یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، دیر یا زود، توافق هسته‌ای با ایران را امضا خواهد کرد نوشت:ما به سمت امضای توافق هسته ای با ایران در حرکتیم که در بهترین حالت ایران را از دستیابی به بمب هسته ای دور نگه داشته در حالی که قابلیت هسته ای در این کشور حفظ می شود.
کد خبر: ۷۳۰۹۱۸
اوباما توافق هسته‌ای را امضا می‌کند

نیویورک پست افزود: دلیل ایران برای امضای هرتوافق هسته ای پایان دادن به تحریم های آمریکا است اما کنگره‌ی آمریکا در صورت آنکه احساس کند که توافق هسته ای برای مهار برنامه هسته ای ایران کافی نیست ممکن است از لغو تحریم ها خودداری کند.

یکی از دیپلمات های حاضر در مذاکرات هسته ای در این باره گفت: قطعا به نظر می رسد که ضرب الاجل تعیین شده بر اساس برنامه‌ی سیاستمداران آمریکایی بوده است که به اوباما انعطاف پذیری بیشتری برای دستیابی به توافق نهایی با ایران را می دهد.

اعتراف آمریکا به روابط داعش و ترکیه

وزارت خزانه داری آمریکا اذعان کرد که گروه تروریستی داعش محموله های نفت خود از سرقت چاههای نفت عراق و سوریه را از طریق ترکیه به فروش می رساند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دیوید کوهن معاون امور مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری گفت: گروه داعش به طور بی سابقه از طریق منابع مختلف کسب درآمد می کند. گروه داعش متکی به پول هایی کسانی نیست که خارج از مرزها با این گروه کمک می کنند بلکه درآمد خود را از فعالیت های مجرمانه و تروریستی داخلی بدست می آورد.

وی گفت: داعش روابط ریشه داری با دلالان بازار سیاه در منطقه دارد و نفت را استخراج می کند و به قاچاقچیان سوخت می فروشد و این قاچاقچیان نفت را در بشکه های کوچک از طریق یک شبکه متنوع از راهها منتقل می کنند. براساس اطلاعات ما، داعش نفت را با قیمت های بسیار پایین به گروهی متنوعی از واسطه ها از جمله ترکیه (که این نفت را بار دیگر می فروشد) و کردها که بار دیگر آن را به ترکیه می فروشند، به فروش می رساند.

راه دشوار توافق هسته ای

قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در بخشی از یادداشتی که در نشریه فارین پالیسی در مورد تجربیات دیپلماتیک خود منتشر کرده، دستیابی به توافق جامع هسته‌ای را دشوار توصیف کرده است.

به گزارش فارس، «ویلیام برنز» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا که به زودی از سمت خود کنار می‌رود، روز پنج‌شنبه با انتشار یادداشتی در پایگاه «فارین پالیسی» به تشریح بیش از سه دهه فعالیت دیپلماتیک خود پرداخت.

وی در بخشی از این یادداشت 10 بندی، به مسئله مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5 پرداخته و پیشرفت به سمت توافق جامع را امری «دشوار و نامعلوم» توصیف کرده، اما نوشته است که واشنگتن باید این احتمال را با دقت بسنجد.

برنز در این بخش از یادداشت خود مدعی شده است: «اهرم‌های اقتصادی و سیاسی، همراه با پیشنهادی جدی برای تعامل بود که بعد بیش از 35 سال نبود رابطه دیپلماتیک، درهای مذاکرات پشت پرده با ایران را باز کرد و به دستیابی به اولین توافق هسته‌ای کمک کرد».

سازوکار انتخاباتی اصلاح طلبان

رییس فراکسیون اصلاح طلبان مجلس نهم معتقد است بهترین سازوکار انتخاباتی برای اصلاح طلبان آن است که به حداقل‌ها اکتفا کنند و بین همه تشکل ها و گروه‌های اصلاح طلب باز هم اجماع ایجاد شود.

محمدرضا تابش، در گفتگو با نامه نیوز، در خصوص بهترین سازوکار انتخاباتی برای جریان اصلاحات برای انتخابات پارلمان دهم، گفت: اطلاح‌طلبان نباید در همه مواضع و همه مسائل طالب این باشند که حداکثرها را بدست آورند، گاهی لازم است به حداقل‌ها اکتفا شده و به واقعیات موجود در جامعه توجه کنند. مهمتر از همه اینکه اتحاد و انسجام بین خودشان را نیز حفظ کنند.

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگر گفتگوی خود در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شورای مشورتی خاتمی که در دوران رخوت اصلاح طلبان قدرت اجماع بین آنها را داشت، آیا در شرایط فعلی که احزاب اصلاح طلب فعال شده اند باز هم قدرت اجماعی خواهد داشت یا نه، گفت: اصلاح‌طلبان الان هم در همان وضعیت قبل قرار دارند، الان شرایط برای فعالیت و تحرک لازم برایشان فراهم نیست و موضعیت و شرایط فعالیت جدی را ندارند.

وی تصریح کرد: اگر اصلاح‌طلبان بر روی حداقل‌ها زوم کنند و افرادی را در نظر بگیرند که بتوانند هم خواسته‌ها را برطرف کنند، هم از فیلترهای مختلف بگذرند می توانند موفقیتی کسب کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها