کاهش 30 درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تولید زعفران در این استان طی سال زراعی جاری نسبت به سال قبل بیش از 30 درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۷۴۹۹۸۴
کاهش 30 درصدی تولید زعفران در خراسان رضوی

محمد رضا قدسی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پارسال 246 تن زعفران در این استان برداشت شد که این مقدار امسال با توجه به خشکسالی و سرمای بی سابقه اواخر سال گذشته به حدود 170 تا 180 تن کاهش یافت.

وی اظهار کرد: این در حالی است که سطح زیر کشت زعفران خراسان رضوی امسال پنج هزار هکتار افزایش یافت و از 64 هزار هکتار سال قبل به حدود 70 هزار هکتار رسید.

وی گفت: این شرایط موجب شد راندمان تولید در واحد سطح از 3،7 کیلو گرم زعفران در هکتار به 2،6 تا 2،7 کیلو گرم کاهش یابد.

قدسی ادامه داد: مزارعی که دستورالعمل های فنی سازمان جهاد کشاورزی را رعایت کرده اند کمترین خسارت را داشته و بسیاری از این مزارع برابر با سال قبل تولید و برداشت محصول داشته اند.

وی افزود: بیشترین خسارت مربوط به شهرستان های تربت حیدریه و زاوه بوده که حدود 50 درصد مزارع خسارت و کاهش تولید داشته اند.

وی اظهار کرد: در برخی مناطق از قبیل شهرستان نیشابور نیز خسارت کمتری به مزارع زعفران وارد شد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: نوسانات بازار در این زمینه تاکنون خیلی محسوس نبوده و جز مقطعی چند روزه که قیمت به یکباره افزایش یافت، دوباره به حالت عادی برگشت و شرایط بازار به طور نسبی ثابت بود.

به گفته وی، قیمت هر کیلو زعفران پوشال از ابتدای فصل حدود 46 میلیون ریال و زعفران نگین حدود 52 میلیون ریال می باشد.

وی با اشاره به پایان فصل برداشت زعفران افزود: هم اکنون اقدامات مربوط به داشت محصول آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه رعایت نکات فنی و علمی بسیار مهم است، اظهار کرد: استفاده از کودهای آلی و حیوانی و تغذیه مناسب خاک، مبارزه مکانیکی با علف های هرز، محلول پاشی طی ماههای بهمن و اسفند از اقدامات ضروری در داشت این محصول است.

قدسی افزود: این امور می تواند موجب عملکرد مناسب محصول در واحد سطح شده و در زمان بروز پدیده های طبیعی، میزان آسیب و خسارت را کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها