کتاب مناسبات اهل بیت علیهم‌السلام با ایرانیان اثر سیدمحمود سامانی به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
کد خبر: ۷۲۲۷۳۱
مناسبات اهل بیت علیهم‌السلام با ایرانیان چگونه بود

گسترش مذهب تشیع در ایران و چگونگی گرایش ایرانیان به خاندان پیامبر علیهم‌السلام از مسائل مهمی است که همواره ذهن پژوهشگران را به خود معطوف داشته و از جانب مخالفان هم شبهاتی در این‌باره مطرح شده است.

گزارش‌های تاریخی بیانگر آن است که ایرانیان پس از پذیرش اسلام، در پی آشنایی با اهل‌بیت علیهم‌السلام، تعالیم اصیل اسلامی را از سرچشمه ‌اصلی گرفتند و با گرایش به آنان مذهب تشیع را پذیرفتند، این کتاب با عنوان مناسبات اهل‌بیت علیهم‌السلام با ایرانیان می‌کوشد این مهم را در عصر حضور ائمه علیهم‌السلام بررسی و تبیین نماید.

کتاب مناسبات اهل بیت علیهم‌السلام با ایرانیان از مقدمه و فصل‌های: «کلیات»، «مناسبات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و ایرانیان»، «راه‌های آشنایی ایرانیان با اهل بیت علیهم‌السلام»، «پراکندگی جغرافیایی پیروان ایرانی اهل بیت علیهم‌السلام» و «مناسبات امام علی علیه‌السلام و ایرانیان» گردآوری شده است.

فصل اول تحت عنوان کلیات به مباحثی همچون تعریف اهل بیت علیهم‌السلام، ایران، ایرانیان، موالی و اصطلاحات مرتبط با موضوع پرداخته است، فصل دوم به مناسبات پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله با ایرانیان اشاره دارد، نخست بحثی از ایرانیان در قرآن ارائه شده و نظر مفسرانی که ذیل برخی آیات، از ایرانیان سخن گفته و این آیات را بر ایشان تطبیق داده‌اند، آورده شده است، آن‌گاه به صحابه ایرانی‌تبار و نفوذ گسترش اسلام در مناطقی از ایران و یا گرایش برخی ایرانیان به اسلام در زمان رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله پرداخته شده است.

فصل سوم متکفل بحث از راه‌های آشنایی ایرانیان با اهل بیت علیهم‌السلام است، از راه‌های آشنایی می‌توان به حضور اهل بیت علیهم‌السلام در میان برخی ایرانیان، تلاش ایشان برای شناساندن حقانیت امامت خود، نقش شعرا در انتقال و انتشار فضایل و بیان مظلومیت ایشان از طریق سرودن اشعار در مناقب و مراثی جانسوز آنان اشاره کرد.

در فصل چهارم، نخست به اوضاع مذهبی ایران در عصر ائمه علیهم‌السلام اشاره شده و پس از آن به پراکندگی جغرافیایی پیروان ایرانی اهل بیت علیهم‌السلام مانند جبال، خراسان، شمال ایران و برخی جاهای دیگر پرداخته شده است.

فصل پنجم به مناسبات امیر مؤمنان علیه‌السلام با ایرانیان اختصاص یافته است، در این فصل ضمن اشاره اجمالی به سازمان اداری عرب، از سیاست کشورداری آن حضرت سخن گفته شده و نمونه‌هایی از روابط امام با ایرانیان آورده شده است، بیعت ایرانیان از طریق کارگزاران آن حضرت و نوع تعامل ایشان با ایرانیان از دیگر مباحث این فصل است.

فصول «مناسبات حسنین علیهماالسلام با ایرانیان»، «مناسبات امام سجاد علیه‌السلام تا امام کاظم علیهم‌السلام با ایرانیان»، «مناسبات امام رضا علیه‌السلام با ایرانیان»، «مناسبات ابناء الرضا علیهم‌السلام با ایرانیان» و «مناسبات امام عصر علیه‌السلام با ایرانیان» در تشکیل این کتاب سهیم است.

این کتاب کوشیده است تا از چرایی و چگونگی مناسبات ایرانیان با اهل بیت علهیم‌السلام در مقاطع زمانی گوناگون عصر ائمه علیهم‌السلام و در مناطق مختلف ایران پرده بردارد و از پراکندگی جغرافیایی علاقه‌مندان به ائمه علیهم‌السلام و فرایند رو به رشد روابط آنان از زمان پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله با پایان دوره حیات و حضور ائمه علیهم‌السلام، موانع جغرافیایی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این ارتباط و زمینه‌ها و عوامل مساعد این رابطه سخن بگوید.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37832834ـ025 تماس حاصل فرمایند.

قابل ذکر است، کتاب مناسبات اهل بیت علیهم‌السلام با ایرانیان به نویسندگی سیدمحمود سامانی به همت انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 480 با قطع رقعی، شومیز به در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری رسا

رسا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها