گزارش جام جم آنلاین از حاشیه‌های جلسه رأی اعتماد به نیلی

همه چیز از قبل معلوم بود

فضای سرد و سنگین جلسه رأی اعتماد به سومین گزینه دولت «تدبیر و امید» برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از همان آغاز نشان می داد که «محمود نیلی دولت آبادی» هم نمی تواند از دیوار بی اعتمادی نمایندگان نسبت به خود عبور کند و در پایان نشست، همینگونه هم شد.
کد خبر: ۷۳۲۹۹۰
همه چیز از قبل معلوم بود

نمایندگان مجلس که سال گذشته به «جعفر میلی منفرد» نخستین گزینه حسن روحانی برای تصدی وزارتخانه مسئول دانشگاهها و مراکز آموزش عالی رای اعتماد نداده بودند و رییس جمهوری را وادار کرده بودند از تصمیم خود برای معرفی «جعفر توفیقی» هم برای تصدی این وزارتخانه منصرف شود، پیش از این در مردادماه گذشته با استیضاح و پس گرفتن رای اعتماد خود از «رضا فرجی دانا» آنهم کمتر از 10 ماه وزارت نشان داده بودند که در مورد وزیر علوم بسیار حساس و سختگیر هستند و براحتی اجازه نخواهند داد کسی این منصب را در اختیار بگیرد.

حساسیتهای نمایندگان در مورد همه نامزدهای یادشده در باره نسبت این افراد با «فتنه 88 » است و همین موضوع هم بار دیگر، امروز گریبان نیلی دولت آبادی را گرفت تا چالش میان دولت و مجلس بر سر این وزارتخانه همچنان ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین، شاید سخنان حسام الدین آشنا مشاور ریاست جمهوری که روز گذشته گفته بود نمایندگان باید «میان رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گرایان یکی را انتخاب کنند»، باعث شد که نمایندگان در اعتراض به این دخالت رأی اعتماد خود را از وزیر پیشنهادی به خاطر ناخرسندی از اظهارات مقامات دولت عیان کنند.

نمایندگان محترم مجلس فردا انتخابی راه گشا را در پیش رو دارند؛ این عزیزان می توانند: میانِ رفتن زیر بار سلطه گفتمانی اقلیت مطلق پایداری و استقلال مجلس از افراط گرایان یکی را انتخاب کنند. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930806001548#sthash.vfDbmZ2g.dpuf

سخنان مخالفان وزیر پیشنهادی از جمله الیاس نادران نماینده تهران به عنوان کسی که نبض مجلس را در دست داشت باعث شد که بیانات وی تاثیر نهایی را بر رأی مجلس بگذارد.

سکوت نمایندگان در صحن علنی هنگام سخنان نادران که با احسنت نمایندگان مواجه شد نشان داد که این گزینه شانسی برای راهیابی به وزارت علوم ندارد.

حاشیه جلسه رأی اعتماد محمود نیلی احمدآبادی گزینه وزارت علوم

مجلس شورای اسلامی با تشکیل جلسه در ابتدا صبح امروز چهارشنبه وارد بررسی صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی وزارت علوم شد. در این جلسه حسن روحانی رئیس جمهور با حضور خود در ساعت 8:20 با همراهی تعدادی از نمایندگان از جمله محمدرضا باهنر و جمعی از وزرا وارد مجلس شد که با خوش آمد گویی علی لاریجانی نیز همراه شد.

در این جلسه عزیز اکبریان نماینده کرج، محمود نبویان نماینده تهران، عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر، در مخالفت با وزیر و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت، ابراهیم نکو نماینده رباط کریم، سید قسیم عثمانی نماینده بوکان، در موافقت با وزیر پیشنهادی به صحبت پرداختند.

قبل از اظهارات مخالفان و موافقان، حسن روحانی بلافاصله بعد از حضور در صحن علنی در پشت تریبون مجلس قرار گرفت و اعلام کرد خوشحال است که بار دیگر در محضر نمایندگان حضور یافته است.

وی تاکید کرد که دولت وی اهل لجبازی نیست و با نمایندگان سر ناسازگاری ندارد.

در سخنان رییس جمهور علاوه بر دفاع از وزیر، به شرایط جهانی و مسائل مربوط به کاهش قیمت نفت و ناامنی و بی ثباتی منطقه نیز اشاره شد.

رئیس جمهور در توضیح عملکرد وزارت علوم خطاب به نمایندگان گفت: خوشحالم که از آغاز دولت یازدهم کسانی که به عنوان وزیر یا سرپرست در این وزارتخانه حضور داشتند تلاش کردند که محیط دانشگاه آرام باشد.

رئیس جمهور در سخنانش از برخی رسانه ها و اظهاراتشان نسبت به دولت یازدهم انتقاد کرد که در این هنگام دوربین های مجلس تعدادی از خبرنگاران این رسانه ها را در صحن علنی نشان داد.

وی با انتقاد از اینکه برخی از نمایندگان اعلام کردند که وزیر پیشنهادی گزینه اصلی وزارت علوم نیست و رئیس جمهور او را برای دستگرمی فرستاده است، گفت: این دروغ است. حالا مخالفت با آقای نیلی اشکالی ندارد اما چرا دروغ می گویید که ایشان فرد نهایی نیست.

هنگام سخنان رئیس جمهور تعدادی از نمایندگان منتسب به جبهه پایداری از جمله علی اصغر زارعی، محمود نبویان، مهدی کوچک زاده نمایندگان تهران و محمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده کرمان در حال مذاکره و ارائه مدارک به عزیز اکبریان نماینده کرج که قرار بود به عنوان اولین مخالف با گزینه پیشنهادی دولت صحبت نمایند، بودند.

رئیس جمهور در مدت نیم ساعتی که از وزیر خود دفاع کرد سعی داشت جایگاه و مقام علمی محمود نیلی احمدآبادی را به نمایندگان یاد آور شود.

رئییس قوه مجریه پس از سخنان چند تن از مخالفان در ساعت 9:40 دقیقه جلسه مجلس را ترک کرد.

عزیز اکبریان به عنوان اولین مخالف در شروع سخنانش تاکید کرد که نمایندگان، دولتی نیستند که این سخن با احسنت اکثریت نمایندگان همراه شد.

وی خطاب به حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور که شب گذشته مطالبی را در نقد نظر نمایندگان نوشته بود، گفت: ایشان حق ندارد به نمایندگان بگوید چکار کنند که این سخن نیز با احسنت اکثریت نمایندگان مواجه شد.

اکبریان در مخالفت خود، محمود نیلی احمدآبادی را برادر و همکار سپاهی خود دانست و گفت:چرا از فتنه، تبری نمی جویید عملاً بگویید.

وی با انتقاد از اینکه فردی به اسم «د.س» که از محکومین فتنه بوده به حوزه مدیریت دانشگاه بازگشته، گفت: شما گفته اید اینها حر بودند و کاری نکردید که این سخن با احسنت نمایندگان مواجه شد.

این مخالف وقتی از نمایندگان خواست که به این گزینه دولت رأی ندهند با واکنش مثبت و تشویق نمایندگان روبرو شد.

سید محمود نبویان به عنوان دومین مخالف تاکید کرد که در زمان مدیریت محمود نیلی، خانمی مدیر بوده که نه تنها حجاب را رعایت نمی کرده بلکه با مردان هم دست می داده.

وی با گلایه از اینکه علیرغم اینکه شعار اعتدال داده می شود گزینه‌هایی برای وزارت علوم معرفی می‌شوند که در جریان اغتشاشات دانشگاه دستگیر شده‌اند که سوابق حضور آقای نیلی در جریان فتنه وجود دارد و فیلمی هم آماده است.

نبویان در اظهارات خود اعلام کرد که دکتر نجفی سرپرست فعلی وزارت علوم در جریان فتنه به نظام توهین کرده است که این اظهارات با واکنش نجفی با ارائه نامه‌ای به رئیس مجلس مواجه شد و علی لاریجانی گفت: آقای نجفی در نامه‌ ای گفتند من هیچ نامه ای را امضا نکرده ام و چیزی نگفته ام.

الیاس نادران دیگر نماینده مخالف وزیر پیشنهادی با انتقاد از سخنان رئیس جمهور و اظهارات وی در تریبون های مختلف به جز مجلس، گفت: کاش ایشان چنین فرمایشات خوبی را که امروز در صحن مجلس داشته اند در زنجان یا در تریبون های دیگر هم می‌گفتند که این حرف با احسنت نمایندگان مواجه شد.

نادران با صدای بلند گفت: «امان از دست مشاور». این سخن نیز با احسنت نمایندگان مواجه شد.

وی با انتقاد از اینکه رئیس جمهور اعلام کرده محمود نیلی گزینه اصلی وزارت علوم است، گفت: اگر آقای نیلی شما گزینه اصلی هستید امتیاز شما نسبت به آقای فرجی دانا چیست؟ شما مدیرتر هستید؟توانمندتر هستید؟

نادران با انتقاد از عملکرد دولت در ارائه نامه معرفی وزیر به مجلس گفت: چرا اول نامه را به رسانه ها می دهید بعد به مجلس ارائه می‌دهید؟

وقتی هیأت رئیسه از نادران که وقتش تمام شده بود می خواست که سخنان خود را پایان دهد این نماینده مدام تکرار می کرد «و جمله آخر» که لاریجانی گفت این جمله آخر شما مدام تکرار می شود.

نادران در بخش پایانی سخنانش به موضوع توبه حر اشاره کرد و گفت: فرمودند که اینها حرند و توبه کردند و ببخشید. حر وقتی که جلوی امام حسین (ع) را گرفت با لشکرش همان روز پشت سر امام حسین (ع) نماز خواند و سپس توبه کرد. این آقایانی که حرف‌هایشان زده می‌شود آیا امروز پشت سر رهبری نماز می‌خوانند.

نادران هنگامی که در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت می کرد اعلام کرد که حداد عادل و آقای لاریجانی هم که جزء جبهه پایداری نیستند از مخالفان وزیر پیشنهادی هستند که علی لاریجانی گفت آقای نادران، «رجال الغیب» هستند.

موافقان وزیر پیشنهادی از جمله سید قسیم عثمانی در دفاع از این گزینه دولت خطاب به نمایندگان گفت: اگر پاسدارهای گذشته را قبول نداشته باشیم دیگر چه کسی را باید قبول داشته باشیم.

این نماینده در شرایطی به موافقت خود با وزیر ادامه می داد که صحن علنی با ازدحام شدید در حال گفتگو با وزرا و رایزنی با آنان بود به طوری که هیچیک از نمایندگان تقریبا در صندلی های خود حاضر نبودند.

پس از سخنان موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی دولت پشت تریبون قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت اما جو مجلس در شرایطی قرار داشت.

پس از پایان اظهارات نیلی در ساعت 10:45 با نظر رییس مجلس کارت رأی گیری در میان نمایندگان توزیع شد و در نهایت از میان 246 رأی اخذ شده 79 رأی موافق، 160 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع به این گزینه دولت داده شد و به این ترتیب علی لاریجانی با آرزوی موفقیت برای این گزینه در سمت های دیگر نتایج را اعلام کرد.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها