سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
حجتالاسلام سلیمان خاکبان در کتاب «ماجرای جدایی حوزه و دانشگاه» موضوع ریشههای جدایی و همچنین زمینه های همگرایی حوزه و دانشگاه را در تاریخ معاصر از آغاز عصر قاجار تا پایان حکومت پهلوی مورد تحلیل قرار داده است.
گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشکده «فرهنگ و مطالعات اجتماعی» در بخش پیشگفتار، درباره کتاب نوشتهاند:
«در این تحقیق، بررسی بسترهای طرح روابط علم و دین در قالب و پنداری تعارضی از یک سو و شناسایی شخصیتهای اصلی ایرانی و مبلغ، به همراه ابزارهای مورد استفاده آنها در این زمینه از سوی دیگر، به مثابه سؤالاتی مبنایی پاسخ داده شدهاند تا در پرتو این پاسخگویی، مقدمات ارائه تحلیلی جامعهشناسی از روابط حوزه و دانشگاه فراهم آید.
دغدغه راهبر و راهنمای نویسنده، پردازش الگوی نوین توسعه دینی (جامعه مدنی اسلامی) است و برای توجه به نگرشهای خرد و کلان، به صورتی توامان، در چارچوب نظام ارزشی دین مبین اسلام، از روش سیستمی استفاده کرده است.» (ص 13)
مؤلف در این کتاب 336 صفحهای، نقش عوامل موثر در جدایی حوزه و دانشگاه را به دو بخش خارجی و داخلی تقسیم کرده است.
در بخش اول با عنوان «نقش عوامل خارجی در جدایی حوزه و دانشگاه»، نقش رنسانس، سرمایهداری و استکبار و در بخش دوم با نام «نقش عوامل داخلی از جدایی حوزه و دانشگاه»، سه عامل حکومتها، روشنفکران و روحانیت بررسی شدهاند.
حجتالاسلام خاکبان در قسمت مقدمه، درباره ریشههای جدایی حوزه و دانشگاه در یک نگاه مینویسد:
«مجموعه علل قریب جدایی حوزه و دانشگاه را میتوان در امور پنجگانه زیر خلاصه کرد:
1-ظهور برخی تحولات فکری و اجتماعی در دامن رنسانس و عصر روشنگری؛
2-شکلگیری نظام سرمایهداری نوین و سیاستهای استعماری مدرن؛
3-سوءتدبیر و خودباختگی حکومتهای قاجار و پهلوی در برابر بعد مادی تمدن جدید غرب؛
4-غربزدگی و شرقزدگی بخشی از جریانهای روشنفکری ایران معاصر؛
5-غفلت بخشی از روحانیت در درک به موقع تحولات جاری بینالمللی، و غافلگیر شدن در برابر مدرنیته، و در نهایت، اتخاذ مواضع انفعالی و صرفاً دفعی در برابر مکاتب فکری و سیستمهای اجتماعی مدرن.» (صص 27 و 28)
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با جامجم مطرح کرد؛
ضرورت اصلاح سهمیههای کنکور در گفتوگوی «جامجم»با دبیر کمیسیون آموزش دیدبان شفافیت و عدالت