قبول داریم وقتی که در ساعت اوج استفاده از مترو (بخصوص در ابتدای صبح و نزدیک غروب) جا برای سوزن انداختن نیست، بالاترین خواسته هر مسافری این میشود که هرطور شده سوار قطار شود تا به مقصدش برسد ولی در همین وضع ناکافی بودن ظرفیت مترو هم میشود فضای قطار شهری را برای مسافران، دلنشینتر کرد و رضایت بیشتر مسافران را به دست آورد.
اینکه در فضای قطارهای شهری، موسیقی ملایمی نواخته شود و یا صدای رادیو به واگنهای قطار هم برسد، هزینهای برای مدیریت قطار شهری ندارد، اما احساس آرامش و رضایت مسافران را بالاتر میبرد.
اینکه در مانیتورهای کوچک نصب شده در مترو، پیامهای فرهنگساز و یا فیلمهای کوتاه به نمایش دربیاید، باز هم هزینه چندانی برای مدیریت مترو ندارد.
همین اتفاقهای به ظاهر کوچک میتواند روز بهتری برای مسافران مترو رقم بزند، اما در کشور ما تاکنون شاهد چنین رویکرد خلاقانهای نبودهایم؛ رویکردی که بخواهد اوقات تلف شده مسافران را در مترو شاد و غنی کرده و مترو سواری را به فعالیتی مفرح تبدیل کند اما از سوی دیگر، جالب است که مثلا در کشور چین، همزمان با برگزاری مسابقات المپیک نوجوانان در این کشور، تصاویر زمین بازیهای ورزشی نیز در کف واگنهای مترو کشیده میشود و میبینیم که همین خلاقیت ساده میتواند متروسواری را به فعالیتی مهیج تبدیل کند؛ طوری که حتی گفته میشود مترو در برخی کشورهای توسعهیافته، به عنوان یکی از جاذبههای توریستی مطرح میشود البته نباید از یاد ببریم که ساماندهی دستفروشان و متکدیان در مترو هم کار واجبی است که اگر جدیتر گرفته نشود، میتواند هر طرح و اقدامی برای مفرح کردن اوقات از دست رفته مسافران مترو را با شکست مواجه کند.
امین جلالوند - گروه جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: