آشپزخانه سلامت

بفرمایید مربای بالنگ

بالنگ اسامی زیادی همچون بادرنگ، اترج و بادرنج دارد و به زبان فرنگی لیمونیه نام گرفته است. معمولا بیشتر مردمان مناطق شمالی کشورمان به دلیل پرورش درخت بالنگ علاقه زیادی به میوه و مربای آن دارند و در وعده صبحانه یا هنگام نوشیدن چای عصرانه خوردن مربای بالنگ را به سایر مرباها ترجیح می‌دهند و همیشه هم اولین و آخرین پیشنهاد شمالی‌ها به مسافران و گردشگران، همین مربای بالنگ است و از حق نگذریم مربای خوشمزه‌ای است و خواص زیادی هم دارد.
کد خبر: ۷۳۵۳۳۵
بفرمایید مربای بالنگ

اما از شما چه پنهان میوه بالنگ از زیبایی بهره‌ای نبرده و تمام ویژگی‌هایش در خواصش جمع شده است.

پوست این میوه ضخیم و چروکیده و دارای برآمدگی‌های تاول مانندی است و گاهی وزن هر عدد آن به یک کیلوگرم هم می‌رسد.

معمولا برای تهیه مربای بالنگ از پوست زرد و قسمت سفید زیر پوست آن استفاده می‌شود و هر چه پوست بالنگ سبزتر باشد مربا عطری‌تر و هر چه زردتر باشد خوشرنگ‌تر می‌شود.

بالنگ چه خواصی دارد؟

بالنگ به خانواده مرکبات تعلق دارد و تقریبا خواصی همچون آنها دارد. طبق نظر حکمای طب سنتی قسمت سفید زیر پوست بالنگ معمولا شیرین و طبع سرد و تری دارد و مربای آن همراه پوست زرد بالنگ که طبع گرمی دارد مفرح، آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده اعصاب است و برای تقویت قلب، معده و کبد مفید و صفرا‌بر و سم‌زدای خوبی است و برای تعدیل حرارت درونی بدن سودمند است و از بین برنده نفخ بوده، ولی مصرف زیاده از حد آن ثقیل و دیرهضم است.

جویدن پوست زرد بالنگ با وجود آن‌که طعم تلخی دارد خوشبو‌کننده دهان است و برای رفع حالت تهوع مناسب است. پالپ که در مرکز بالنگ قرار دارد معمولا ترش مزه است و مصرف چندانی ندارد.

به یاد داشته باشید مربا و مارمالاد بالنگ و همچنین مربای سایر میوه‌جات در اثر حرارت پخت و قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا و اکسیداسیون مقادیر زیادی از مواد مغذی خود را از دست می‌دهند و چون از میزان زیاد شکر در انواع مربا استفاده می‌شود این فرآورده را نباید جایگزین میوه‌ها کرد.

چرا مربا کپک یا شکرک می‌زند؟

بسیاری از خانواده‌ها بر این باورند که اگر مربا در یخچال نگهداری نشود کپک می‌زند و برخی هم می‌پرسند چه کنیم که مربا شکرک نزند؟ برای نگهداری مربا نیازی به گذاشتن آن در یخچال نیست و عامل اصلی کپک‌زدن مربا آب اضافی و شل بودن آن است.

در واقع تا شهد مربا قوام پیدا نکند و غلیظ نشود امکان رشد عوامل میکروبی و کپک‌زدن مربا وجود دارد که در مقابل، برخی خانواده‌ها با این گمان که شل بودن مربا به دلیل غلظت پایین شکر آن است، بیش از حد نیاز مربا را شیرین کرده و همین عامل موجب می‌شود زمانی که مربا سرد یا در یخچال نگهداری شود شکرک بزند.

در نتیجه مربای شل را حرارت بدهید تا آب اضافه حذف و غلیظ شود و بدانید هرچه مربا بیشتر حرارت ببیند تیره‌تر می‌شود.

مربای شکرک‌زده را هم با کمی ‌آب و آبلیمو حرارت دهید تا بلورهای شکر آن آب شده و غلظت آن به حد مطلوب برسد و برای معطر شدن مربا نیز می‌توانید از هل و گلاب استفاده کنید.

فاخره بهبهانی - گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها