قیمت دلار و یورو در ادامه روند افزایشی خود از دوشنبه گذشته تاکنون دیروز به طور جهشی افزایش یافت؛ جهشی که بسیاری کارشناسان آنرا به کاهش قیمت نفت و نگرانی‌های ناشی از آن نسبت می‌دهند.
کد خبر: ۷۴۴۰۳۰
نفت، غول خفته دلار را بیدار کرد

به گزارش خبرنگار جام‌جم، قیمت دلار که از روز دوشنبه سوم آذر به آهستگی روبه افزایش گذاشته بود، با گذشت حدود یک هفته روند شدیدتر افزایشی به خود گرفت به طوری که قیمت دلار تنها در یک روز 80 تومان افزایش یافت.

این در حالی است که روند افزایشی قیمت دلار و نوسانات آن تا پایان معاملات روز گذشته ادامه داشت.

براساس این گزارش، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی روز بعد از دور اخیر مذاکرات اعلام کرده بود که مذاکرات شوکی به بازارهای طلا و ارز وارد نخواهد کرد، اما روند قیمت‌ها در روزهای قبل و شرایط دیگری که در جهان با برگزاری اجلاس 166اوپک پیش آمد، اوضاع را تغییر داد.

بر این اساس، قیمت دلار بلافاصله پس از اعلام تمدید مذاکرات تا تیر 94 افزایش یافت اما این افزایش 10 تومانی چندان قابل توجه نبود تا جایی که بسیاری از کارشناسان آن را نشانه بی‌اعتنایی و بی‌واکنشی بازار نسبت به تمدید مذاکرات ارزیابی کرده و اظهار می‌داشتند بازار از تداوم روند موجود یا راضی است یا نسبت به آن بی‌تفاوت است اما روند روزهای بعد این نظریه را کمرنگ کرد. چرا که عامل جدیدی به نام کاهش قیمت نفت پای به میان ماجرا گذاشت.

قیمت دلار مانند جوانه‌ای نو رسته که به آهستگی سر از خاک بیرون می‌آورد روند روبه رشد خود را آغاز کرد و فعالان بازار تا به خود جنبیدند مشاهده کردند که قیمت دلار رقم 3300 تومان را پشت سر گذاشت و از مرز 3400 تومان نیز گذشت.

براین اساس، قیمت دلار در روز دوشنبه سوم آذر 3245 تومان بود که در روز سه‌شنبه هفته گذشته به 3255 تومان رسید.

همچنین قیمت دلار در روز چهارشنبه گذشته با افزایش نه‌چندان محسوس با قیمت 3259 تومان در بازار معامله شد.

این روند افزایشی ادامه داشت تا جایی که در روز پنجشنبه دلار روی تابلوی صرافی‌ها با قیمت 3344 تومان نمایش داده می‌شد اما روز گذشته یعنی دو روز بعد از تصمیم اجلاس اوپک درباره ثابت ماندن تولید نفت و کاهش قیمت نفت به تبع آن و ادامه این کاهش در روز گذشته، قیمت دلار نیز روند افزایشی قابل توجهی را به خود گرفت.

دلار در روز گذشته و تا زمان تنظیم این گزارش به 3422 تومان رسید. به عبارت خلاصه تر دلار دریک روز 80 تومان و در طول 6 روز گذشته نیز 177 تومان افزایش نشان می‌دهد.

یورو هم بی‌نصیب نماند

گزارش خبرنگار جام‌جم حاکی از آن است که یورو نیز به تبع برادر بزرگ‌تر خود، روند افزایشی را پیش گرفت تا از او عقب نماند.

بهای یورو در روز دوشنبه هفته گذشته نیز با قیمت 4045 تومان در بازار مورد معامله قرار می‌گرفت که این روند در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب به 4075 و 4130 تومان رسید. در روز پنجشنبه نیز قیمت یورو با با افزایش 26 تومانی نسبت به روز قبل خود 4156 تومان معامله شد.

قیمت این ارز در روز گذشته و تا زمان تنظیم گزارش به 4235 تومان رسید و مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب یورو در طول 24ساعت گذشته 80 تومان و در طول 6 روز قبل (دوشنبه قبل تا دیروز شنبه) 190 تومان افزایش یافت.

در این میان سکه بهار آزادی نیز که در روزهای ابتدایی هفته گذشته که با قیمت 910 هزار تومان در بازار عرضه می‌شد در روز دوشنبه (سوم آذر، روز تمدید مذاکرات) به 936 هزار تومان رسید. این در حالی است که قیمت این کالای زرد رنگ نیز هر روز افزایش داشت. این رشد قیمت در بازار معاملات تاثیر گذاشته و از میزان آن کاسته بود.

سکه بهار آزادی در روز پنجشنبه در بازار با قیمت 937 هزار و 500 تومان فروخته می‌شد که اکنون با قیمت 945 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و لذا در طول یک روز 7500 تومان و در طول 6 روز گذشته 27 هزارتومان افزایش یافت.

کاهش درآمد ارزی باعث افزایش قیمت دلار شد

در همین حال، جمشید پژویان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص وضعیت بازار ارز به جام‌جم گفت: همه این افزایش‌های ارزی مربوط به قیمت نفت است. بدیهی است زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند و درآمد ارزی کشور حدود یک‌سوم روند نزولی دارد، قیمت ارز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: زمانی هم که ایران مورد تحریم‌ها قرار گرفت قیمت دلار سه برابر افزایش یافت. این موضوع به دلیل کاهش درآمد ارزی کشور است و تبعات این چنینی روی بازار می‌گذارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم مبنی بر این‌که آیا تمدید مذاکرات روی این موضوع تاثیری داشته است یا خیر پاسخ داد: در این مورد نظرم منفی است. مذاکرات تمدید شد و انتظار ما هم همین بود. البته این را هم باید بگویم که توافق در مذاکرات مشکلات ما را رفع نخواهد کرد.

پژویان در خصوص پیش‌بینی خود نسبت به بازار ارز در روزهای آینده نیز اظهار کرد: موضوعات پیش آمده نشان می‌دهد آینده خوبی در انتظار بازار نفت نیست و تلاطم در بازار نفت یعنی تداوم افزایش قیمت دلار.

وی اضافه کرد: بازار سوخت‌های فسیلی جذابیت خود را از دست داده است و تقاضای این نوع محصولات هر روز در حال کاهش است. از سوی دیگر برنامه‌های صرفه‌جویی انرژی در همه کشورهای جهان اجرا می‌شود و این نیاز به نفت را کم می‌کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: کشورهایی مانند عربستان به دلیل زیاد داشتن ذخایر زیرزمینی علاقه زیادی به عرضه نفت در بازارهای جهانی دارند و این امر با حمایت کشورهایی چون آمریکا صورت می‌گیرد. این حمایت‌ها بی‌دلیل نیست و قصد این کشورها ضربه زدن به روسیه است که ممکن است در این میان یک نیشی هم به ایران بخورد تا غربی‌ها از این موضوع منتفع سیاسی و اقتصادی شوند.

محمدحسین علی‌اکبری‌ - ‌گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها