عنوان بازی: Apotheon پلتفرم: PC، PS4 ناشر: AlienTrap Games سازنده: AlienTrap Games سبک: سکوبازی امتیاز: 9.5
کد خبر: ۷۷۰۸۲۵

می‌دانید که قرار نیست همه بازی‌ها گرافیک فوق‌العاده و واقعگرایانه داشته باشند. نگاهی به بازی‌های موفق و جذاب چند سال اخیر نشان می‌دهد سبک هنری منحصربه‌فرد چقدر در جایگاه آنها تاثیر گذاشته است. خیلی‌ها فکر می‌کنند بومی‌سازی بازی‌ها به قرار دادن ستون‌های تخت‌جمشید و برج میلاد و بزرگراه‌های تهران در بازی خلاصه می‌شود، اما واقعیت چیز دیگری است؛ فرهنگ و هویت هر ملتی در دنیا را از آثار هنری آنها می‌توان فهمید. یک بازی را تصور کنید که سبک هنری‌اش با الهام از مینیاتورهای ایرانی طراحی شده باشد. اگر فکر می‌کنید این کار ممکن نیست، پس جالب است بدانید عنوان موفق Apotheon که بتازگی منتشر شده، از نقاشی‌کوزه‌های سفالی یونان باستان برای گرافیک خود الهام گرفته و نتیجه کار واقعا زیبا از آب درآمده است.

هنرمندان تیم تولید آن قدر ذوق به خرج داده‌اند که حتی در بخش‌هایی از بازی اثر دست‌های سفالگر نیز به‌عنوان بخشی از تکسچر بازی لحاظ شده‌است. Apotheon بجز ظاهر زیبا و دلفریب، موارد دیگری هم برای عرضه دارد. قصه‌ بازی از جایی شروع می‌شود که زئوس، خدای خدایان در افسانه‌های یونان باستان تصمیم می‌گیرد انسان‌‌ها را به حال خودشان رها کند و بقیه خدایان را نیز متقاعد می‌کند همین کار را انجام دهند. بدون لطف و سخاوتمندی خدایان، زمین پژمرده می‌شود و همراه با انسان‌هایی که روی‌ آن زندگی می‌کنند رو به مردن می‌‌رود.

قهرمان داستان به نام نیکاندرئوس با هِرا، همسر کینه‌توز زئوس متحد می‌شود تا خدایان را یکی پس از دیگری از میان بردارد و قدرت ویژه‌ هر یک را به‌عنوان ارتقا یا سلاح جدیدی که از اصول سبک مترویدوانیاست، تصاحب کند.

حتما متوجه شباهت داستان بازی با مجموعه‌ انحصاری سونی خدای جنگ شده‌اید و از آنجا که هر دو خاستگاهی مشترک دارند، قیاس کردن دو بازی با هم اجتناب‌ناپذیر است. ولی وقتی بیشتر درگیر آپوتئون می‌شوید، به تفاوت‌های بیشتری در گیم‌پلی، اتمسفر و گرافیک بازی پی می‌برید.

سیستم مبارزات بازی شبیه عناوین تیراندازی است، یعنی کیبورد یا آنالوگ چپ برای حرکت کاراکتر و ماوس یا آنالوگ راست برای نشانه‌گیری استفاده می‌شود. برای مبارزات نزدیک نیز می‌توانید سپر خود را بالا، وسط یا پایین گرفته و دفاع کنید. چند نوع حمله نزدیک مثل چرخش یا ضربه از بالا هم می‌توانید به دشمن وارد کنید. تیرهای کمان و دیگر سلاح‌های دوربرد علاوه بر این‌که دقت بالایی دارند، برای شلیک سریع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تعادل بین حملات و دفاع باعث شده تا استراتژی در مبارزات بازی اندکی نمود پیدا کند ولی مبارزات روی هم رفته ساده بوده و در مواجهه با دشمنان ضعیف‌تر می‌توانید با رویکرد هک اند اسلش یا به زبان خودمانی بزن بهادر مسیر خود را باز کنید.

از نکات خلاقانه‌ گیم‌پلی بازی بهره بردن از المان‌های نقش‌آفرینی است که سیستم دوام و ماندگاری سلاح‌ها مانع آن شود که از اول تا آخر بازی فقط به یک سلاح خاص اکتفا کنید. در نتیجه سلاح خود را مدام بین شمشیر، نیزه، تبر و گرز تغییر خواهید دارد. البته این ویژگی باعث می‌شود از ترس از دست دادن سلاح خوب، بیشتر بازی‌ها را با سلاح‌های متوسط سپری کرده و خوب‌ها را نگه دارید برای مبارزه با غول‌های نهایی. از آنجا که در هر لحظه می‌توانید به تمام سلاح‌ها و امکانات اینونتوری یا کوله‌پشتی خود دسترسی داشته باشید، تشخیص دادن بهترین کاربرد یک سلاح خاص در نقاطی از مرحله واقعا کارگشاست.

در بازی‌های دو بعدی مترویدوانیا، طراحی مرحله فوق‌العاده مهم است و بیش از نیمی از موفقیت بازی به خوش‌ساخت بودن این بخش بستگی دارد. خوشبختانه آپوتئون نه فقط این کار را به زیبایی و هوشمندانه انجام داده، بلکه یکی از ویژگی‌های حیرت‌آور مراحل بازی این است که تمام محیط و فضا براساس خدای حاکم آن مرحله طراحی شده است.

مراحل پوزایدون، شما را در اقیانوس و جزیره‌هایی که حکم سیاهچال‌های بازی را دارند قرار داده و می‌توانید برای یافتن گنجینه‌های مخفی به زیر آب رفته و شبکه‌ غارهای به هم پیوسته را جستجو کنید. در معبد آرس، رودخانه‌ای از خون جاری است و موجودات دیوانه‌ آن خیلی زود به جان هم افتاده و یکدیگر را می‌درند. آتنا در محیط بزرگ هزارتو مانندی قرار دارد که در حال چرخش بوده و مملو از تله‌ها و معماهای چالش‌انگیزی است که برای عبور از آنها به چابکی و قدرت ذهن نیاز دارید. منطقه‌ آرتمیس، جنگلی است که در آن موجودات شگفت‌انگیزی برای شکار کردن وجود دارد و در انتهای آن نیز یک مبارزه با باس زیبا انتظارتان را می‌کشد.

به لطف وجود نقشه که از استانداردهای مترویدوانیا به شمار می‌رود، خیلی راحت می‌توانید بین قسمت‌های مختلف مراحل تردد کنید. خوبی قضیه آنجاست که می‌توانید در حین حرکت نیز نقشه را مشاهده کرده و به توقف بازی نیاز نداشته باشید. در این حالت دشمنان می‌توانند به شما حمله کنند، اما شما برای واکنش نشان دادن یا پریدن باید بی‌خیال نقشه شوید. علاوه بر این می‌توانید از مه جنگ که قسمت‌هایی از نقشه را از دید پنهان کرده، استفاده کنید. بازی ضعف‌های جزئی هم دارد؛ مثلا هنگام مبارزه با پوزایدون، او کشتی شما را ـ که از ارکان اصلی شکست دادن وی به‌شمار می‌رود ـ به خارج از کادر صفحه فرستاده و مجبور می‌شوید چند بار مبارزه را تکرار کنید تا دست آخر همه چیز خوب پیش برود. البته این نوع ضعف‌ها با آپدیت بسادگی قابل رفع و رجوع بوده و احتمالا تا چندی دیگر اثری از آن باقی نخواهد ماند. ناگفته نماند که بازی را می‌توانید به‌صورت آفلاین و با یکی از دوستان به‌صورت مبارزه‌ رودررو نیز تجربه کنید، اما آنچه مرا شیفته‌ Apotheon کرده، بخش تک نفره‌ غنی، داستان و اساطیر یونان، سبک هنری خارق‌العاده و ساختار طراحی مرحله است.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها