چند ماهی است که جهان با پدیده شومی به‌نام داعش مواجه است. پدیده‌ای که از یک‌دهه قبل اندک‌اندک رشد یافت تا این‌که شش ماه پیش با در اختیار گرفتن برخی شهرهای عراق، جهان را حیرت‌زده خشونت‌ها و جنایات خود کرد.
کد خبر: ۷۴۳۱۵۲
از شکست ائتلاف ضدداعش تا تشکیل نهضت ضدتکفیر

به‌دنبال رسوایی خشونت‌های این گروه در منطقه، کشورهایی که خود به‌دلیل همدلی با این خشونت‌طلبان در سوریه، متهم به زمینه‌سازی برای توسعه تروریسم هستند، تلاش کردند تا ائتلافی علیه این تروریست‌ها شکل داده و حملاتی را به مواضع آنها برنامه‌ریزی کنند.

برخی کشورهای منطقه نیز که صادرکننده تفکرات افراطی در جهان اسلام هستند در ظاهر، با این ائتلاف همراه شدند تا آنچه کمی بعد «ائتلاف توبه‌کاران» خوانده شد، پوششی برای اتخاذ سیاست‌های رادیکالیستی در منطقه باشد.

با این همه از همان ابتدای شکل‌گیری داعش و حتی پیش از آن، ایران بر ضرورت توجه به ریشه‌های فرهنگی و فکری تروریسم تاکید کرده و همچنان که در ابتدای قرن بیست و یکم جهان را دعوت به «گفت‌وگوی تمدن‌ها» کرده بود، شهریور سال پیش نیز «جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری» را توصیه کرد تا نشان دهد تنها راه مقابله با تروریسم راهبرد نظامی نیست و به راه انداختن جنگ و دخالت نظامی در منطقه، فقط به نفع خشونت‌طلبانی است که حیات خود را در ایجاد درگیری نظامی می‌بینند.

چنین است که همزمان با عملیات‌ نظامی بعضا نمایشی ائتلاف ضدداعش که فرجامی جز رسوایی اختلاف میان کاخ سفید و پنتاگون نداشت، ایران کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی را با حضور جمع کثیری از علمای جهان اسلام در قم برگزار کرد تا نشان دهد آنچه امروز در مقابله با پدیده داعش حائز اهمیت است، نه الزاما جنگ و یارگیری نظامی، بلکه آسیب‌شناسی فرهنگی و ریشه‌یابی تفکراتی است که از دل آن داعش و جریانات تکفیری بیرون می‌آید.

برای همین است که تهران، اکنون در کنار کمک به کشورهای قربانی داعش در منطقه از حیث افزایش توان نظامی برای دفاع از خود، براساس رهنمودهای رهبر انقلاب، به فکر زمینه‌سازی جهت تشکیل «نهضت علمی، منطقی و فراگیر» برای مبارزه با افراطیونی است که نه با بمباران هوایی، بلکه با مقابله فرهنگی ریشه‌کن خواهند شد.

توبه‌کارانی که در ظاهر به جنگ داعش رفته، اما در نهان، حامی جریانات تکفیری و افراط‌گرایانی چون داعش هستند، باید بدانند که در صورت اتحاد جهان اسلام برای شکل‌دهی به نهضت ضدتکفیر، انزوایشان در جهان اسلام به آنجا خواهد انجامید که تنها متحد منطقه‌ای‌شان، رژیم صهیونیستی خواهد بود و بس!

مصطفی انتظاری‌ هروی - گروه سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها