شلیک خمپاره‌انداز‌ها روز گذشته آرامش دونتسک را برهم زد

جنگ در شرق اوکراین شدت گرفت

از توافق‌نامه آتش‌بسی که پنجم سپتامبر میان نیروهای دولتی اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق این کشور به امضا رسید، فقط یک اسم باقی مانده است.
کد خبر: ۷۳۷۷۸۰
جنگ در شرق اوکراین شدت گرفت
تبادل مداوم درگیری و آتش توپخانه‌ای میان طرفین باعث شده شرایط در مناطق شرقی این کشور به دورانی به مراتب بدتر از دوران پیش از آتش‌بس تبدیل شود. طرف‌های بین‌المللی نیز در این میان فقط به تهدید علیه یکدیگر یا تصویب تحریم‌های اقتصادی متوسل می‌شوند.

به گزارش جام‌جم و به نقل از بی.‌بی.‌سی، صدای شلیک گلوله‌ها هر روز در مناطق شرقی و بخصوص شهر دونتسک به گوش می‌رسد، اما این درگیری‌ها از صبح دیروز شدت بیشتری به خود گرفت. بنا به گزارش بی.‌بی.‌سی، هنوز مشخص نیست که این درگیری‌ها را نیروهای دولتی شروع کرده‌اند یا جدایی‌طلبان. این در حالی است که خبرگزاری فرانسه روز گذشته گزارش داد، از اوایل صبح پرتاب چند گلوله خمپاره از نزدیک مواضع دولت به سوی خرابه‌های فرودگاه دونتسک آغاز شد. در مقابل ارتش اوکراین نیز اعلام کرد بر اثر حمله مسلحانه جدایی‌طلبان به مواضع ارتش یک سرباز کشته و دو نفر زخمی شده‌اند. نیروهای دولت، جدایی‌طلبان را به اشغال مواضعی راهبردی در خط مقدم درگیری‌ها و شمال شهر لوهانسک متهم کردند.

بنا به گزارش‌های رسمی، از آغاز درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین، 4035 نفر از طرفین کشته و 9300 نفر نیز مجروح شده‌اند. تخمین زده می‌شود که حدود پنج میلیون و 200 هزار نفر از مردم ساکن در این مناطق مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. از این تعداد، حدود 500 هزار نفر به کشورهای همسایه گریخته‌اند.

اتهام دوباره غربی‌ها به مسکو

در بحبوحه این درگیری‌ها، کشورهای اروپایی و غربی همچنان ادعا می‌کنند که مقامات روسیه پس از ضمیمه کردن شبه‌جزیره کریمه در ماه فوریه، به دنبال تنش‌زایی در مناطق شرقی اوکراین هستند. آنها می‌گویند روس‌ها با فرستادن تجهیزات نظامی، سعی در تقویت هر چه بیشتر جدایی‌طلبان دارند. در همین راستا، مقامات روسیه روز گذشته اعلام کردند قصد دارند طی چند روز آینده هفتمین محموله کمک‌های انسانی خود را به منطقه بحران‌زده دونباس در شرق اوکراین بفرستند. همزمان با اعلام این خبر سازمان همکاری و امنیت اروپا با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر ادعا کرد مقامات کرملین در حال ارسال تجهیزات به جای کمک‌های انساندوستانه هستند. بنا بر بیانیه این سازمان، سه‌شنبه شب 47 کامیون سبز رنگ نظامی بدون نام و نشان از مرزهای روسیه عبور کرده و به سمت مرکز جدایی‌طلبان در دونتسک حرکت کرد. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: پنج کامیون حاوی خمپاره‌اندازهای 120 میلی متری بوده و پنج کامیون دیگر نیز چند سکوی پرتاب موشک را حمل می‌کردند. این در حالی است که این سازمان روز سه‌شنبه نیز در هشداری اعلام کرد: با وجود تسلیحات سنگین نظامی در شرق اوکراین، خطر تشدید تنش‌های نظامی در این منطقه افزایش یافته است.

یک دیپلمات طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «سفیر اوکراین در سازمان ملل اعلام کرده که روسیه در نظر دارد دست به حمله گسترده بزند. فکر می‌کنم سازمان ملل باید از قصد روسیه برای حمله گسترده به اوکراین مطلع شود.»

در همین حال، ژنرال فیلیپ بریدوال، فرمانده نیروهای ناتو در اروپا سه‌شنبه شب طی کنفرانسی خبری در ناپل ایتالیا اعلام کرد آتش‌بس امضا شده میان طرفین عملا از بین رفته است و شرایط این روزهای اوکراین باعث نگرانی ماست. وی همچون دیگر مقامات غربی، مقامات مسکو را متهم به ناآرام کردن شرایط در مناطق شرقی اوکراین کرد. همزمان با این اتفاقات، وزارت دفاع اوکراین از تقویت نیروهای خود در نزدیکی مرز شرقی با روسیه خبر داد.

طی چند ماه گذشته و با بالا گرفتن تنش‌ها در مناطق شرقی اوکراین، کشورهای غربی و اروپایی برای تحت فشار قرار دادن مسکو بارها دست به تحریم اقتصادی علیه روسیه زده‌اند، اما به نظر می‌رسد این راهکار چندان موثر نبوده است. این موضوع را می‌توان در سخنان تازه آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان مشاهده کرد. وی با اعلام این‌که دولت آلمان رضایت چندانی نسبت به شرایط آتش‌بس ندارد، اظهار کرد که اکنون برنامه‌ای برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه روسیه وجود ندارد. وی افزود: ما زمستان را پیش رو داریم و شرایط انسانی مناطق شرقی اوکراین می‌تواند زمینه‌ساز آتش‌بس شود.

ادامه دخالت آمریکایی‌ها

در بحبوحه این درگیری‌ها و تنش‌های سیاسی، جان مک کین، سناتور جمهوریخواه آمریکا سه‌شنبه شب در سخنرانی به مناسبت روز کهنه سربازان در آمریکا با تکرار اتهامات علیه روسیه گفت: در حالی که مسکو تلاش می‌کند اوکراین را تجزیه کند، خواهان کمک تسلیحاتی به اوکراینی‌ها برای دفاع از خود هستیم. هرچند کاخ سفید تاکنون در ظاهر از برنامه کمک تسلیحاتی به دولت کی‌یف خودداری کرده است، اما نمایندگان هر دو حزب اصلی در سنای آمریکا از تامین تجهیزات نظامی به اوکراین حمایت می‌کنند. پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهور اوکراین در دیدار جولای (تیر) گذشته خود از واشنگتن، از آمریکا خواست کمک‌های نظامی بیشتری را در اختیار دولت کی‌یف قرار دهد.

قرار است شورای امنیت یک بار دیگر به دلیل شرایط فوق‌العاده اوکراین نشستی را برگزار کند. شامگاه سه‌شنبه شب نیز این شورا به همین مناسبت نشستی داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها