شما هر روز چقدر بابت خرید روزنامه پول می پردازید؟ چند تا روزنامه را می توانید بخرید؟ چند تا از آن روزنامه ها را فرصت می کنید، بخوانید؟ بیشتر مشتری کدام روزنامه هستید؟ اگر از شما بپرسند آیا دلتان می خواهد بدانید روزنامه های دیگر چه نوشته اند احتمالا سرتکان می دهید و می گویید «کاشکی ممکن بود ...» ما از آرزوهای شما خبر داریم و به همین علت می خواهیم به جای تان، هر روز همه روزنامه ها را بررسی کنیم و جالب ترین خبرهای شان را برای تان دستچین کنیم و به نقل از آن روزنامه ها در ستون « یواشکی روزنامه ها» بنویسیم.
کد خبر: ۷۳۳۸۴۶
دستور دولت برای افزایش عوارض برخی بزرگراه ها

دستور دولت برای افزایش عوارض برخی بزرگراه ها

روزنامه خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول مهم اجرایی به تعدادی از دستگاهها، مقرر شده ضمن افزایش مبلغ عوارض برخی آزادراههای مهم کشور مانند تهران – قم، کرج – قزوین، کمربندی جنوبی و غربی تبریز و بندرعباس به بندر شهید رجایی، با توجه به ترافیک سنگین آزاد راه های مذکور، کلیه خطوط عبوری ظرف یک سال به استثنای یک خط، به سیستم الکترونیکی اخذ عوارض مجهز و پس از برقراری سیستم الکترونیکی، نرخ عوارض عبور از بخش الکترونیکی، 20 درصد کاهش یابد.

مجوز ویژه به یک وزیر برای خرید 3 پژو پارس

خراسان آورده:بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به یکی از اعضای کابینه، اعلام شده است که به استناد اصل 138 قانون اساسی این وزیر مجاز است با رعایت قوانین و مقررات مربوط نسبت به خرید 3 دستگاه خودروی سواری پژو پارس ELX اقدام کرده و این خرید از ضوابط مورد نیاز مصوب دولت سابق مبنی بر لزوم از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به همان میزان، مستثنی باشد.

گمانه زنی درباره مدیران آینده سازمان صدا و سیما

روزنامه ایران نوشت:با قوت گرفتن احتمال ریاست محمد سرافراز بر سازمان صدا و سیما شایعاتی درمورد معاونان و مدیران ارشد این سازمان در محافل مختلف به گوش می‌رسد. از جمله آنکه از محمدرضا جعفری جلوه، علی اصغر پورمحمدی و حسین کرمی به عنوان گزینه های احتمالی معاونت سیما نام برده می‌شود و احتمال انتصاب جعفری جلوه و پورمحمدی را که از مدیران باسابقه و مجرب سازمان هستند بیشتر می‌دانند.جعفری جلوه هم‌اکنون مدیرعامل بنیاد فارابی است.کرمی که کارمند دانشگاه امیرکبیر است، چند سالی قائم مقام معاونت سیما در دوران ریاست ضرغامی بود. همچنین در میان شایعات از غفور مدبر درجزی و مفتح برای تصدی سمت معاونت اداری مالی نام برده می‌شود. غفور مدبر مدت‌ها ریاست اتحادیه بازرگانی صدا و سیما را عهده دار بود و اکنون مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن و تأسیسات ورزشی کشور است و به عنوان مدیری کارآمد شناخته می‌شود. مفتح نیز مدتی مسئولیت اداره کل کالا و معاون بازرگانی داخلی سیما را بر عهده داشت و گفته می‌شود از شانس کمتری برای تصدی این سمت برخوردار است.همچنین از محسن مهاجرانی که مدت‌ها از مدیران ارشد خوشنام سازمان صدا و سیما بوده به عنوان قائم مقام احتمالی صدا و سیما نام برده می‌شود که با توجه به تجربه طولانی وی در صدا و سیما احتمالی دور از ذهن نیست.

جایگاه علمی وزرای علوم دولت روحانی و دولت قبل

ایران نوشت:ادعا‌ها درباره پایین بودن جایگاه علمی وزرای پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارت علوم باعث بازخوانی جایگاه علمی وزرای دولت روحانی و دولت قبل شد. به گزارش عصر ایران، مطابق سایت مرجع «اسکوپوس» پایگاه اطلاعاتی چکیده و استنادی دنیا، «محمد مهدی زاهدی» وزیر علوم دولت اول احمدی‌نژاد نمره اچ ایندکس ندارد و از «کامران دانشجو» وزیر علوم در دولت دوم او هم اطلاعات ثبت شده‌ای در سایت مرجع اسکوپوس دیده نمی‌شود. این در حالی است که اچ ایندکس رضا فرجی دانا (وزیر علوم در دولت روحانی که با استیضاح کنار رفت) 12 از50 و اچ ایندکس محمود نیلی احمد آبادی (گزینه وزارت علوم که موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس نشد) 13 از50 است. «اچ ایندکس» یک شاخص عددی است که بهره‌وری و تأثیر‌گذاری علمی دانشمندان را به صورت کمی نمایش می‌دهد و با در نظر گرفتن «تعداد مقالات پُر استناد» تعیین می‌شود.

موج سوم پوسترهای ضد امریکایی در تهران

ایران آورده:پوسترهای ضد امریکایی به سطح شهر بازگشتند. به گزارش «رجا نیوز»، یکی از این پوسترها یک سرباز امریکایی را در میان لشکریان یزید نشان می‌دهد. در طرح دوم کاخ سفید را درمیان خیمه‌های قرمز رنگ شمر گذاشته‌اند و در طرح سوم پای یک سرباز امریکایی در کنار پای سربازانی است که لباس‌هایشان نشان می‌دهد که جزو لشکریان شمر و یزیدند. «محسن پیرهادی» مسئول بسیج شهرداری تهران در گفت‌و‌گویی، همزمانی نصب این پوسترها با روزهای حساس مذاکرات هسته‌ای را در راستای «کمک به دولت» عنوان کرد.

استدلال عجیب درباره رأی مردم

روزنامه ایران نوشت:«حسین شریعتمداری» رأی مردم به «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشور و رأی‌دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری را زیر سؤال برد. وی در یادداشتی در روزنامه کیهان با ابراز ناخرسندی از پیام توئیتری روحانی بعد از رأی عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم، مدعی شد رأی مردم به نمایندگان مجلس نسبت به رأی آن‌ها به رئیس جمهوری از «دقت»، «شناخت» و «اعتبار» بیشتری برخوردار است. مدیر مسئول کیهان براساس استدلال خویش نتیجه گرفت رأی نمایندگان مجلس درباره وزیر پیشنهادی علوم رأی اکثریت مردم بوده است! رئیس جمهوری بعد از رأی عدم اعتماد مجلس به گزینه پیشنهادی دولت در پیام توئیتری خود نوشته بود: «افکار عمومی قضاوت خواهد کرد، افکار عمومی ملت ما نه فاصله را می‌پسندد نه خدای نکرده لجبازی را.»

شیعیان پاکستان گرفتار مداحان تازه به دوران رسیده شدند

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: شیعیان پاکستان هم گرفتار مداحان تازه به دوران رسیده شده‌اند و مداحی‌های بی‌حساب و کتاب آنها باعث اعتراض علمای این کشور شده است. شیخ محسن علی نجفی، رئیس حوزه علمیه "جامعه الکوثر" شهر اسلام آباد پاکستان می‌گوید: متأسفانه در پاکستان مداحان و ذاکرین که تابع هیچ قانون و قاعده‌ای نیستند، صحنه گردان مجالس و محافل مذهبی شده‌اند. وی می‌افزاید: مردم به خاطر آنها در مساجد و حسینیه‌ها جمع می‌شوند و مطالب محتوائی در حاشیه قرار گرفته‌اند و قطعاً این وضعیت نگران کننده عوارض زیانباری برای جامعه شیعیان پاکستان خواهد داشت.

مشکلات آب شیرین کن های خانگی قم

جمهوری اسلامی نوشت: از قم خبر می‌رسد آب شیرین کن‌های خانگی برای هر یک لیتر آبی که تصفیه می‌کنند، مقدار پنج لیتر آب به فاضلاب می‌ریزند. این درحالی است که آب‌های دور ریز برای مصارف دیگری مانند شستن ظرف، لباس، حیاط و... کاربرد دارد. عدم اطلاع‌رسانی از پاک و قابل استفاده بودن آب‌های دور ریز موجب هدر رفت و اسراف آب در زمان خشکسالی می‌شود. اطلاع رسانی مناسب رسانه‌های ارتباط جمعی علی‌الخصوص صدا و سیما و نیز وزارت نیرو می‌تواند از اسراف این سرمایه ملی تجدیدناپذیر جلوگیری کند. هم اکنون در بیشتر منازل شهر قم از آب شیرین‌کن‌های خانگی استفاده می‌شود.

رانت خواری در معدن چادرملو

روزنامه قدس نوشت:محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در خصوص ماجرای برگزاری مزایده معدن چادر ملو و واریز پول یک میلیون تن سنگ آهن به یکی از حساب‌های خارج از کشور گفت: اگر ثابت شود که تبانی صورت گرفته و از بابت این تبانی به درآمد دولت آسیب رسیده، دولت می‌تواند از این معدن شکایت کند.

پیش‌بینی کارشناسان سایبری

قدس آنلاین نوشت: مؤسسه نظر سنجی آمریکایی «پیو» پیش‌بینی کرد جهان در دهه آینده با تهدیدهای سایبری عظیم مواجه خواهد شد و قدرت بالای متخصصان سایبری ایران و حزب‌ا... لبنان در آن زمان سبب نگرانی غرب خواهد بود.

کاخ سفید: با اسرائیل علیه ایران هماهنگی کم‌نظیری داریم

روزنامه کیهان نوشت:کاخ سفید روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد با جلو رفتن مذاکرات اتمی ایران، آمریکا و اسرائیل به «گونه‌ای کم نظیر» به هماهنگی خود ادامه می‌دهند.به گزارش آژانس تلگرافی یهود، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا و یوسی کوهن، همتای اسرائیلی او روز پنجشنبه در کاخ سفید به طور مشترک ریاست جلسه «گروه مشاوره آمریکا- اسرائیل» را برعهده داشتند. بیانیه کاخ سفید درباره جلسه روز پنجشنبه در واشنگتن می‌گوید: «در مورد ایران، هیئت آمریکایی بر تعهد ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تأکید کرد.»در این بیانیه آمده است دو طرف درباره تلاش‌های دیپلماتیک گروه 5+1 و اتحادیه اروپا برای رسیدن به یک توافق جامع اتمی با ایران گفتگو کردند، توافقی که به گفته بیانیه «بطور مسالمت‌آمیز و قابل تأیید» نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد برنامه اتمی ایران را حل و فصل کند.

کاخ سفید در بیانیه خود آورده است: هیئت‌‌های دو کشور متعهد شدند که به «هماهنگی کم نظیر» خود ضمن ادامه مذاکرات اتمی قدرت‌های جهانی با ایران «ادامه دهند.»اخیراً نشریه آتلانتیک مطلبی به نقل از یک عضو کابینه دولت باراک اوباما منتشر کرده بود که در آن بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل یک «بزدل» و «پست» توصیف شده بود. آتلانتیک نام این مقام دولت اوباما را منتشر نکرد اما انتشار آن باعث تنش در روابط تل‌آویو با واشنگتن شد.مقام مذکور خشم کاخ سفید از نتانیاهو را به خاطر ادامه ساخت و سازها در شرق اورشلیم و کرانه باختری (که فلسطینی‌ها امیدوارند بخشی از خاک کشور آینده فلسطینی باشد) و همچنین لابی کردن در کنگره و رسانه‌های آمریکایی علیه توافق اتمی با ایران ابراز می‌کرد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا بلافاصله در نشست مجمع ایده‌های واشنگتن با اشاره به ادعای «بزدل» خواندن بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از سوی یک مقام آمریکایی گفت: انتقاد اخیر از نتانیاهو شرم‌آور است. این سخنان نه بیانگر موضع رئیس جمهور است و نه من.

این اظهارات منفعلانه کری همزمان با گزارش روزنامه نیویورک تایمز بود که نوشت: اوباما در نظر دارد وزیر امور خارجه خود جان کری و همچنین برخی مسئولان دیگر کابینه خود از جمله چاگ هیگل وزیر دفاع را برکنار کند. دلیل برکناری این مقامات ناکامی و عملکرد منفی آنها در مورد اسرائیل عنوان شده است.جان‌کری به جبران این وضعیت و به دست آوردن دل صهیونیست‌ها سخنانی را در واشنگتن و به میزبانی مجله آتلانتیک گفت که ذره‌ای بوی «توافق برد- برد» و «تعامل و مذاکرات سازنده»- آن گونه که مثلاً آقای روحانی در زنجان وانمود کرد- نمی‌دهد. کری ضمن اینکه گفت ما در حال مذاکرات مستقیم با ایران هستیم، ایران را متهم به ساخت سلاح اتمی نمود و گفت: هدف از مذاکرات هسته‌ای بستن راه‌های دستیابی ایران به بمب اتمی است به طوری که اگر ایران بخواهد به سلاح هسته‌ای دست یابد، واشنگتن مهلتی یک ساله برای ممانعت از آن داشته باشد.

کری اظهار داشت: «ایران چهار مسیر برای دستیابی به یک بمب در پیش روی دارد: تأسیسات مخفی به نام فردو که در کوهستان پنهان شده است، تأسیسات غنی‌سازی نطنز که آشکار و غیر پنهان است، راکتور آب سنگین پلوتونیوم اراک و البته، فعالیت‌های پنهانی.»

وی افزود: «ما تعهد داده‌ایم که هدفمان بستن تمامی این مسیرهاست چنان‌چه اگر ایران تلاش کند به سلاح هسته‌ای دست یابد، ما باید مهلتی یک ساله برای ممانعت از آن داشته باشیم.»وزیر خارجه آمریکا بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخته و ایران را تشویق به اتخاذ «تصمیم‌های دشوار» کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری گفت ما در هفته‌های پیش‌روی خواهیم فهمید که آیا ایران می‌تواند تصمیم‌های سخت مورد نیاز برای توافق هسته‌ای را اتخاذ کند یا نه.مفهوم سخنان کری در برشمردن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان این است که تمام این مسیرها به بمب اتمی ختم می‌شود و بنابراین همه این مسیرها باید کور یا روند فعالیت در آنها معلق یا نزدیک به خنثی شود؛ ضمن اینکه با وجود همه اینها اثر و خبری از لغو تحریم‌ها نیست کری این را هم گفته که «من در حال مذاکرات رو در رو و مستقیم با ظریف هستم و نسبت به توافق امیدوارم. اما ابراز خوش‌بینی نمی‌کنم».

از سوی دیگر سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا که با همتای صهیونیست خود مذاکره داشته، در حاشیه‌ نشستی در واشنگتن تصریح کرد: در مذاکرات هسته‌ای با ایران به توافق مقدماتی دست یافته‌ایم اما امکان توافق نهایی 50 درصد یا کمتر است.او تأکید کرد: آمریکا دارای روابط بسیار سخت و مملو از مشکلات با ایران است.رایس مدعی شد: ایران یک کشور حامی تروریسم است که برای نابودی ثبات در کشورهای همسایه و منطقه‌اش تلاش می‌کند و تمایل دارد بمب اتمی داشته باشد.

دیپلمات انگلیسی: آمریکا مقصر شکست مذاکرات با ایران است

کیهان آورده:سفیر سابق انگلیس در آژانس تصریح کرد: آمریکا مقصر اصلی شکست مذاکرات هسته‌ای خواهد بود.پیتر جنکینز در پایگاه خبری لوبلاگ نوشت: اگر مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 5+1 با شکست مواجه شود، واشنگتن مقصر آن به حساب خواهد آمد.وی در واکنش به اظهارات وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا که ایران را مقصر شکست احتمالی مذاکرات خوانده بود، نوشت: بخش اعظمی از دنیا این اظهارات را خودخواهانه و حق به جانب خواهند دید. بسیاری از 189 عضو ان‌پی‌تی از جمله اعضای جنبش کشورهای غیرمتعهد نه تنها انتقادی به ایران وارد نمی‌کنند بلکه سرسختی این کشور برای دفاع از حق استفاده از غنی‌سازی برای مقاصد صلح‌آمیز را خواهند ستود.

این دیپلمات انگلیسی در ادامه نوشت: بسیاری از این کشورها ایران را خواهند ستود چرا که متأسفانه باید بگوییم که آنها از سال 1991 آمریکا را کشوری قلدر می‌بینند که در حال پروار کردن یک کشور دیگر است که ان‌پی‌تی را امضا نکرده و به خاطر رفتارهای بدش شهره خاص و عام است.جنکینز در ادامه به موضع برخی کشورهای اروپایی پرداخت و نوشت: برخی از آنها هم تمایل دارند آمریکا را به خاطر طرح مطالبات غیر منطقی از ایران در این مذاکرات سرزنش کنندجنکینز می‌افزاید: برخی از این کشورها هرگز در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران شک نکرده‌اند، برخی دیگر خواهان داشتن روابط بازرگانی با ایران هستند و برخی هم منطق زیربنایی برای تضمین صلح‌آمیز بودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را زیر سؤال خواهند برد.

وی ادامه داد: «طبق مفاد ان‌پی‌تی کشورها باید با نشان دادن تمامی مواد هسته‌ای خود به بازرسان بین‌المللی ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود را تضمین کنند. گزارش‌های درز کرده به بیرون نشان می‌دهند که ایران آمادگی فوق‌العاده‌ای برای انجام این کار دارد و آماده پذیرش نظامی از بازرسی است که بسیار مداخله جویانه‌تر از آن چیزی است که در ابتدای اجرایی شدن ان‌پی‌تی معرفی شده بود.»

جنکینز اضافه کرد: «بنابراین اگر مذاکرات شکست بخورند دلیل آن امتناع ایران از دادن ضمانت‌های مد نظر آمریکا از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور نیست بلکه این خواهد بود که آمریکا در تلاش است که تفسیر تازه‌تر و افراطی‌تری از عبارت «ضمانت صلح‌آمیز بودن» به ایران تحمیل کند.»

وی ادامه داد: آمریکا خواستار برنامه‌ای است که هیچ چیزی غیر از موارد صلح‌آمیز در آن مطرح نشده باشند، یعنی برنامه‌ای که در آن امکان دسترسی به فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه مانند غنی‌سازی تا اندازه حذف هر گونه غیرصلح‌آمیز محدود یا ممنوع شده باشد که این، اگر منافاتی با ان‌پی‌تی نداشت، خوب بود، اما منافات دارد.جنکینز نوشت: بنابراین آمریکا هیچ حق قانونی‌ای ندارد که از ایران بخواهد برای نشان دادن ماهیت صلح‌آمیز برنامه‌اش بار دیگر به چند صد یا چند هزار سانتریفیوژ بازگردد.خانم شرمن احتمالاً اینها را می‌داند چون در اظهاراتش تلاشی برای توجیه کردن مطالبات آمریکا وجود دارد.

برخی همراهان روحانی هم از معرفی نیلی احمدآبادی شاکی بودند

کیهان نوشت:رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس به نیلی احمدآبادی برای وزارت علوم همچنان در کانون توجه رسانه‌ها و نمایندگان مجلس قرار دارد.قسیم عثمانی از نمایندگان حامی دولت که در جلسه بررسی صلاحیت نیلی نیز به عنوان موافق سخن گفت، در مصاحبه با ایلنا خاطرنشان کرد: بالای 90 درصد می‌دانستیم نیلی رای نمی‌آورد.وی افزود: نیلی نتوانست حوادث پس از انتخابات 88 را آن‌طور که شایسته است شفاف‌سازی کند. رای نیاوردن ایشان کاملا محسوس بود و بالای 90 درصد می‌دانستیم که رای نمی‌آورد مخصوصا وقتی از خود دفاع کردند و صحبت‌هایشان به جای اینکه در راستای رای بیشتر باشد در جهت کاهش میزان رای او بود.در این میان محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس به فارس می‌گوید: درباره معرفی نیلی حتی با علی لاریجانی رئیس مجلس نیز مشورت نشده بود.

وی اضافه کرد: آقای روحانی و سایر مسئولان دولتی در مورد معرفی آقای نیلی به مجلس، حتی یک نفر را هم در جریان نگذاشته بودند، دولت حتی با رئیس مجلس که در قضیه استیضاح آقای فرجی‌دانا، برای رای نیاوردن استیضاح وی، سنگ تمام گذاشته بود و حتی از سوی تعدادی از نمایندگان، مورد اعتراض نیز قرار گرفته بود، گفت‌وگو و مشورتی در مورد معرفی آقای نیلی انجام نداده بود، این چه تدبیری است که در نحوه معرفی وزیر مشاهده می‌کنیم؟!همچنین دکتر محمد سلیمانی در گزارشی از فضای جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی می‌نویسد: با یکی از نمایندگان که نامش را به عنوان موافق دیده بودم، احوالپرسی و عرض کردم خیلی تلاش نکند فایده‌ای ندارد. گفت رای من هم منفی است. متعجب شدم گفتم چرا؟‌ گفت: مدارکی را دیدم و نظرم برگشت.

وی با بیان اینکه عمدتا نمایندگان با نشان دادن انگشت شست وارونه، نظر منفی خود را اعلام می‌کردند، به رجانیوز می‌گوید: از یکی از همراهان رئیس‌جمهور سوال کردم چرا فرد مناسبی را معرفی نکردید. عقده‌اش باز شد و به شدت گلایه کرد که متاسفانه عده‌ای اصرار خاص بر عدم معرفی افراد توانمند دارند.سلیمانی خاطرنشان می‌کند: معاونین امور مجلس سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها تحرک چندانی نداشتند. این هم عجیب بود. دیدم یکی دو تا از معاونین از این معرفی ناراضی هستند.در میان روزنامه‌های حامی دولت نیز روزنامه اعتماد خاطرنشان کرد: جلسه چهارشنبه بهارستان برای دولتی‌ها فقط روز عدم اعتماد نبود، کف رای دولتی‌ها هم سقوط کرد؛ از 105 به 79.

اعتماد البته مانند شرق سعی کرد این موضوع را به تعمد مجلس برای تقابل با دولت نسبت دهد حال آن که همین مجلس و نمایندگان آن یک سال قبل با 159 رای موافق و 70 رای مخالف و 32 رای ممتنع به وزارت فرجی‌دانا رای داده بودند اما بدعملی وی در گماشتن افراطیون فعال فتنه موجب سلب اعتماد مجلس شد و سپس توهین‌های رئیس‌جمهور و مشاور وی در هفته منتهی به رای اعتماد اخیر، موجب شد تعداد 159 موافق به 79 نفر کاهش یابد و 80 نفر را تبدیل به مخالف کند.شرق در همین زمینه ابتدا از قول زیباکلام نوشت: برخی صاحبنظران، رویکرد مجموعه دولت و به ویژه شخص آقای رئیس‌جمهور را در جریان معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری دلیل اصلی رای نیاوردن مشارالیه می‌دانند. آنان استدلال می‌کنند آقای روحانی و حلقه اولیه همکاران وی تلاش جدی در جهت رایزنی و لابی‌گری با مجلس بالاخص با پیشکسوتان، معمران و روسای فراکسیون‌های آن به عمل نیاورده‌اند و موضوع را خیلی ساده گرفته‌اند و با یک نگاه و رویکرد «از بالا»، دکتر نیلی احمدآبادی را معرفی کرده‌اند. پس طبیعی بود که ایشان رای نیاورد. اگر دولت هر گزینه دیگری را نیز اینگونه «مغرورانه» و «از موضع بالا» معرفی کند حاصل رای مجلس همین خواهد شد.

زیباکلام در عین حال موضوع را به تفاوت رویکردها درباره دانشگاه نسبت داد و نوشت: از دید مجلسی‌ها نیلی احمدآبادی ادامه‌دهنده همان مسیر فرجی‌دانا بود و بالطبع آنها هم به وی رای ندادند؛ هر فرد دیگری را هم که آقای روحانی در آینده معرفی کند، اگر بخواهد سیاست‌های فرجی‌دانا را ادامه دهد، رای اعتماد نخواهد گرفت.در عین حال رجانیوز در تحلیلی با اشاره به قابل پیش‌بینی بودن عدم رای اعتماد مجلس به نیلی احمدآبادی نوشت: روحانی به خوبی می‌داند در شرایط کنونی امکان عملیاتی نمودن بسیاری از وعده‌های سیاسی را ندارد، پس چه بهتر که در ظاهر هم که شده بر سپردن مدیریت وزارت علوم به برخی چهره‌های خاص اصرار کند تا اگر این اتفاق افتاد، بخشی از حامیان دولت امیدوارانه به آینده نگاه کنند و اگر هم این اتفاق نیفتاد- که عدم اعتماد به مجلس به نیلی این گزاره را تایید کرد-، وی با حامیان درد و دل کند که فعلا حتی نمی‌تواند یک وزیر همسو با دولت را راهی وزارت علوم کند چه رسد به انجام وعده‌های بزرگتر! احتمالا به تدریج زمزمه‌‌های «نمی‌گذارند کار کنیم» نیز شروع می‌شود.

رجانیوز با بیان این‌که از سوی دیگر، این ماجرا خود به خود باعث خواهد شد تا ضمن آنکه برخی اولویت‌های اصلی کشور از جمله روند مذاکرات هسته‌ای، بعضی تصمیمات اقتصادی دولت و... به حاشیه برود.یادآور می‌شود ادعای نمی‌گذارند کار کنیم در حوزه وزارت علوم مسموع نیست چرا که دولت و به ویژه افراطیون در همین یک سال اخیر- چه به هنگام تصدی از سوی وزیر و چه از سوی سرپرست- تمام علایق و خواسته‌های خود در حوزه وزارت علوم و از جمله عزل و نصب‌‌های غیرکارشناسی و مسئله‌دار را با اختیار کامل به انجام رسانده‌اند که نتیجه آن هم سقوط 2 پله‌ای رشد علمی کشور در دنیا بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها