچ کدام از گروه‌ها و احزاب سیاسی یمنی این مسأله را اطلاع نداده بود.

هنوز گمانه زنی ها درباره کیفیت فرار یا کوچ عبد ربه منصور هادی به زادگاه خود ادامه دارد اما اکنون گمانه و تردیدهای ناظران درباره آینده یمن بعد از رسیدن منصور هادی به عدن متوجه احتمال تجزیه مجدد این کشور با استقلال یمن جنوبی است.

به نوشته القدس العربی، طرفداران عبدربه منصور هادی، ورود او به عدن را تحولی مهم در آینده این کشور تلقی کردند و حتی خواستار انتقال پایتخت به آن شهر شده اند، این در حالی است که انصارالله یمن منصور هادی را مجری طرح تجزیه یمن می دانند.

سخنگوی انصارالله ضمن بی تاثیر دانستن فرار هادی به عدن، وی را مجری طرح های تجزیه طلبانه در این کشور معرفی کرد.

به گزارش شبکه المیادین، محمد عبدالسلام گفت: فرار هادی به عدن بر روند اوضاع تاثیری ندارد و ما بر ادامه راه اصرار داریم.

وی افزود: بیانیه منسوب به هادی نشان می دهد که وی ضد انقلاب است و توافقنامه اصلاح و مشارکت را به رسمیت نمی شناسد. عبدالسلام تاکید کرد: برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در تحولات دخیل هستند.هادی مجری طرح های خارجی برای تجزیه یمن است.

این اظهار حوثی ها را روزنامه العربی الجدید چاپ لندن نیز با بیانی دیگر تایید می کند.

این روزنامه در تحلیلی با عنوان «سناریوهای بعد از بازگشت هادی به عدن» نوشت: برخی بر این باورند که به علت تسلط طرفداران عبدربه منصورهادی بر مناصب قدرت در جنوب یمن، وی به سوی تجزیه متمایل خواهد شد.

برخی تحلیلگران می گویند هادی می تواند – درصورت هوشمندی- توجه نیروهای سیاسی جنوب یمن را به خود جلب کند.

در همین حال، بعضی ناظران از احتمال تلاش هادی و جنوبی ها برای همپیمانی با مناطق مرکزی کشور و تقویت موقعیت راهبردی خود با نزدیک شدن به حاشیه امنیتی حوثی ها می گویند.

این در حالی است که به نظر می رسد چنین اقدامی در توان منصور هادی نیست.

عبد ربه منصور هادی در قبایل یمن جایگاهی ندارد و تنها می تواند روی کمک برخی چهره های سیاسی و امنیتی بانفوذ خود در متقاعد کردن قبایل یمنی به همراهی با خود حساب کند؛ اقدامی که نیاز به هوشمندی او و همچنین حمایت های بیشتر خارجی از جمله کمک عربستان و احیانا تطمیع برخی از قبایل دارد؛ اقدامی که رسانه های عربی در روزهای گذشته به آن اشاره کردند و نوشتند که عربستان سعودی تعدادی از سران قبایل یمن و حتی نمایندگان قبایل همپیمان حوثی ها را نیز برای مذاکره! فراخوانده است.

مساله دوم رییس جمهور مستعفی در جنوب یمن این است که جنبش جدایی طلب جنوب هنوز چندان باوری به کارآیی هادی ندارد و تنها از او برای پیشبرد سیاست های جدایی طلبانه خود استفاده می کند. مهره اصلی جنبش جدایی طلب جنوب یمن، علی سالم البیض است؛ کسی که رقیبی جدی برای منصورهادی به شمار می رود.

جنبش جنوب یمن چهره هایی دارد که از حیث جایگاه مردمی، اگر بیش از منصورهادی نباشند از وی چیزی کم ندارند. افرادی مانند علی سالم البیض معاون رییس جمهور سابق یمن، دبیر کل حزب کمونیست حاکم وقت و کسی که خود موافقت نامه اتحاد دو یمن را در سال 1990 با علی عبدالله صالح رییس جمهور برکنار شده سابق امضا کرد. همچنین سیاسیونی مانند علی ناصر محمد، حیدر ابوبکر العطاس، عبدالرحمن الجفری و حسن باعوم نیز می توانند چالش هایی جدی را برای منصور هادی ایجاد کنند.

واقعیت این است که در میان شهرهای بزرگ جنوبی یعنی «ابین»، «لحج»، «شبوه»، «الضالع»، «حضر موت» و «عدن»، منصور هادی می تواند روی جایگاه مردمی خود تنها در شهر عدن حساب کند و هنوز راه زیادی تا همراه کردن سایر شهرها با خود دارد.

با این وجود، هادی روی وفاداری و حمایت برخی چهره ها از جمله برادر بانفوذ خود ناصر منصور هادی برای رسیدن به قدرت در جنوب یمن حساب کرده است. گفته می شود ناصر منصور هادی روی بسیاری از چهره های مردمی، سیاسی و امنیتی جنوب یمن تاثیرگذاری دارد.

حمایت های خارجی از تجزیه یمن نیز می تواند بذر تحرکات جدایی طلبانه را با میدانداری رییس جمهور مستعفی در این کشور بپاشد؛ کشوری که گفته می شود از حیث سرانه سلاح در دست مردم، رتبه اول را دارد و خانه ای در یمن یافت نمی شود که اهالی آن به سلاح گرم دسترسی نداشته باشند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها