مسکو: ممکن است به زمانی فراتر از 24 نوامبر نیاز داشته باشیم

افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تمدید مذاکرات

همزمان با گمانه‌زنی برخی خبرگزاری‌های غربی درباره احتمال تمدید مهلت گفت‌وگوهای هسته‌ای، وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد ممکن است برای حصول توافق هسته‌ای به زمان بیشتری نیاز باشد.
کد خبر: ۷۳۸۲۸۸

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اینترفکس روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است: برای دستیابی به یک موافقت‌نامه در مذاکرات هسته‌ای با ایران، ممکن است به زمانی فراتر از ضرب‌الاجل بیست وچهارم نوامبر (سوم آذر) نیاز باشد.

این در حالی است که بر اساس اخبار اعلام شده قرار است مرحله نهایی مذاکرات هسته‌ای میان تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 از بیست و هفتم آبان در وین از سرگرفته ‌شود. رویترز هم روز چهارشنبه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داده بود که گفت‌وگوها به احتمال زیاد تمدید می‌شود. این خبرگزاری به نقل از یک مقام رسمی نوشت: احتمال دارد طرفین توافق موقت جدیدی امضا کرده و مذاکرات تا اسفند طول بکشد.

به گزارش فارس، بنا بر ادعای رویترز، مقامات غربی و ایرانی گفته‌اند که طرفین احتمالا بار دیگر توافق موقتی را امضا می‌کنند که بر اساس کاهش تحریم‌های ذکر شده در «برنامه مشترک اقدام» شکل می‌گیرد و طرفین در ماه‌های پیش رو تلاش می‌کنند تا اختلافات باقیمانده را برطرف کنند. برنامه مشترک اقدام توافق موقتی است که سوم آذر 92 در شهر ژنو سوئیس به دست آمد و بر اساس آن ایران متعهد شد بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند. در مقابل آمریکا و پنج کشور دیگر مذاکره‌کننده با ایران، متعهد به تعلیق برخی از تحریم‌ها شدند.

یک مقام غربی در مورد احتمال حصول توافق تا ضرب‌الاجل گفته است: «ممکن است که چارچوب توافق نهایی تا بیست و چهارم نوامبر به دست آید، اما احتمالا خود توافق مقدور نخواهد شد.» به نوشته رویترز، هرچند همه طرف‌ها همچنان در اظهارنظرهای عمومی از امید به توافق تا سوم آذر صحبت می‌کنند، اما آنها در اظهار نظرهای خصوصی انتظارات کمتری از آخرین دور مذاکرات که روز بیست و هفتم آبان در شهر وین اتریش برگزار می‌شود، دارند.

رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه ایرانی بی‌نام نوشته است: «آنچه بیشتر محتمل به نظر می‌رسد، این است که به نسخه‌ای مشابه اما با جزئیات بیشتر از توافق ژنو برسیم که برای مبارزه با رکود اقتصادی در ایران کافی باشد و در عین حال مهلت مذاکرات بر اساس آن تمدید شود.» بنا بر این گزارش، برخی از دیپلمات‌ها گفته‌اند ممکن است مذاکرات تنها تمدید شود و یک مقام ارشد ایرانی هم گفته است که احتمال دارد ضرب‌الاجل گفت‌وگوها تا ماه مارس (اسفند ماه) به تعویق بیفتد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ابتدا قرار بود ظرف شش ماه، به توافق جامع منجر شود اما ناکامی طرفین در دستیابی به توافق موجب شد تا آن مهلت تا سوم آذر تمدید شود.

یک دیپلمات ارشد غربی که او هم خواسته نامش افشا نشود، تصریح کرده است که طرفین همچنان تلاش می‌کنند تا هرآنچه در توان دارند برای رسیدن به یک توافق جامع و استوار، به خرج دهند. این مقام غربی گفته است: «من به کلی این مساله را که در پشت درهای بسته، امیدها بسیار کمتر است رد می‌کنم. همه به سختی در تلاشند که توافق تا روز بیست و چهارم نوامبر حاصل شود.» یک دیپلمات آمریکایی هم به رویترز گفته است که اکنون اغلب ضمائم فنی توافق آماده شده و طرفین در حال کار روی متن سیاسی هستند. پایگاه خبری المانیتور هم به نقل از یک دیپلمات عضو 1+5 گزارش داده بود که مذاکرات به احتمال 50 درصد برای مدتی دیگر تمدید می‌شود.

بازگشت کری به مسقط

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه اعلام کرد هواپیمای «جان کری» وزیر خارجه این کشور برای سوختگیری در فرودگاه مسقط به زمین نشسته و در این فرصت، کری با وزیر خارجه عمان دیدار کرده است.

به گزارش فارس،‌ این دیدار در حالی صورت گرفت که عمان اوایل هفته گذشته میزبان مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و هماهنگ‌کننده گروه 1+5 بود.

در پی اعلام خبر بازگشت کری به مسقط، خبرنگاران گمانه‌زنی‌هایی را در مورد احتمال مرتبط بودن این سفر از پیش‌ اعلام‌نشده با مذاکرات هسته‌ای مطرح کردند که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این مساله را رد و عنوان کرد که هدف از حضور مجدد در مسقط تنها سوختگیری بوده و بیش از یک ساعت نیز طول نکشیده است.

ناکامی جمهوریخواهان در تشدید تحریم‌ها

از سوی دیگر، نمایندگان حزب جمهوریخواه در سنای آمریکا روز پنجشنبه سعی کردند کنگره را مجبور به رای‌گیری در مورد لایحه تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت نرسیدن به یک توافق هسته‌ای کنند، ولی در این زمینه ناکام ماندند.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از رویترز، لیندزی گراهام و باب کورکر، دو نماینده سنای آمریکا خواستار توافق یکپارچه سنا برای رای گیری شدند اما کریس مورفی، سناتور حزب دموکرات با این اقدام مخالفت کرد. مورفی گفت: این اقدام حامل پیام همراهی نکردن کنگره با رئیس‌جمهور در مورد مذاکرات است.

به گفته جمهوریخواهان، هدف آنها تضمین مشارکت کنگره در فرآیند دستیابی به توافق با ایران تا پیش از ضرب‌الاجل بیست و چهارم نوامبر بود. طرح پیشنهادی «قانون 2014 مذاکرات هسته‌ای ایران» در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات تا ضرب‌الاجل تعیین شده، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع خواهد کرد که پیش از این در جریان فرآیند مذاکرات متوقف شده بود. این طرح همچنین به کنگره 15 روز مهلت می‌دهد بعد از تصویب هر توافقی این توافق را بررسی کند و به نمایندگان اجازه می‌دهد در صورتی که کنگره قطعنامه‌ای علیه این توافق تصویب کرد یا این توافق برای تائید آنها به کنگره ارسال نشد، منابع مالی آن را مسدود کنند.

بسیاری از اعضای کنگره که اغلب آنها جمهوریخواه هستند، نگرانند که دولت اوباما راه توافق با ایران را تسهیل کرده تا از آن به عنوان دستاوردی در سیاست خارجی نام ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها