یازدهمین نشست عمومی از سلسله نشست های پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت با عنوان «بازنمایی تجدد در تصویر» به ردیابی نشانه های تجدد خواهی در برخی تصاویر تاریخی و گزارش های چند سفرنامه ایرانی و تاجیک اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر حبیب الله اسماعیلی، روز سه شنبه 6 آبان ماه ساعت 16 در محل پژوهشکده مطالعات فرهنگی روایت برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۷۳۲۵۲۶
برگزاری نشست بازنمایی تجدد در تصویر

این پژوهشکده که در مرحله اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد، با سه گروه تخصصی: تاریخ فرهنگی، فلسفه و فرهنگ و معماری و فرهنگ، فعالیت خود را آغاز کرده است. این جلسه به کوشش گروه پژوهشی تاریخ فرهنگی برگزار می شود.

کوچ اهل تاریخ از سرزمین واژگان به جهان تصویر، گشاینده افق های نو در پژوهش های تاریخی است. در گفتاری که ارائه خواهدشد این مدعا به آزمون گذارده می شود. اگر بپذبریم سفرنامه های فارسی نوشته شده در نیمه قرن 19 و ابتدای قرن 20 به مثابه مانفیست تغییرات تجددخواهانه می تواند مورد توجه قرار گیرد، با تکیه بر تصاویر به جای مانده از آن سال ها، برچشم سفرنامه نویسان می توان نشست و تعبیرهای آنان از «خود» و «دیگری» را سنجید.

سخن این است که «ما» (ایرانیان و بخارائیان) پس از مواجهه با تهاجم نظامی و شکست سنگین در برابر ارتش مدرن روسیه، به یک باره با این پرسش که چرا به این روز افتادیم و عقب ماندیم و «دیگری» (روسیه) برما پیشی گرفته، به جهان جدید نظر افکندیم. از اینجا بود که نخستین کوشش ها برای فهم جهان جدید بین ما شکل گرفت. این پرسش موجب شد تکاپوی عظیمی برای آگاهی از علل تفوق دیگری پدید آید. از جمله طلایه داران این تکاپو، سفرنامه نویسان بودند تاجایی که آثار آنان به مثابه مانفیست تجددخواهی متجلی شد، زیرا آنان بی واسطه و با استناد به مشاهداتشان از وضعیت جدید خیر می دادند.

در گفتار حاضر با آوردن شواهدی از نوشته های برخی سفرنامه نویسان فارسی گوی ایرانی وتاجیکان بخارایی و مقایسه این گفتارها با تصاویر به جای مانده از آن روزگار، شاخصه ها و ممیزات تجددخواهی در دو مکتب تهران و بخارا درحد توش وتوان ترسیم خواهد شد.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 66435423 تماس حاصل فرمایند. نشانی پژوهشکده (محل برگزاری جلسات) به شرح زیر می باشد:

میدان انقلاب اسلامی، ابتدای خیابان کارگر شمالی، کوچه ادوارد براون، پلاک 12

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها