آمریکا اعلام کرد از روز دوم ژانویه سال 2015، اعضای طالبان را تنها در صورتی هدف قرار خواهد داد که اقدامات آنها "تهدید مستقیم علیه امنیت آمریکا" محسوب شود.
کد خبر: ۷۵۲۱۲۹
خیانت به پاکستان و افغانستان

دریادار جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در نشست خبری در واشنگتن گفت: "اینکه فردی عضو گروه طالبان باشد، به تنهایی باعث نمی‌شود که آمریکا علیه او دست به عملیات بزند."این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ادعای آمریکایی‌ها پایان یافتن مأموریت آنها در افغانستان و واگذاری امور به ارتش این کشور است.

آمریکایی‌ها در حالی مطرح می‌شود که از بهانه‌های آمریکا برای تحمیل توافقنامه امنیتی جهت حضور هزاران نیروی آمریکایی در افغانستان در دوره‌ای 10 سال تامین امنیت و ناتوانی ارتش افغانستان را قرار داده بود. با این شرایط این سوال پیش می‌آید که چرا آمریکا رسماً از مقابله نکردن با طالبان سخن گفته است در حالی که در هفته‌های اخیر طالبان در افغانستان و پاکستان جنایات گسترده‌ای داشته‌اند که کشتار مردم در پکتیا افغانستان و نیز کشتار صدها دانش آموز در پیشاور پاکستان نمودی از آن است؟

پاسخ به این پرسش را در سیاست‌های آمریکا برای آینده منطقه می‌توان جستجو کرد. آمریکایی‌ها برآنند تا حضور گسترده‌ای در افغانستان و پاکستان داشته باشند در حالی که دولتهای این کشورها چندین در مسیر حرکت نکرده و بعضا اعتراضاتی به سیاست‌های آمریکا داشته‌اند. آمریکایی‌ها پس از 13 سال ادعای مبارزه با طالبان به این نتیجه رسیده‌اند که هرگز توان مقابله با طالبان را ندارند. سناریوی آمریکایی‌ها چنان طراحی شده که با رویکرد به طالبان از یک سو از حملات آنها به نیروهای آمریکایی که پس از سال 2014 در افغانستان می‌مانند جلوگیری نمایند و از سوی دیگر از طالبان برای اعمال فشار بر دولت‌های افغانستان و پاکستان نیز بهره گیرند.

در این میان دو نکته بسیار مهم مشاهده می‌شود. نخست آنکه پنتاگون تاکید کرده‌ تا زمانی که طالبان تهدیدی برای آمریکا نباشد مقابله‌ای با آنها ندارد. این جمله یادآور سخنان اوباما رئیس جمهور آمریکا است که می‌گوید داعش در صورتی که منافع آمریکا را تهدید کند با آن مقابله می‌شود. این ادبیات گفتاری نشان می‌دهد که جان دیگر انسان‌ها برای آمریکا هیچ ارزشی ندارد و تروریسم به خودی خود بد نیست بلکه اگر علیه آمریکا باشد بد خواهد بود. به عبارتی آمریکا همچنان سیاست تروریسم خوب و بد را اجرا می‌کند که معیار آن نیز تامین منافع آمریکا است و مرگ هزاران نفر به دست تروریست‌ها اهمیتی ندارد.

دوم آنکه آمریکایی‌ها با چراغ سبز نشان دادن به طالبان برآنند تا از این نیروها برای تقویت داعش و گروه‌های تروریستی در خاورمیانه ( محور سوریه، لبنان و عراق) بهر‌ه گیرند. در شرایطی که گروه‌های تروریستی در این کشورها با شکست‌های سنگینی همراه شده‌اند آمریکا با حمایت کشورهایی مانند عربستان برآنند تا نیروهای طالبان را از افغانستان و پاکستان به این کشورها اعزام نمایند چنانکه سال گذشته عربستان 30هزار نیروی طالبانی را از پاکستان به سوریه اعزام نمود.

به هر تقدیر اقدام آمریکا در قبال طالبان خیانت دیگری به افغانستان و پاکستان است چرا که از یک سو زمینه ساز ادامه بحران در این کشورها می‌شود و از سوی دیگر نام این کشورها را در جهان به عنوان کشورهای تروریسم پرور تخریب کرده که هزینه‌های اقتصادی و سیاسی بسیاری برای آنان به همراه خواهد داشت.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها