راه‌های پیشگیری از بروز نفخ

یکی از عمده مشکلاتی که باعث ایجاد نفخ معده می‌شود، یبوست است. مصرف کم آب و مایعات و مواد حاوی فیبر، از قبیل میوه‌ها و سبزیجات، در طول روز و بی‌تحرکی از دلایل اصلی یبوست به شمار می‌روند که در نهایت به نفخ معده منجر می‌شود.
کد خبر: ۷۵۶۷۴۲

متخصصان توصیه می‌کنند برای فرار از این مشکل، زنان بهتر است روزانه 25 گرم و مردان 38 گرم فیبر در رژیم روزانه خود مصرف کنند. فیبر در موادی چون میوه‌ها و سبزیجات، غلات، حبوبات و آجیل به‌وفور یافت می‌شود.

همچنین نوشیدن روزانه شش تا هشت لیوان آب و مایعات از اهمیت بالایی برخوردار است. فعالیت بدنی نیز به مدت 30 دقیقه و پنج بار در هفته توصیه می‌شود.

لوبیا و نخود از جمله سبزیجات و حبوبات نفاخ هستند و در افرادی که به خوردن لوبیا و نخود عادت ندارند، ممکن است ایجاد نفخ کنند؛ بنابراین بهتر است مقدار کمی از این مواد به مرور در رژیم غذایی وارد شود تا معده به مرور به آنها عادت کند.

سریع خوردن غذا و نجویدن کامل آن ممکن است باعث ورود مقداری هوا به داخل معده شود که منجر به نفخ معده می‌شود. به طور متوسط غذا خوردن باید حدود 30 دقیقه زمان ببرد تا مواد غذایی بدرستی مراحل جویده‌شدن و ورود به معده را طی کند. جویدن مناسب در دهان تا حد زیادی احتمال نفخ معده را کاهش می‌دهد.

زیاده‌روی در مصرف نوشیدنی‌های گازدار از عواملی است که باعث بروز نفخ می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افرادی که مستعد ابتلا به نفخ هستند بهتر است به جای مصرف نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه از شربت‌های طبیعی و محلول آب و آبلیمو استفاده کنند.

برخی افراد به جویدن آدامس عادت دارند. این در حالی است که پزشکان معتقدند این کار یکی از عوامل ورود هوا به معده و ایجاد نفخ محسوب می‌شود. از این‌رو نباید در جویدن آدامس زیاده‌روی کرد و بهتر است برای ترک این عادت از آبنبات یا مصرف میوه‌ها و سبزیجات استفاده کرد. مصرف مرتب نوشیدنی‌های شیرین و مواد حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی باعث ایجاد نفخ معده می‌شود.

یکی از دیگر از عوامل ایجاد نفخ معده مصرف بیش از حد مواد غذایی سرشار از سدیم است. غذاهای فرآوری‌شده که سدیم زیادی دارند اغلب فیبر بسیار کمی دارند که باعث نفخ می‌شود. غذاهای کنسروی، فریزشده و فرآوری‌شده از این قبیل مواد حاوی سدیم بالایی هستند. از دیگر توصیه‌های متخصصان تغذیه و گوارش این است که افرادی که مستعد نفخ معده هستند به جای مصرف سه وعده غذای اصلی در طول روز، وعده‌ها را بیشتر و حجم آنها را کمتر کنند تا به معده فشار وارد نشود و نفخ نکند.

منابع: EatThis و WebMD

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها