جاده مرگ همچنان در کمین مسافران است + عکس

بزرگراه در حال احداث اهر – تبریز که بیشترین آمار کشته شدگان تصادفات شمال غرب کشور را به خود اختصاص داده یکی از پروژه های مهم و حیاتی است که از سال 1387 عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده اما با وجود اعلام متعدد از سوی مسئولین در خصوص قرار گرفتن این پروژه در زمره پروژه های مهر ماندگار و با گذشت بیش از شش سال هنوز در پیچ و خم مشکلات زمین گیر شده است.
کد خبر: ۷۳۰۴۲۱
جاده مرگ همچنان در کمین مسافران است + عکس

وعده های متعدد مسئولان برای بهره برداری سریع از این پروژه محقق نشده و با وجود اینکه فصل کاری منطقه ارسباران که یک منطقه سرد و کوهستانی است در حال اتمام است هنوز حتی یک قطعه از سه قطعه این پروژه به بهره برداری نرسیده و علیرغم قول مسئولین که قرار بود قطعه اول این پروژه در هفته دولت به بهره برداری برسد، عملیاتی نشده است.

این جاده یکی از جاده های پرتردد و پر حادثه استان آذربایجان شرقی است که روزانه بیش از سه هزار خودرو از این مسیر عبور و مرور می کنند که این تعداد در روزهای آخر هفته بخصوص در فصل تابستان و بهار به دو برابر افزایش می یابد که این امر باعث شده روزانه شاهد تصادفات جاده ای منجر به فوت در این مسیر باشیم.

اهتمام جدی وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در اجرای بزرگراه اهر - تبریز

دراین ارتباط مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی گفت: تسریع اجرای جاده اهر – تبریز یکی از اولویت های اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی بوده و اهتمام جدی در وزارت راه و شهرسازی نیز وجود دارد که در ساخت این بزرگراه تسریع شود.

محمد اخلاقی افزود: با هماهنگی های انجام شده در جلسه ای که در معاونت راهبردی ریاست جمهوری و در حضور مسئولان ارشد شهرستان های اهر و هریس و اداره کل راه و شهرسازی و مسئولین وزارتی در تهران برگزار شد با گزارش اساسی و عملی از این پروژه تلاش داریم تا اعتبارات لازم و کافی برای سال 94 اختصاص یابد تا شاهد سرعت بخشی به این پروژه و تزریق اعتبارات لازم به آن باشیم.

وی گفت: برای این پروژه اعتبارات مصوب مبلغ 157 میلیارد ریال می باشد که اختصاص کامل نیافته و از مبلغ مصوب تنها 38 میلیارد ریال جذب شده که آن هم صرف پرداخت قسمتی از مطالبات پیمانکاران شده است.

این مقام مسئول افزود: خوشبختانه این پروژه با همت و تلاش بسیجی وار شرکت های پیمانکار در حال اجراست و پیمانکاران هم اکنون بالغ بر 160 میلیارد ریال مطالبات معوقه از اداره کل راه و شهرسازی دارند که امیدواریم با جذب مابقی اعتبارات سال جاری بتوانیم با پرداخت مطالبات پیمانکاران سرعت پیشرفت اجرای قطعات اول و سوم را دو چندان کنیم.

کمبود اعتبار مانعی بزرگ برای تکمیل قطعات مختلف بزرگراه اهر - تبریز

مدیریت ساخت و توسعه اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه 12 کیلومتر از این مسیر زیر ترافیک رفته و 5 کیلومتر آن در حال احداث گفت: این پروزه در سه قطعه شامل مسیر اهر تا گردنه گویجه بئل به عنوان قطعه اول، مسیر گویجه بئل تا خواجه به عنوان قطعه دوم و مسیر خواجه تا تبریز به عنوان قطعه سوم انتخاب شده که قطعات اول تا ورودی شهرک صنعتی به طول دو نیم کیلومتر در گذشته انجام شده و مابقی این قطعه به پیمانکار واگذار شده که پیمانکار اول به جهت عدم توانایی لازم خلع ید و به پیمانکار جدید که یکی از شرکت های توانمند کشور می باشد واگذار شده که بزودی شاهد بهره برداری از قطعه اول خواهیم بود.

فیروز بی مقدار افزود: برای قطعه دوم نیز، اهتمام و همت و اراده مسئولان براین است تا با نظارت این اداره کل مسیر قدیمی جاده اهر – تبریز با زیرسازی مناسب و ساخته ابنیه های استاندارد به مرحله اجرا درآید و مسیر خواجه تا تبریز نیز بزودی 9 کیلومتر زیرسازی می رود و مابقی نیز با سرعت لازم در دست اجراست.

بی مقدار کمبود اعتبار را یکی از موانع تسریع در اجرای این پروژه عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که با اهتمام ویژه مسئولین ذیربط و حمایت مسئولان محلی شاهد تسریع در اجرای این پروژه باشیم.

تکمیل بزرگراه اهر – تبریز مطالبه جدی مردم منطقه است

فرماندار اهر نیز گفت: هیچ پروژه ای به اولویت پروژه بزرگراه اهر – تبریز نبوده و باید این پروژه به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه ارسباران و شهرستان اهر مورد توجه ویژه دولت تدبیر و امید قرار گیرد.

رضا صدیقی افزود: پی گیری موضوع بزرگراه اهر – تبریز بر تمامی امورات شهرستان اشرافیت دارد و انتظار داریم مسئولان استانی و کشوری با عنایت ویژه خود این خواسته بحق مردم و مسئولان منطقه را مورد عنایت خاص خود قرار دهند.

وی اظهار داشت: با بازدیدی که جناب دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی از منطقه داشتند از نزدیک ترافیک جاده ای و عدم پاسخگو بودن این جاده را مورد تأکید قرار دادند و حتی پیگیری ها و درخواست متعدد مردم و مسئولان منطقه و تصادفات مکرر دراین جاده باعث شده تا آیت اله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی که بر مشکلات این جاده واقف هستند در دیدار مدیرکل جدید تأکید کنند که جاده اهر – تبریز یکی از اولویت های اساسی آن اداره کل باشد.

رییس کمیته برنامه ریزی شهرستان اهر تأکید کرد با هماهنگی های انجام شده و پیگیری های مسئولین ارشد شهرستان های اهر و هریس یک صد میلیارد ریال از محل ماده 180 از محل اعتبارات شهرستان های اهر و هریس به این بزرگراه با تأیید معاونت راهبردی ریاست جمهوری اختصاص یافته که امیدواریم تا با تسریع در پروسه اداری شاهد جذب این مبلغ برای پروژه بزرگراه اهر تبریز باشیم.

صدیقی گفت: همه مسئولان به این امر اذعان دارند که جاده اهر تبریز به جهت تصادفات متعدد و دلخراش دراین جاده مورد توجه جدی مسئولان ذیربط قرار گیرد که این امر نشانگر اهمیت و ضرورت توجه به این پروژه می باشد.

وی افزود: انتظار داریم سال 94 سال اتمام این پروژه مهم و حیاتی برای منطقه باشد تا مردم ولایتمدار این منطقه شاهد از دست دادن عزیزان خود در تصادفات جاده ای نباشند.

جاده فعلی اهر – تبریز یکی از موانع توسعه منطقه به شمار می رود

یک کارشناس اقتصادی نیز از منظری دیگر این بحث را مورد واکاوی قرار داد و گفت: جاده استاندارد یکی از آیتم های مهم توسعه مناطق مختلف بشمار می رود و پیش نیاز و پیش زمینه سایر زیر بخش های توسعه است.

علی اکبر بالاگر افزود: متأسفانه جاده اهر – تبریز یکی از موانع توسعه منطقه به شمار می رود و اکنون با وجود اینکه منطقه ارسباران و شهرستان های اهر و کلیبر، خداآفرین و ورزقان با امکانات متعدد خدادادی و پتانسیل بالقوه در زمینه های مختلف گردشگری معدن و کشاورزی است اما عدم امنیت جاده ای مناسب باعث شده سرمایه گذاران رغبتی به سرمایه گذاری در این منطقه نداشته باشند.

وی افزود: با وجود اینکه اکثر سرمایه گذاران ارسبارانی که مقیم مرکز استان هستند و عرق ویژه به زادگاه خود دارند اما فراهم نشدن زیرساختها بخصوص در حوزه راه و ارتباطات باعث شده سهم منطقه ارسباران با وجود استعداد کم نظیر برای سرمایه گذاری از اقبال مناسبی برخوردار نشود.

این مدیر اقتصادی یادآور شد اگر بزرگراه اهر – تبریز به بهره برداری برسد و ارتباطات جاده ای منطقه از استاندارد لازم برخوردار شود قطعاً شاهد حضور سرمایه گذاران در منطقه، رونق صنعت گردشگری، توسعه زیربنایی و سرمایه گذاری لازم در شهرستان اهر و شهرهای همجوار خواهیم بود.

وی افزود: کانون ارسبارانیان مقیم مرکز نیز آماده همکاری با مسئولان شهرستان و منطقه در این رمینه می باشد.

مدیرعامل شرکت پیمانکار قطعه اول جاده اهر تبریز نیز کندی عملیات اجرایی این پروژه را کمبود اعتبار و عدم تخصیص اعتبار لازم و کافی به این طرح عنوان کرد و گفت: این شرکت با تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و به روز توانایی لازم را دارد که در صورت تأمین نقدینگی لازم این پروژه را در کمترین زمان ممکن به اتمام رساند.

محمدزاده افزود: به جهت کمبود اعتبار حتی نتوانسته ایم حقوق ماهیانه کارگران و دست اندکاران فعال در این پروژه را در زمان لازم پرداخت کنیم که امیدواریم با تزریق منابع مالی جدید مشکلات این پروژه مرتفع شود.

باهمه این اوصاف امیدواریم تا با جذب اعتبارات لازم و همت مسئولان اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و نیز پیمانکاران پروژه شاهد اتمام احداث این پروژه قدیمی باشیم و بالاخره این بزرگراه که می تواند باعث تحول بزرگی در توسعه منطقه شود، به بهره برداری برسد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها