تحلیل‌گر برجسته عرب در گزارشی نوشت که عربستان سعودی از اوپک به عنوان سلاحی بر ضد ایران و روسیه استفاده می‌کند و سعی دارد تا با حفظ تولید اوپک درحدود 30 میلیون بشکه رقبایش را از پا در بیاورد.
کد خبر: ۷۵۲۱۷۸
سلاح عربستان بر ضد ایران و روسیه

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی "اینفو-پلستین"در گزارشی به قلم "عبدالباری عطوان" تحلیل‌گر برجسته عرب با عنوان تلاش عربستان سعودی برای ضربه زدن به ایران و روسیه به علت حمایت از رئیس جمهور سوریه نوشت: یکشنبه، نه بازار بورس در جهان عرب حدود 42 میلیارد دلار از دست دادند. بازار بورس عربستان با حدود 15 میلیارد و 400 میلیون دلار بیشترین ضرر را متحمل شد. ضرر قطر نیز 10 میلیارد و 300 میلیون دلار بود. این ضررها نتیجه مستقیم سقوط قیمت نفت است که از اواسط ژوئن تقریبا به نصف کاهش پیدا کرده است.

جالب اینجاست که عربستان سعودی مسئول اصلی سقوط قیمت نفت است زیرا این کشور با هر گونه کاهش تولید مخالفت می‌کند در حالی کاهش عرضه 2 میلیون بشکه‌ای نفت به بازارهای جهانی، بر اساس قوانین اقتصادی ابتدایی عرضه و تقاضا، می‌تواند به صورت خودکار به تنظیم قیمت منجر شود.

به نظر بدیهی است که عربستان سعودی می خواهد تولید اوپک را حدود 30 میلیون بشکه در روز حفظ کند تا رقبایش را از پا در بیاورد.

این رقبا مشخصا ایران و روسیه هستند به علت مواضعشان در مورد سوریه و تلاش آنها در حمایت از رئیس جمهور "بشار اسد" که از نظر اقتصادی، سیاسی و نظامی از آن حمایت می‌‎کنند.

بازیچه قرار دادن سرنوشت اوپک برای استفاده از آن به عنوان حربه‌ای سیاسی فوق العاده خطرناک است و سلاحی است که اثرات غیرقابل پیش‌بینی دارد.

چرا آمریکا طالبان را دشمن نمی داند؟

آمریکا که به بهانه مبارزه با طالبان وارد افغانستان شد و بیگناهان بسیاری را کشت و مجروح کرد، اکنون اعلام کرده که از ابتدای سال 2015 دیگر تروریست های طالبان را هدف قرار نمی دهد مگر آنکه امنیت ملی آمریکا تهدید شود.

به گزارش جام نیوز، "ایمیل فیض" سخنگوی ریاست جمهوری حامد کرزای، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در مقاله ای گوشه ای از ادعاهای آمریکا در افغانستان را به چالش کشیده است.

در مقاله "ایمیل فیض" آمده است: وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که پس از دومین روز سال ۲۰۱۵، ملاعمر رهبر گروه طالبان و سایر اعضای این گروه، هدف جنگ آمریکا نخواهند بود مگر اینکه آنها تهدید مستقیمی علیه امنیت آمریکا محسوب شوند.

با خواندن این خبر، آخرین سفر رسمی حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به ایالات متحده آمریکا و مذاکرات و حقایقی که در مورد استراتژی جنگ آن کشور در قبال طالبان، در ذهنم تداعی شد.

قبل از این سفر که در اوایل سال ۲۰۱۳ انجام شد، جان کری وزیر امور خارجه کنونی آمریکا که در آن زمان رئیس روابط خارجی مجلس سنای آن کشور بود، روزی در کابل در حضور شماری از مقامات افغان به رییس جمهور کرزی گفت که ملا عمر در شهر کراچی پاکستان است و تحت حفاظت نظامیان پاکستان است.

رییس جمهور کرزی گفت: اگر چنین است پس چرا آمریکا برای گرفتن وی اقدام نمی کند؟ آمریکا برای گرفتن وی میلیون ها دلار جایزه نقدی اعلام کرده است، به نام او همه روزه مردم بی‌گناه کشته می‌شوند و تحت نام طالبان در افغانستان جنگ جریان دارد، اما ملا عمر تحت نظر شما و نظامیان پاکستان در کراچی بسر می برد؟

جان کری برای رئیس جمهور کرزی جواب قانع کننده ای نداشت اما گفت که ژنرال کیانی می گوید که ملاعمر تحت نظارت ماست. ژنرال کیانی در آن زمان فرمانده نیروهای زمینی ارتش پاکستان بود.

رئیس جمهور کرزی پرسید: بعد از سال ۲۰۱۴ تروریسم چیست و تروریست کیست؟ مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ گفت: هر آن کس که در افغانستان به سفارت، اتباع و منافع ما حمله و یا آنها را تهدید کند.

رئیس جمهور کرزی دوباره پرسید: اگر در مملکت ما در یک حادثه انتحاری ۷۰ یا ۸۰ تن جانشان را از دست بدهند، این از نظر شما یک عمل تروریستی خواهد بود؟ مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، نه.

داعش، اقتصاد عراق را ویران کرد

بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد سرانه رفاه در عراق به سبب جنگ این کشور با گروه تروریستی داعش ۱۴ درصد کاهش یافته و از میزان تولید ناخالص داخلی این کشور ۲۸ درصد کاسته شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از پایگاه اینترنتی آناتولی ،بانک جهانی در گزارشی که این هفته منتشر شد اعلام کرد در نتیجه جنگ با داعش بخش خدمات در این کشور متحمل زیان یازده درصدی شده و بیشترین زیان ها متوجه بخش های اقتصادی ، ارتباطات ، بیمه و املاک و مستغلات بوده است.

صندوق بین المللی پول اعلام کرد با توجه به پیامدهای اقتصادی جنگ با داعش پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی در عراق امسال حدود نیم درصد کاهش داشته باشد.

این صندوق اعلام کرد بر اثر تخریب زیرساخت ها ، موانع پیش روی دسترسی به سوخت و انرژی و نیز کاهش اعتماد تجاری در عراق تولید فراورده های غیرنفتی در این کشور از زمان آغاز جنگ با داعش رو به کاهش گذاشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها