طلسم گران فروشی در بازار تهران شکست

با استقرار گشت سیار تعزیرات حکومتی طلسم گران فروشی و تخلف در بازاری قدیمی واقع در قلب تهران شکست.
کد خبر: ۷۶۱۵۱۲
طلسم گران فروشی در بازار تهران شکست

این روزها اگر از خیابان شهرستانی واقع در میدان امام حسین (ع) گذر کنید دیگر خبری از انبوه کارتن و میوه گندیده نیست و لاشه‌های گاو و گوسفندان در سینی و کنار پیاده‌رو‌ها چشمتان را آزار نمی‌دهد.

کله پاچه‌های کز داده شده گوشه خیابان جای خود را در یخچال مغازه‌ها باز کرده‌اند و دیگر خبری از کشتارهای غیرمجاز و فاقد مهر بهداشت نیست.

طلسم گران‌فروشی در بازار قدیمی تهران شکست

زخم ناسور تهران که کسی امیدی به علاج آن نداشت و اکثر تهرانی‌ها بر این باور بودند که هیچ یک از حربه‌های دستگاه‌های اجرایی بر آن تأثیری ندارد، این بار با حضور و استقرار تعزیرات حکومتی رنگ دیگری به خود گرفت و طلسم گران‌فروشی و تخلف در این بازار قدیمی شکست.

اردیبهشت ماه سال جاری بازارچه شهرستانی میزبان اجباری سازمان تعزیرات حکومتی بود غافل از اینکه گشت سیار تعزیرات آمده تا میهمان ناخوانده‌ای شود و با استقرار یک کانکس سفیدرنگ در ابتدای ورودی بازارچه قدیمی تهران، خواب متخلفان را آشفته کند.

حالا 8 ماه از اجرای طرح ضربتی تعزیرات حکومتی در بازار شهرستانی می گذرد، طرحی که به ادعای ساکنان منطقه 13 نه تنها این بازار را از ازدحام، تجمع اوباش، وجود مگس، زباله و بوی تعفن نجات داده بلکه توانسته با گرانفروشی، کم فروشی و سایر تخلفات دیگر هم برخورد کند.

البته در این میان فروشندگانی هم هستند که با اعتراض از اجرای طرح تعزیرات حکومتی، حقوق از دست رفته خود را مطالبه می کنند.

سخت‌گیری بیش از حد تعزیرات فروشندگان را کلافه کرده است

یکی از فروشندگان محصولات پروتئینی در واکنش به سؤال من مبنی بر اینکه آیا از اجرای طرح تعزیرات در بازار شهرستانی راضی هستید یا نه؟ گفت: خوشبختانه تخلفات کم شده و مردم به فروشندگان اعتماد بیشتری پیدا کرده‌اند اما متأسفانه گاهی اوقات تعزیرات به صاحب مغازه زیاد سخت می‌گیرد.

وی افزود: در هیچ جای تهران در فصل زمستان کسی روی ماهی‌ها را در یخچال نمی‌پوشاند، حتی مأموران بهداشت هم در سه ماه آخر سال به دلیل سرمای هوا می‌گویند روی ماهی‌ها یخ بریزید اما نیازی به بستن در یخچال‌ها نیست اما با این حال تعزیرات سر همین موضوع فروشنده را جریمه می‌کند.

جریمه‌های تعزیرات معقول نیست

پسر جوانی جلوی در یک مغازه فروش پوشاک ایستاده و به محض اینکه متوجه‌ می‌شود خبرنگار هستم، می‌گوید: من هیچ رضایتی از اجرای این طرح ندارم چون جریمه‌هایی که می‌کنند عادلانه و معقول نیست.

این فروشنده با اشاره به اینکه در جریان این بازرسی‌ها جریمه‌هایی از 100 هزار تومان تا 3 میلیون تومان هم دیده است، گفت: یک روز می‌گویند چرا بین 100 رقم جنس یکی قیمت ندارد و جریمه می‌کنند، روز دیگر به بهانه دیگر، این مغازه ماهی 10 میلیون تومان خرج دارد آن‌وقت مأمور تعزیرات به من می‌گوید که با 20 درصد اجناسم را به فروش برسانم.

وی ادامه داد: الان دست فروش هم با 20 درصد جنس خود را نمی‌فروشد آن‌وقت من چه‌طور این کار را انجام دهم؟

اما در این میان خریداران و مشتریان قدیمی این بازار نسبت به اجرای طرح تعزیرات حکومتی نظر مثبتی دارند.

تخلفات کاهش چشمگیری داشته است

خانمی مشغول خرید از یک مغازه فروش محصولات پروتئینی است، وقتی از او در مورد وضعیت جدید بازار شهرستانی سؤال می‌کنم می‌گوید: به نظر من اجرا این طرح دو طرفه بوده یعنی هم به فروشنده کمک کرده و هم به خریدار، چون یک عده سودجو در این بازار بودند که جلوی فعالیت‌شان گرفته شد و همین سبب شد تا فروشندگان دیگر هم عبرت بگیرند، ضمن اینکه مشتری‌ها دیگر به مغازه‌دار اطمینان کرده‌اند و اگر الان من قارچ را کیلویی 6500 تومان می‌خرم مطمئنم که قیمت آن واقعی است.

این خریدار با اشاره به اینکه مشتری قدیمی بازار شهرستانی است، گفت: وضعیت بازار نسب به گذشته بهبود زیادی داشته و جلوی بسیاری از تخلفات گرفته شده،‌ عده‌ای مستحق جریمه بودند و من فکر می‌کنم اگر این نظارت مستمر باشد دیگر فروشنده‌ای دست از پا خطا نمی‌کند.

نان کاسب‌های خدانشناس آجر شد

پیرمردی در حال خرید گوشت و ماهی است، وقتی نظرش را در مورد وضعیت فعلی بازار شهرستانی می‌پرسم می‌گوید: خدا خیرشان بدهد که اوضاع اینجا را درست کردند.

نگاهش حاکی از رضایت است، خرید خود را داخل چرخ همراهش می‌گذارد و ادامه می‌دهد: پیش از ورود تعزیرات اینجا پر از گوشت فاسد و بدون مهر بهداشت بود، اما خدا را شکر نان بی انصاف‌ها و خدانشناس‌ها آجر شده است.

انجام بازرسی‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر

ساعت 18:30 دقیقه است، کمی جلوتر می‌روم و متوجه حضور نمایندگان تعزیرات می‌شوم که برای نظارت وارد مغازه‌ها می‌شوند، پس از اتمام کارشان خودم را معرفی می‌کنم، نماینده بهداشت حاضر به صحبت نیست اما نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت در خصوص روند نظارت در بازار می‌گوید: بازرسی‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر انجام می‌شود و معمولاً طی بازرسی‌ها روزانه 4 تا 5 پرونده تخلف تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت مشاهده تخلف جریمه‌ها در محل از فرد متخلف اخذ می‌شود، ادامه داد: یکی از آیتم‌های ما عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است، برای مثال اگر در یک اغذیه فروشی کارت بهداشت نباشد و یا فروشنده روپوش نداشته باشد ما این اجازه را داریم که بدون حضور مأمور بهداشت تخلف را اعلام و جریمه را لحاظ کنیم چرا که این موارد طبق بند 12 تخلف و است و نیاز به تأیید کارشناس بهداشت ندارد.

سیر نزولی تخلف ذر بازار شهرستانی

محمد محمدی، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه بازار شهرستانی پس از اجرای طرح تعزیرات حکومتی به یکی از بازارهای کم تخلف تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر قیمت میوه و تره‌بار در این بازار جاهای دیگر ارزان‌تر است، همچنین در این بازار گوشت و مرغ و ماهی ارزان‌تر و با کیفیت‌تر از بازارهای دیگر ارائه می‌شود.

وی با تأکید بر رویکرد ارشادی سازمان تعزیرات حکومتی، تصریح کرد: نظارت‌ها در این بازار مستمر است، ضمن اینکه ما در طر‌ح گشت‌های سیار خود بیش از اینکه به دنبال جریمه باشیم در صدد ایجاد محیطی پاک و عاری از تخلف هستیم اما در مواردی که تخلف تکرار می‌شود چاره‌ای جز جریمه نیست.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: بازار شهرستانی یکی از پر تخلف‌ترین بازارهای تهران بود اما امروز روند تخلفات سیر نزولی داشته و کمتر در طی روز شاهد تشکیل پرونده هستیم. ( فارس )

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها