اشکالات ریشه‌دار در بسته حمایت از مدارس غیردولتی

مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این‌که شیوه‌نامه حمایت از مدارس غیردولتی اشکالات فراوان شکلی و حقوقی دارد، گفت: تعداد قابل توجهی از مدارس دولتی به همراه دانش‌آموز ثبت‌نام شده‌شان به صاحبان و موسسان مدارس غیردولتی تحویل داده شده است.
کد خبر: ۷۲۵۸۹۰

ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با فارس افزود: یکی از ایرادها این است که در این شیوه‌نامه به بند الف تبصره 13 قانون بودجه اشاره شده، بندی که می‌گوید حمایت از پوشش کامل دانش‌آموزان لازم‌التعلیم باید از طریق خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی صورت گیرد؛ در حالی که در این بسته تمرکز اصلی بر حمایت از موسسان مدارس غیردولتی است نه دانش‌آموزان.

وی با تاکید بر این‌که در واگذاری برخی از مدارس دولتی به موسسان بخش غیردولتی قانون تشریفات مزایده رعایت نشده، اضافه کرد: تاکنون بخش قابل توجهی از واگذاری‌ها نیز به صورت گزینشی صورت گرفته که شائبه رانت‌خواری را تقویت می‌کند.

مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در برخی استان‌ها مدارس را با امکانات آزمایشگاهی و تجهیزات و با دانش‌آموز ثبت‌نام شده، اجاره داده‌اند و معلمان رسمی را به مدارس دیگر فرستاده‌اند. این در حالی است که آموزش و پرورش به جای دریافت اجاره‌بها، دانش‌آموز و معلم و تجهیزات را با موسسان غیردولتی تهاتر می‌کند، در حالی که قانون چنین اجازه‌ای نمی‌دهد و اجاره‌بهای اماکن دولتی باید به حساب خزانه واریز شود.

سحرخیز اضافه کرد: نکته دیگر این است که اگر قرار است اجاره بها داده شود باید اجاره بها، به صورت کارشناسی تعیین شود، اما آیا تفاوتی بین مدارسی که 800 دانش‌آموز دارد با مدرسه‌ای که صد دانش‌آموز دارد، لحاظ شده است؟

وی با بیان این‌که آسیب‌های ناشی از واگذاری مدارس دولتی از نگاه تربیتی، آموزشی و اداری حائز اهمیت است، گفت: وقتی مدرسه به صاحبان مدارس غیردولتی واگذار شده است، چون نگاه اقتصادی در این قضیه حاکم است، باعث شده افراد کم‌تجربه و آموزش ندیده را به کار بگیرند که عواقب جبران‌ناپذیری در اساسی‌ترین دوره تحصیلی یعنی آموزش ابتدایی به دنبال خواهد داشت. به گفته معاون سابق وزارت آموزش و پرورش، گستردگی دامنه واگذاری توام با شتابزدگی که حتی برخی مدارس در مهر و آخر شهریور واگذار شده است، موجب نادیده گرفتن شرایط انتخاب معلمان واجدالشرایط برای کتاب‌های تازه تالیف شده است.

سحرخیز، کمرنگ شدن اهداف آموزشی و تربیتی در مدارس واگذار شده به موسسان غیردولتی را مشکل دیگر عنوان کرد و ادامه داد: نظارت بر مدارس غیردولتی سخت است، اما با این حال تعداد زیادی از مدارس واگذار شده که با این حساب، چه کسی پیگیری می‌کند که کیفیت آموزش پایین نیاید و به مسائل تربیتی دانش‌آموزان توجه شود.

مشاور کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، کاهش انگیزه در معلمان و ایجاد نگاه بدبینانه به نظام آموزشی مبنی بر این‌که بقیه مدارس نیز بتدریج واگذار می‌شود، ایجاد نارضایتی در خانواده‌ها و ایجاد رقابت ناسالم بین موسسان مدارس غیردولتی را نیز از دیگر اشکالات این بسته حمایتی دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها