امروز 29 بهمن 1393 هجری شمسی؛ 28 ربیع الثانی 1436 هجری قمری؛18 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۷۱۹۸۴
29 بهمن، آغاز قیام تاثیرگذار تبریز

هجری شمسی

29 بهمن 1299

احمد شاه قاجار هیئتی را به کرج فرستاد تا از ورود قزاق ها به پایتخت جلوگیری کند. پس از انتشار خبر حرکت گروهی از قزاق ها به فرماندهی رضاخان میرپنج به سوی تهران، احمدشاه تصمیم گرفت قائله را بیرون از پایتخت مرتفع کند. از اینرو هیئتی را عازم کرج کرد تا همانجا مانع حرکت قزاق ها به سوی تهران شوند. این هیئت در نهایت کاری از پیش نبرد و قزاق ها بعد از چند روز وارد تهران شدند.

29 بهمن 1314

رضاشاه غفار جلال علاء وزیر مختار ایران را از واشنگتن به تهران فرا خواند این فراخوانی مقدمه قطع روابط دو کشور بود.

29 بهمن 1324

هیأتی تحت ریاست احمد قوام ـ قوام‌السلطنه ـ نخست‌وزیر برای مذاکره با مقامات روسیه پیرامون موضوع تخلیه ایران از نظامیان خارجی رهسپار مسکو شد.

29 بهمن 1330

دوره شانزدهم مجلس شورای ملی که در 20 بهمن 1328 آغاز به کار کرده بود به کار خود پایان داد.

29 بهمن 1356

بزرگترین تظاهرات خیابانی در تبریز برگزار شد. در این روز بانکها، ساختمان حزب رستاخیز، سینماها و مراکز دولتی توسط مردم به آتش کشیده شد. مجسمه‌‌های شاه تخریب شد و دهها نفر از مردم توسط قوای نظامی و پلیس به شهادت رسیدند و صدها نفر نیز زخمی شدند.

29 بهمن 1378

انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد . این مجلس در هفتم خرداد۱۳۷۹ آغاز به کار کرد و تاششم خرداد سال ۱۳۸۳ ادامه یافت .

هجری قمری

28 ربیع الثانی 638

ابوعبدالله محی الدین محمد بن علی عربی معروف به ابن عربی نویسنده و اندیشمند مسلمان درگذشت. او از جوانی پیوسته در جستجوی فراسوی جهان مادی بود و اندیشه ای عرفانی داشت. ابن عربی دانشمندی فعال بود تالیفاتش بیش از پانصد رساله و کتاب بوده است. فصوص الحکم فشرده ای از دیدگاه ها و اندیشه های عرفانی اوست. تفسیر کبیر از دیگر آثار ابن عربی به شمار می رود.

28 ربیع الثانی 912

میرزا اشرف جهان قزوینی شاعر خوش قریحه ایرانی در قزوین متولد شد. او در شیراز از امیر غیاث الدین دانشمند نام آور آن زمان علوم متداول را آموخت و علاوه بر علوم عقلی و نقلی، در ادب، شعر، نگارش، کتابت و موسیقی نیز تبحر و دانش بسیار اندوخت. میرزا شرف جهان قزوینی شاعری توانا بود و از او نسخه خطی دیوان اشعارش باقی مانده است.

28 ربیع الثانی 1336

محمدصادق ادیب الممالک فراهانی متخلص به امیری ادیب پرآوازه ایرانی درگذشت. او علوم ادبی زمان خود را از استادان فن آموخت و در سرودن شعر از اغلب سخنوران روزگار خویش پیشی گرفت. او علاوه بر اقتدار در سخنوری و احاطه بر لغات و مضامین فارسی، بر تاریخ هم تسلط داشت. ادیب الممالک در طول عمر خود در زمان های مختلف مسئولیت انتشار روزنامه های ادب، مجلس و آفتاب را برعهده داشت و در انقلاب مشروطه به مشروطه طلبان پیوست. او ازجمله شاعرانی بود که نخستین بار مضامین و مفاهیم اجتماعی، سیاسی و میهن دوستی را در اشعارش به کار گرفت.در بیست و هشتم فوریه سال 1815 میلادی، ناپلئون بناپارت امپراتور شکست خورده فرانسه از تبعیدگاهش جزیره الب گریخت و فاتحاننه وارد پاریس شد. زیرا لویی هجدهم پادشاه وقت فرانسه و اطرافیانش قبل از ورود ناپلئون از پایتخت گریخته بودند. ناپلئون قدرت را بار دیگر بدست گرفت اما این بار هم حکومتش دوام نداشت و فقط صد روز به طول انجامید و بعد از شکست در نبرد واترلو به جزیره سنت هلن تبعید شد و همانجا درگذشت.

میلادی

18 فوریه 1920

رابرت پیری دریانورد آمریکایی و کاشف قطب شمال درگذشت. او مهندس نیروی دریایی بود. اما به دلیل علاقه به کشف مناطق جغرافیایی به سفرهای اکتشافی پرداخت و طی دوازده سال راه و رسم زندگی اسکیموها را آموخت. اما همیشه در اندیشه کشف قطب شمال بود و پس از چند تلاش ناموفق، در آوریل 1909 موفق به کشف قطب شمال شد. پیری چند سال بعد به قطب جنوب هم سفر کرد.

18 فوریه 1967

رابرت اپنهایمر فیزیکدان آمریکایی درگذشت. او در دوازده سالگی به دانشگاه هاروارد راه یافت و در مدتی کوتاه با بهترین رتبه فارغ التحصیل شد. اپنهایمر تحصیلاتش را تا درجه پروفسوری ادامه داد و از آن پس ضمن تدریس، در مهم ترین مراکز تحقیقاتی مشغول تحقیق و کار شد. او به تحقیق در نحوه شکافت هسته اتم در هنگام نزدیک شدن به یک هسته اتم باردار مثتب پرداخت و سرانجام این تحقیقات به ساخت بمب هسته ای منجر شد. اپنهایمر پس از استفاده آمریکا از بمب هسته ای در جنگ جهانی دوم، دچار پریشانی روحی شد و بعد از مدتی از کار استعفا کرد و تا پایان عمر به تبلیغات و فعالیت های صلح جویانه در استفاده از انرژی هسته ای پرداخت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها