در جایزه موسیقی همایون خرم 38 گروه کودک و نوجوان روی صحنه رفتند

جایزه موسیقی برای کودکان و نوجوانان

تعداد کودکان و نوجوانان فعال در عرصه موسیقی کم نیست. هر چند مدام درباره مشکلاتی چون ضعف آموزش و نبود استعدادیابی در این عرصه صحبت می‌شود، اما نمی‌توان انکار کرد که طی سال‌های گذشته کودکان و نوجوانان نسبت به قبل حضور پررنگ‌تری در عرصه موسیقی دارند.
کد خبر: ۷۵۹۶۴۴
جایزه موسیقی برای کودکان و نوجوانان

امسال جایزه ویژه‌ای هم برای فعالیت‌های این گروه سنی در موسیقی در نظر گرفته شد که می‌تواند فضای خوبی برای استعدادیابی این نسل بوده و همچنین صحنه‌ای را برای اجرای موسیقی در اختیارشان بگذارد. این جایزه موسیقی که به نام یکی از استادان بزرگ موسیقی کشورمان زنده یاد همایون خرم است، امسال نخستین دوره خود را پشت سر گذاشت و قرار است حرکتی ادامه دار باشد و سال‌های آینده هم فضایی خوب و سالم را برای رقابت نوازنده‌ها و خواننده‌های گروه سنی کودک و نوجوان فراهم کرده و از این طریق فضا را برای استعدادیابی در این عرصه فراهم کند.

چرا همایون خرم؟

بردیا صدرنوری، دبیر جایزه موسیقی زنده‌یاد همایون خرم در این باره به جام‌جم این‌گونه توضیح می‌دهد: بهترین زمان برای فرهنگسازی فرزندان ما سنین کودکی است. در این سن و سال آنها ظرف خالی و تمیزی هستند که می‌توان به بهترین شکل ذهن آنها را هدایت کرد و پرورش داد. پس بهترین سن و سال برای الگوسازی رفتاری هم کودکی است. به همین دلیل جامعه هدفمان را کودکان و نوجوانان قرار دادیم.

او ادامه می‌دهد: استاد همایون خرم علاوه بر این‌که آهنگساز و نوازنده خوب و بااخلاقی بودند، معلم خوبی هم بودند و شاگردان زیادی داشتند که در میان آنها کودکان و نوجوانانی هم حضور داشتند.

ایده برگزاری این جشنواره را صدرنوری و رضا خرم، فرزند استاد همایون خرم مطرح کرده‌اند. صدر نوری در این باره توضیح می‌دهد: ایده برگزاری این جایزه را بنده و آقای رضا خرم، پسر بزرگ استاد مطرح کردیم و تصمیم گرفتیم آن را عملی کنیم. نمی‌دانم در جریان هستید یا نه اما من آخرین نفری بودم که قرار بود با استاد کنسرت برگزار کنم. ما مشغول تمرین بودیم که استاد حالشان وخیم شد و درگذشتند. هر چند نام زنده یاد خرم بواسطه آثار ارزشمندی که دارند همیشه زنده خواهد ماند، اما دوست داشتم به نوبه خودم بتوانم در این زمینه گامی بردارم.

او در ادامه اظهار می‌کند: همان سال پس از درگذشت استاد در تاریخی که قرار بود کنسرت برگزار شود، بزرگداشتی برای ایشان برگزار کردیم و امسال هم تصمیم گرفتیم کاری انجام دهیم که در خود اهداف والاتری چون فرهنگسازی درست و بازتاب بهتر داشته باشد و جامعه هدف مشخصی را هم دنبال کند.

بر اساس فراخوان این جشنواره، کودکان و نوجوانان تا افراد 20 سال می‌توانستند هر یک از ساخته‌های زنده یاد همایون خرم را به انتخاب خود بخوانند یا بنوازند و در قالب یک اجرای تصویری به دبیرخانه این جایزه ارسال کنند. صدر نوری در این باره می‌گوید: ما اعلام کرده بودیم یک اثر از استاد را در قالب تکخوانی، تکنوازی، گروه‌خوانی یا گروه نوازی به صورت تصویری ضبط و برای ما ارسال کنند. پس از اعلام فراخوان حدود 70 اثر به دست ما رسید که در داوری اولیه از میان آنها 38 اثر به مرحله دوم راه پیدا کرد.

کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت کنندگان

به گفته دبیر نخستین جایزه همایون خرم، کوچک‌ترین شرکت‌کننده دو کودک شش ساله بودند و با فلوت «غوغای ستارگان» را اجرا کرده بودند. او توضیح می‌دهد: البته کار در حد مبتدی بود اما همین که با این سن کم در جایزه شرکت کرده بودند اتفاق خوبی بود و ما را خوشحال کرد. بزرگ ترین شرکت‌کننده‌ها هم بیست ساله‌ها بودند. چون ما شرکت کنندگان را تا سقف سنی 20 سال می‌پذیرفتیم.

گروه‌هایی که به مرحله دوم راه پیدا کرده بودند، روزهای بیست‌‌ویکم و بیست‌ودوم دی یعنی یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در تالار وحدت روی صحنه رفتند و آثارشان را اجرا کردند و روز سه شنبه هم به گروه‌های برگزیده جوایزی اهدا شد.

توجه به رسوای زمانه و غوغای ستارگان

جالب است کودکان و نوجوانان آثاری چون «رسوای زمانه» را که در دستگاه سه گاه و اجرای آن دشوار است، خیلی مورد توجه قرار داده بودند. همچنین قطعات «غوغای ستارگان» و «ساغرم شکست ای ساقی» از جمله قطعات مورد توجه آنها بود. این قطعات را هر چند پیش از این بزرگان موسیقی خوانده و مورد توجه قرار داده بودند، اما به سبب بازخوانی‌های خوب خوانندگانی چون علیرضا قربانی و سالار عقیلی، در ذهن نسل جدید پررنگ‌تر هستند. پس با وجود همه اما و اگرهایی که از سوی برخی کارشناسان درباره بازخوانی‌ها وجود دارد، نمی‌توان از تاثیر عمیق آنها بر نسل جدید گذشت.

ناصر ایزدی، آهنگساز و داور جایزه همایون خرم هم هدف اصلی راه‌اندازی جایزه موسیقی استاد همایون خرم را گرایش جوانان به سمت موسیقی اصیل ایرانی دانسته و می‌گوید: از شش تا بیست سالگی شخصیت هنری افراد در حال شکل گیری است و ما دوست داریم نوجوانان با موسیقی اصیل ایرانی بیشتر آشنا شوند.

این آهنگساز می‌افزاید: امسال تصمیم گرفتیم بزرگداشت استاد همایون خرم با ارزیابی جوانان علاقه‌مند موسیقی اصیل همراه باشد که در سال‌های آینده در سطح وسیع‌تر برگزار می‌شود.

ایزدی با اشاره به این‌که برگزاری این مراسم برای ترغیب بیشتر جوانان است، تاکید می‌کند: نسل جوان نیاز به توجه دارد و هنرمند دوست دارد هنر خود را نشان دهد و ما باید شرایطی فراهم کنیم تا جوانان در عرصه هنری مطرح شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها