برای سومین بار در یک هفته یک مسجد دیگر در سوئد به آتش کشیده شد

تشدید حملات علیه مسلمانان در اروپا

حدود 20 میلیون مسلمان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند. این مسلمانان در قالب شهروند و مهاجر، در این کشور‌ها حضور دارند و با توجه به نرخ رشد بالای جمعیت روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود. این در حالی است که به موازات آن بر حملات نژادپرستانه علیه مسلمانان در اروپا نیز افزوده می‌شود.
کد خبر: ۷۵۵۱۸۴
تشدید حملات علیه مسلمانان در اروپا
گرچه ناظران انگیزه‌های این حملات را مسائل سیاسی می‌دانند، اما حمله‌کنندگان غالبا گروه‌های تروریستی نظیر داعش یا برخی اقدامات تروریستی فردی در اروپا را بهانه می‌کنند تا به این وسیله گروه‌های نژادپرست را علیه مسلمانان تحریک کنند. حمله به اماکن تجمع مسلمانان از جمله مساجد یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که برای ایجاد رعب و وحشت در بین مسلمانان در پیش گرفته می‌شود.

طی یک هفته گذشته به مساجد کشور سوئد سه بار حمله و آتش زده شد. این حملات موجب تشدید نگرانی‌ها درباره سرنوشت مسلمانان در کشورهای اروپایی شده است. آنها می‌پرسند چرا سیاستمداران اروپایی فقط به محکومیت‌های لفظی بسنده کرده و در این باره هیچ اقدام جدی و قاطعانه‌ای صورت نمی‌دهند؟

به گزارش دویچه‌وله، برای سومین بار طی یک هفته مسجدی دیگر در سوئد به آتش کشیده شد. در شهر اوپسالا افراد ناشناس موادی اشتعال‌زا را به درون یک مسجد انداختند، ولی رهگذران توانستند حریق را مهار کنند.

به گزارش این منبع، رشته سوءقصدها برای به آتش کشاندن مساجد در سوئد نگرانی مردم این کشور را برانگیخته است.

اوپسالا چهارمین شهر بزرگ سوئد است. یک سخنگوی پلیس به رسانه‌ها گفت، عاملان بر دیوار این مسجد شعارهای نژادپرستانه نوشته بودند. دوشنبه‌ گذشته (هشتم دی) نیز مسجدی در شهر اسلو در جنوب سوئد دچار آتش‌سوزی شد. در این آتش‌سوزی به کسی آسیبی نرسید، ولی پلیس می‌‌گوید، شواهد از سوءقصدی عمدی حکایت دارد.

ظهر پنجشنبه دو هفته قبل (چهارم دی) نیز مسجدی در یک منطقه مسکونی در شهر اسکیلستونا آتش گرفت. در این آتش‌سوزی که به گفته شاهدان عینی و ماموران پلیس عمدی بوده، پنج نفر مجروح شدند.

در زمان حریق، بین ۱۵ تا ۲۰ نفر در مسجد حضور داشته‌اند. مجروحان این واقعه که دچار سوختگی و عوارض تنفسی ناشی از دود شده بودند، به بیمارستان منتقل شدند. در پی آتش‌سوزی عمدی در مسجد سوئد، صدها نفر از مردم این کشور به منظور اعلام حمایت از جامعه مسلمانان این کشور، اقدام به تجمع مقابل ساختمان مسجد کردند.

بروز این آتش‌سوزی‌های عمدی در سوئد در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران رشد جناح راست افراطی را عامل بروز چنین حوادثی در این کشور می‌دانند.

اقدامات علیه مسلمانان در دیگر کشورهای اروپایی

اخبار مربوط به آتش زدن مساجد در سوئد در حالی منتشر می‌شود که در یک گزارش مربوط به وضع مسلمانان در انگلستان آمده بود که جامعه مسلمانان این کشور از تبعیض رنج می‌برند.

طبق این گزارش که بی.بی.سی آن را تهیه کرده بود مسلمانان هنگامی که برای کار مراجعه می‌کنند کمتر فرصت‌های شغلی در اختیار آنان قرار داده می‌شود و در عوض صاحبکاران ترجیح می‌دهند شاغلان را از میان غیرمسلمانان انتخاب کنند.

از سوی دیگر، به گزارش پایگاه خبری «ورلد بولتن» روزی نیست که سر خوکی به درون یکی از مساجد و مراکز اسلامی در لندن و دیگر شهرهای انگلیس پرتاب نشود و روزی نیست که شعارهای زشت و تحقیرآمیز علیه مسلمانان معتقد در این کشور مشاهده نشود.

به گفته مسلمانان انگلستان، گرچه این حملات از قبل هم وجود داشت، اما با فتنه‌انگیزی گروه‌های تروریستی ازجمله داعش و جبهه النصره این حملات رشد بی‌سابقه‌ای پیدا کرده است.

با وجود این اخبار از فرانسه گزارش می‌شود که گروهی از مسلمانان در فرانسه همزمان با آغاز سال نوی میلادی، گل رز به شهروندان فرانسوی و غیرفرانسوی هدیه دادند. دلیل این اقدام کاستن از شدت حملات علیه مسلمانان در این کشور عنوان شده است. به گزارش شیعه‌نیوز، شورای مسلمانان فرانسه اعلام کرد مدت‌هاست نامه‌های توهین‌آمیز و نژادپرستانه به نشانی مسلمانان ارسال می‌شود. علاوه بر این نامه‌ها تعدادی نقاشی و کاریکاتور با موضوع تخریب مناره‌های مساجد به دست اعضای شورای مسلمانان فرانسه رسیده است. بی‌احترامی به مسلمانان در فرانسه گاه و بیگاه انجام می‌شود و این در حالی است که تا‌کنون هیچ گزارش و خبری مبنی بر شناسایی و مجازات عوامل این بی‌حرمتی‌ها توسط مقامات فرانسوی منتشر نشده است. جمعیت مسلمانان فرانسه پنج تا شش میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

از آلمان نیز خبر می‌رسد افزایش اقدامات خارجی‌ستیز و اسلام‌هراسانه در این کشور به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان این کشور تبدیل شده است. از همین رو جامعه مسلمانان از دولت آلمان خواسته‌اند در برخورد با افراط‌گرایان خشونت‌طلب، جدیت بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایرنا، برخی شهرهای آلمان از جمله درسدن روزهای دوشنبه هر هفته شاهد برگزاری تظاهراتی در اعتراض به حضور مسلمانان در این کشور است. این تظاهرات را برخی تندروها و طرفداران نئونازی‌ها سازماندهی می‌کنند و هدفشان دامن زدن به اسلام‌هراسی در این کشور است. به گزارش این منبع، آتش زدن مراکز تجمع مسلمانان از جمله مساجد و مراکز اسلامی با پرتاب مواد آتش‌زا و نوشتن شعارهای افراطی و الصاق نقش‌هایی از سمبل‌های آلمان نازی تقریبا امری عادی در این کشور است. این در حالی است که دولت آلمان در واکنش به این اقدامات خشن، همچنان سعی در کمرنگ نشان دادن اقدامات ضداسلامی و خارجی‌ستیز دارد و آنچنان که انتظار می‌رود در برخورد با عوامل این اقدامات خشونت‌آمیز، جدیت لازم دیده نمی‌شود. طبق گزارش‌ها، از اوایل سال 2012 تا اوایل 2014 در مجموع 78 مورد حمله به مساجد اسلامی از سوی افراط‌گرایان و نئونازی‌ها ثبت شد.

کشورهای اروپایی در حالی به گروه‌های افراطی و تندرو برای حمله به اماکن مقدس مسلمانان مجوز می‌دهند که مدعی آزادی عقاید و مذاهب در کشورهایشان بوده و می‌گویند مخالف هرگونه تبعیضی علیه مسلمانان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها