ریکلمه، شماره 10 محبوب آرژانتینی خداحافظی کرد

فوتبالیستی‌ که شاعر بود

رئال مادرید - سن‌لورنزو، ساعت 23 از شبکه 3

فینال جام‌ باشگاه‌های جهان

فینال رقابت‌های فوتبال جام باشگاه‌های جهان را در شرایطی امشب تیم‌های رئال مادرید اسپانیا و سن لورنزوی آرژانتین برگزار می‌کنند که انگیزه مشترک دو تیم می‌تواند جذابیت خاصی به این بازی ببخشد؛ فتح جام قهرمانی برای کم‌نیاوردن مقابل حریفان سنتی.
کد خبر: ۷۵۰۹۹۷

به گزارش جام‌جم، یازدهمین دوره رقابت‌های فوتبال جام باشگاه‌های جهان در حالی امشب به پایان می‌رسد که بر خلاف آنچه بانیان این بازی‌ها گمان می‌کردند هنوز این رقابت‌ها نتوانسته است آن طور که برازنده نام آن است، نگاه دنیای فوتبال را به خود معطوف کند. این را حتی می‌توان در شیوه برگزاری این بازی‌ها و درکنار آن تفاوت سطح فنی تیم‌های شرکت‌کننده بخوبی مشاهده کرد.

اما به هر ترتیب جام قهرمانی این رقابت‌ها در ویترین افتخارات تیم‌های بزرگ اروپا و آمریکای‌جنوبی یک افتخار ارزشمند تلقی می‌شود و فاتحان لیگ قهرمانان اروپا و جام باشگاه‌های آمریکای‌جنوبی هیچ گاه به راحتی از کنار قهرمانی این رقابت‌ها نگذشته‌اند.اما فینال این دوره از مسابقات از یک نظر دیگر حائز اهمیت است و هرقدر کارشناسان و حتی هواداران فوتبال در سطح دنیا این پیکارها را کم‌اهمیت جلوه دهند، اما برای هواداران رئال مادرید با انبوه افتخار خیلی سنگین است که جام قهرمانی این رقابت‌ها را در ویترین افتخارات باشگاه خود نبینند و در مقابل رقیب سنتی آنها بارسلونا دوبار به این جام دست یافته باشد.

فوتبال آرژانتین و از جمله باشگاه سن لورنزو نیز چنین شرایطی دارد. آنها در حالی هنوز به افتخار قهرمانی این رقابت‌ها دست نیافته‌اند که رقیب سنتی آنها یعنی برزیلی‌ها چهار بار به این مهم دست یافته‌اند. بنابراین فینال امشب عطشی منحصر به فرد برای این تیم هاست که رقیب اصلی آنها در خارج از میدان نظاره‌گر آن است، یعنی بارسلونا و باشگاه‌های برزیلی.

چگونگی فینالیست شدن

این دوره از رقابت‌ها در شرایطی همچون دوره گذشته در مراکش برگزار شد که تیم‌های رئال مادرید (اسپانیا)، سن لورنزو (آرژانتین)، اوکلندسیتی (نیوزلند)، کروز آزول (مکزیک)، تطوانی (مغرب)، ستیف (الجزایر) و وسترن سیتی (استرالیا ـ قهرمان لیگ قهرمانان آسیا) به عنوان نمایندگان قاره‌های مختلف در آن حضور داشتند و طبق روال سال‌های گذشته نمایندگان اروپا و آمریکای جنوبی از مرحله نیمه نهایی گام به رقابت‌ها گذاشتند؛ یعنی جایی که تیم‌های به لحاظ کیفی هم پالایش شده‌اند و هم به هرترتیب در غیاب غول‌های اروپا و آمریکای‌جنوبی شانس راه‌یافتن به مر حله نیمه نهایی را داشته‌اند.

در نخستین دیدار مرحله نیمه نهایی رئال مادرید با برتری قاطع 4 بر صفر مقابل کروز آزول مکزیک به پیروزی رسید. دیداری که در آن سرخیو راموس دقیقه 15، کریم بنزما 36، گرت بیل 50 و ایسکو 72 در مادریدی‌ها گلزنی کردند. نماینده مکزیک در نیمه نهایی بر تیم وسترن، قهرمان قاره آسیا چیره شده بود.

همچنین سن لورنزوی آرژانتین در دیگر دیدار این مرحله به اوکلند سیتی نیوزلند رفت و در دیداری نفسگیر که به وقت اضافه کشید 2 بر یک صاحب برتری شد. تیم نیوزیلندی پیش از این در نیمه نهایی از سد وفاق سطیف الجزایر گذشته بود.

دیدار فینال را در شرایطی امشب از ساعت 23 تیم‌های رئال مادرید و سن لورنزو در ورزشگاه رباط مراکش برگزار می‌کنند که دو دوره آینده آن در سال‌های 2015 و 2016 به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد و سپس امارات نیز میزبان دو دوره پیاپی درسال‌های 2017 و 2018 خواهد بود.

رکورددار شدن رونالدو و کروس

کریستیانو رونالدو و تونی کروس دو بازیکن رئال مادرید در صورت قهرمانی تیمشان در این دوره، دو بازیکنی خواهند بود که برای دومین بار قهرمان این مسابقات می‌شوند. رونالدو در سال 2008 با منچستریونایتد قهرمان شد و کروس در سال 2013 با بایرن مونیخ به عنوان قهرمانی دست یافت.

علاوه بر این رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان برخی آمار و ارقام خواندنی دیگری هم دارد:

ـ پرتماشاگرترین مسابقه در تاریخ این رقابت‌ها مربوط به دیدار تیم‌های منچستریونایتد و واسکو دا گاما در اولین دوره مسابقات جام باشگاه‌های جهان در سال 2000 در ریودوژانیرو برزیل بود که 73 هزار تماشاگر داشت؛ البته این رقم در مسابقه کورینتیانس با واسکو دا گاما در دیدار فینال همان فصل تکرار شد.

ـ ایوان ویچلیچ مدافع و کاپیتان تیم اوکلند سیتی با یک متر و 93 سانتی‌متر قد، بلندقامت‌ترین بازیکن 2014 مراکش بود. آلوسین فوفانا، مهاجم وسترن سیدنی واندررز هم با یک متر و 65 سانتی‌متر قد، کوتاه‌ترین بازیکن این رقابت‌ها بودند.

ـ آنته کویچ، دروازه‌بان تیم سیدنی، سی و نه ساله و مسن‌ترین بازیکن جام باشگاه‌های جهان بود؛ در حالی که فوفانای هفده ساله علاوه بر کوتاه‌قدترین، صفت جوان‌ترین بازیکن را هم یدک می‌کشد.

ـ سه بازیکن مصری یعنی وائل گوما، حسام آشور و محمد ابوطریقه از تیم الاهلی هر کدام تاکنون 11 بار در جام باشگاه‌های جهان بازی کرده‌اند و از این نظر رکوردار هستند.

ـ صرف نظر از رونالدو و کروس، سه بازیکن با دو تیم مختلف در جام باشگاه‌های جهان بازی کرده‌اند. دیدا در سال 2000 با کورینتیانس و در سال 2007 با آث میلان، دانیلو در سال 2005 با سائوپائولو و در سال 2012 با کورینتیانس، تیاگو در سال 2011 با بارسلونا و در سال 2013 با بایرن مونیخ.

تیم‌های برتر دوره‌های گذشته:

2000 در برزیل: 1ـ کورینتیانس برزیل 2ـ واسکودوگاما برزیل 3ـ نکاکشا مکزیک 2005 در ژاپن: 1ـ سائوپائولو برزیل 2ـ لیورپول 3ـ دپورتیوو ساپریسا کاستاریکا 2006 در ژاپن: 1ـ اینترناسیونال برزیل 2ـ بارسلونا 3ـ الاهلی مصر 2007 در ژاپن: 1ـ میلان 2ـ بوکاجونیورز آرژانتین 3ـ اوراوا ردز ژاپن 2008 در ژاپن: 1ـ منچستریونایتد 2ـ لیگا د کیتو اکوادور 3ـ گامبا اوساکا ژاپن 2009 در امارات: 1ـ بارسلونا 2ـ استودیانتس آرژانتین 3ـ پوهانگ استیلرز کره جنوبی 2010 در امارات: 1ـ اینتر ایتالیا 2ـ مازمبه دموکراتیک کنگو 3ـ اینترناسیونال برزیل 2011 در ژاپن: 1ـ بارسلونا 2ـ سانتوس برزیل 3ـ السد قطر 2012 در ژاپن: 1ـ کورینتیانس برزیل 2ـ چلسی 3ـ مونتری مکزیک 2013 در مغرب: 1ـ بایرن مونیخ 2ـ الرجا مغرب 3ـ آتلتیکو مینی یرو برزیل

در تاریخ این رقابت‌ها از ایران فقط تیم سپاهان اصفهان حضور داشته است. این تیم در سال 2007 به عنوان نایب قهرمان آسیا در این رقابت‌ها شرکت کرده است که پس از پیروزی 3 بر یک بر یونایتد نیوزیلند در دور پلی‌آف، در یک‌چهارم نهایی یک بر 3 مغلوب اوراوا ردز ژاپن شد و از دور مسابقات کنار رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها