بازار پکیج و رادیاتور در آستانه فصل زمستان پر حرارت و داغ و پرمشتری شده است

این گرمای لذتبخش چند؟

هر سال با سرد شدن هوا و شنیدن صدای پای زمستان خاطرات شیرین کودکی با کرسی زغالی و خوراکی‌های روی سینی یا گرمای کنار بخاری نفتی با قُل‌قُل کتری رویش را به خاطر می‌آوریم. درحالی که مدت‌هاست زندگی شهری و آپارتمان‌نشینی این لوازم را از زندگی ما دور کرده است. اما مساله اصلی یعنی گرمایش منزل و محل کار همچنان به جای خود باقی است.
کد خبر: ۷۴۸۱۳۱

یکی از لوازم گرمایشی منازل امروزی که در اکثر نقاط جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، پکیج است؛ نامی‌ آشنا در ذهن اکثرمان هنگام خرید یا اجاره یک واحد مسکونی یا اداری. سیستمی که فواید و امتیازاتش توانسته آن را به یکی از گزینه‌های مناسب در مقابل سرمای زمستان تبدیل کند. امتیازاتی مانند هزینه نگهداری کمتر از سیستم مرکزی حرارتی (شوفاژ)، استقلال در تنظیم درجه حرارت مورد نیاز، راندمان بالای دستگاه، اتلاف ناچیز انرژی، کاهش مصرف سوخت و کنترل هزینه‌های ماهانه سوخت منزل یا محل کار.

اما انتخاب، خرید یا به‌کارگیری این وسیله مساله‌ای است که ذهن بسیاری از خریداران را به خود مشغول کرده است، بنابراین بازار جام‌جم با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان و سرمای زودهنگام، این هفته سری به بازار پرحرارت پکیج و رادیاتور حوالی خیابان طالقانی و سمیه زده تا برایتان از اما و اگرهایش بگوید.

پکیج چیست و چند نوع دارد؟

پکیج درواقع دستگاهی خلاصه شده از همان موتورخانه مرکزی (شوفاژ) ساختمان‌هاست که به‌صورت اختصاصی برای یک واحد مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظیفه اصلی آن تهیه آب گرم برای مصرف روزانه مثل شست‌وشو و استحمام و در کنارش تهیه آب گرم مورد نیاز رادیاتورها برای گرم کردن منزل است.

این خاصیت باعث شده تا گاهی انتخاب نادرست در میان خریداران بخصوص در فصل زمستان مشکل‌ساز شود. این گونه که چون پکیج به گونه‌ای طراحی شده که ابتدا آب گرم مورد نیاز مصرفی را تامین کند و منبعی برای ذخیره آب گرم در آن (مدل‌های دیواری) تعبیه نشده در سرمای زمستان اگر شیر آب گرم بیش از حد معمول باز بماند و دستگاه متناسب با میزان مصرف آب خریداری نشده باشد رادیاتورها سرد شده و در نهایت فضای ساختمان درجه حرارت مناسب را نخواهد داشت.

اما به‌طور کلی پکیج‌ها در دو مدل دیواری و زمینی از سوی سازندگان برای نقشه‌های متفاوت و متراژهای گوناگون طراحی شده‌اند.

این درحالی است که همین دو گروه خود نیز به دو مدل دودکش‌دار و فن‌دار تقسیم‌بندی شده‌اند و امروزه انواع دیواری و فن‌دار خریداران بیشتری را به خود جلب کرده است. چون این نوع پکیج فضایی به اندازه یک کابینت دیواری نیاز دارد و سیستم تهویه هوای خروجی آنها در فضا‌های کوچک بخوبی انجام می‌شود. با این حال از نظر کارشناسان پکیج‌های زمینی به دلیل دارا بودن مخزن آب گرم با حجم‌های متفاوت‌ شاید قابل اعتمادترین نمونه‌های پکیج در سرمای زمستان باشد.

مهم‌ترین تفاوت پکیج‌های زمینی با پکیج‌های دیواری در نوع سوخت‌ آنهاست. چون برخی تولیدکنندگان، پکیج‌های زمینی را با سوخت گازوئیل نیز تولید می‌کنند اما در نمونه‌های دیواری صرفا سوخت گاز طبیعی در نظر گرفته شده است.

فن‌دار یا بدون فن

شاید در نگاه اول تفاوت پکیج‌های فن‌دار با بدون فن فقط چند ده هزار تومان تفاوت قیمت باشد. اما در واقع فن‌دار بودن دستگاه مزیتی است که بسادگی نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، چون علاوه بر سلامت و تامین امنیت جانی افراد، به میزان بازدهی دستگاه نیز کمک شایانی خواهد کرد.

با این حال نباید فراموش کرد که در مواردی می‌توانید براساس شرایط منزل نیز تصمیم‌گیری کنید. به این ترتیب که اگر مثلا قرار است پکیج مورد نظر شما خارج از منزل و در بالکن نصب شود بدون تردید باید از مدل‌های فن‌دار استفاده کنید، چون محفظه احتراق در این نمونه‌ها با استفاده از روکشی مخصوص پوشیده شده است، بنابراین درصورت وزش باد پکیج خاموش نخواهد شد. از سوی دیگر اگر متراژ منزل زیر 70 متر است نیز توصیه اکید استفاده از نمونه‌های فن‌دار است و در غیر این موارد می‌توانید براساس سلیقه و انتخاب خودتان از نمونه‌های بدون فن استفاده کنید.

2 مبدل یا تک مبدل؟

همان‌طور که قبلا اشاره شد در برخی موارد مصرف زیاد و مداوم آب گرم در سرمای زمستان باعث کم شدن حرارت رادیاتورهای متصل به پکیج خواهد شد که می‌توان از این موضوع به عنوان نقطه ضعف این دستگاه یاد کرد، اما سازندگان برای این مشکل نیز چاره‌ای قابل اعتماد اندیشیده‌اند و پکیج‌هایی با دو مبدل را روانه ‌بازار کرده‌اند.

به‌طور کلی پکیج‌های دیواری بدون درنظر گرفتن فن‌دار یا ساده بودن آنها به دوگروه تک‌مبدل یا دومبدل تقسیم‌بندی‌ می‌شوند، به این صورت که در نمونه‌های تک‌مبدل در واقع یک سیستم تامین‌کننده آب گرم علاوه بر تامین آب گرم مصرفی باید توان تولید آب گرم مورد نیاز سیستم گرمایشی منزل را نیز داشته باشد، در حالی که در نمونه‌های دومبدل هریک از مبدل‌ها جداگانه وظیفه تامین آب گرم مورد نیاز را دارند. بنابراین علاوه بر این‌که طول عمر دستگاه زیادتر خواهد شد میزان گرمای آب گرم داخل رادیاتورها زیاد بستگی به میزان آب گرم مصرفی نخواهد داشت. از این‌رو انتخاب نمونه‌های دومبدل را می‌توان انتخابی مناسب در این زمینه دانست و توصیه کرد.

دودوتای سرنوشت‌ساز

یکی از مهم‌ترین مواردی که ذهن اکثر خریداران این وسیله گرمایشی را هنگام انتخاب به خود مشغول کرده این است که از خود می‌پرسند ظرفیت پکیج مورد نیاز ما چقدر است؟

این درحالی است که یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب پکیج مناسب میزان مصرف یا مورد نیاز آبگرم مصرفی خانواده یا افراد ساکن در آن واحد است.

به‌طور کلی بد نیست بدانیم ظرفیت پکیج‌های موجود در بازار براساس واحد سنجش کیلوکالری (وات) محاسبه‌ می‌شوند و از 20 هزار تا 50 هزار کیلو کالری (وات) می‌توان انتخاب کرد، اما برای محاسبه سرانگشتی کیلوکالری مورد نیاز کافی است برای واحدهای مسکونی، متراژ واحد را در عدد 150 و برای واحدهای تجاری به دلیل نیاز کمتر انرژی در عدد صد ضرب کنید. به عنوان مثال برای یک واحد مسکونی با متراژ حدود 80 متر 12 هزار کیلوکالری مورد نیاز است و انتخاب مناسب همان پکیج 20هزار کیلوکالری است.

چند توصیه

1. هرگز از محصولات غیراستاندارد استفاده نکنید.

2. خدمات پس از فروش و شرایط گارانتی را همواره مد نظر داشته باشید.

3. در مناطقی که سختی آب بالایی دارد استفاده از رسوبگیر در محل ورودی آب سرد پکیج به عمر مفید دستگاه کمک شایانی خواهد کرد.

4. در صورت نصب دستگاه داخل منزل، محل تامین اکسیژن برای دستگاه را حتما مد نظر داشته باشید.

5. اگر دودکش افقی بیشتر از 30 سانتیمتر در محل نصب مورد نیاز باشد حتما باید از پکیج فن‌دار استفاده کنید.

6. برای پکیج حتما از دودکش و انشعاب گاز مستقل استفاده کنید.

7. هنگام نصب پکیج دیواری دستگاه باید حدود 15 سانتیمتر از کابینت کناری فاصله داشته باشد.

8. هرگز خارجی بودن محصولات موجود بازار نشانه کیفیت آنها نیست چون تولیدکنندگان بنام ایرانی هم‌اکنون با بهره‌گیری از به روزترین تکنولوژی تحت لیسانس شرکت‌های معتبر جهانی اقدام به تولید و صادرات محصولات خود با استانداردی بالا به کشورهای اروپایی می‌کنند.

عماد عزتی‌ / ‌جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها