امروز 18 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 17 ربیع الثانی 1436 هجری و 7 فوریه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۶۸۰۴۳
18  بهمن، تصویب نخستین قانون مطبوعات در ایران

هجری شمسی

18 بهمن 1286

نخستین قانون مطبوعات ایران مشتمل بر 53 ماده به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.

18 بهمن 1305

حسن مستوفی ـ مستوفی‌الممالک ـ کابینه جدید خود را به شاه معرفی کرد. در این کابینه که تا 5 خرداد 1306 دائر بود ذکاءالملک فروغی، به جای رضاخان به وزارت جنگ انتخاب شد.

18 بهمن 1305

سید محمد تدین از ریاست مجلس شورای ملی و نمایندگی مجلس استعفا داد و میرزا حسین‌خان پیرنیا ـ مؤتمن‌الملک به ریاست مجلس برگزیده شد.

18 بهمن 1357

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: این کشور همچنان دولت بختیار را به رسمیت می‌شناسد.

18 بهمن 1362

غلامعلی اویسی فرماندار نظامی سابق تهران و عامل اصلی قتل عام مردم تهران در فاجعه 17 شهریور 1357 در پاریس به قتل رسید.

18 بهمن 1374

حسین حزین بروجردی شاعر معاصر درگذشت. او در بروجرد در خانواده ای ادیب متولد شد و در کودکی ضمن آموختن قرآن مجید، خمسه نظامی را نی زار مادر آموخت. بیشتر اشعار حزین بروجردی در مدح ائمه اطهار (ع) است. تذکره حسین بروجردی مهم ترین اثر او درباره شرح احوال بزرگان و شاعران بروجرد است.

هجری قمری

17 ربیع الثانی 356

احمد بن بویه معزالدوله از بنیانگذاران دیالمه درگذشت. او در حدود بیست و دو سال حکومت کرد و به مقام امیرالامرایی بغداد هم رسید. به دستور معزالدوله بر دیوارهای شهر بغداد لعن معاویه و دیگر ظلم کنندگان به خاندان پیامبر اکرم (ص) را نگاشته بودند.

17 ربیع الثانی 1325

روزنامه صور اسرافیل به مدیریت میرزا جهانگیرخان شیرازی و میرزا قاسم تبریزی منتشر شد. صور اسرافیل از روزنامه های صدر مشروطیت بود و از برجسته ترین نشریات این دوره هم به شمار می رفت. مهم ترین مقالات این روزنامه به قلم علامه علی اکبر دهخدا چاپ می شد که تحت عنوان «چرند و پرند» به چاپ می رسید. نویسندگان این نشریه بارها به علت حملات شدید دربار و مستبدان تحت تعقیب قرار گرفتند. سرانجام پس از واقعه به توپ بستن مجلس و برقراری استبداد صغیر به دستور محمد علیشاه قاجار؛ صور اسرافیل هم تعطیل شد و میرزا جهانگیرخان در باغشاه اعدام گردید.

میلادی

7 فوریه 1812

چارلز دیکنز داستان نویس و ادیب انگلیسی متولد شد. او از نوجوانی نوشتن را آغاز کرد و سلسله مقالاتی هجوآمیز از زندگی روزمره مردم انگلیس منتشر کرد. در کتاب های اولیه دیکنز خرده گیری از جامعه عصر ملکه ویکتوریا وجود دارد که باعث شهرت ماندگار او شد. شهرت عمده دیگر دیکنز به علت قدرت تجسم خصوصیات قهرمانان کتابهایش وبیان احساسات آنهاست. اولیور تویست و آرزوهای بزرگ از مشهورترین آثار دیکنز به شمار می روند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها