اگرچه در نظریات کلاسیک علم سیاست، گفته می‌شود که با شروع جنگ، دیپلماسی پایان می‌یابد، اما در دوره دفاع مقدس، با وجود اوجگیری خصومت و وحشیگری‌ها از سوی جبهه استکبار در قبال ملت ایران، نه‌فقط دیپلماسی تعطیل نشد، بلکه دیپلمات‌های ایرانی به پشتوانه شهادت‌طلبی رزمندگان در جبهه‌های دفاع، توانستند فضا را به‌گونه‌ای مدیریت کنند که راهبرد در انزوا قرار دادن ایران کمترین فشار را بر کشورمان وارد آورد.
کد خبر: ۷۲۲۰۳۰
عقلانیت، گوهر نهفته در دیپلماسی مقاومت

چنین بود که با وجود ایستادگی مردم ایران در مقابل تجاوز ارتش بعثی، همزمان در عرصه دیپلماسی تلاش شد تا پیام مظلومیت مردم ایران به افکار عمومی جهان رسانده شود و برای همین بود که سخنرانی رئیس‌جمهور وقت کشورمان در سازمان ملل متحد توانست بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته باشد.

در کنار دیپلماسی رسانه‌ای در دوره دفاع مقدس، دیپلمات‌های کشورمان با برخی دیگر از کشورها پای میز مذاکره نیز نشسته و تلاش کردند تا از فشارهای سیاسی و هجمه‌های اقتصادی بر ایران بکاهند؛ همان رویکردی که هر چند با حفظ عزت مردم ایران و در چارچوب راهبرد مقاومت انجام شد، اما توانست تاثیر بسیاری بر روند اداره کشور در آن مقطع زمانی بگذارد.

بنابراین مردم ایران نشان داده‌اند که حتی در اوج خصومت‌ورزی دیگر کشورها و فشارهای نظامی و سیاسی بر میهن اسلامی‌مان، باز هم دست از مذاکره و گفت‌وگو با هدف کاهش درگیری‌ها نکشیده و براساس آموزه‌های اسلامی، صلح با عزت را بر جنگ و خونریزی ترجیح می‌دهند.

در همین راستا، عقلانیت، تدبیر و هوشیاری دیپلماتیک، در دوران دفاع مقدس نه‌ فقط در مقابل شور و شوق شهادت‌طلبی قرار نگرفت، بلکه همسو با آن، فضایی را ایجاد کرد که در نهایت به پیروزی کشورمان در جنگ تحمیلی منتهی شد.

همین الگوی دیپلماسی مقاومت‌محور، امروز نیز مدلی برای اداره فعالیت‌های دیپلماتیک بوده و در همین راستاست که دولت یازدهم در عرصه‌های بین‌المللی، راهبرد «تعامل» در مقابل راهبردهای «تقابل» یا «تسلیم» را پیگیری می‌کند.

استراتژی «تعامل» یا به تعبیر رهبر انقلاب، «نرمش قهرمانانه»، از آنجا که در چارچوب گفتمان مقاومت صورت می‌گیرد، تضادی با عزت مردم ایران و حفظ استقلال کشورمان نداشته، با این حال به‌منظور اثبات صلح‌طلبی مردم ایران دنبال می‌شود.

عقلانیت انقلابی و تدبیر مقاومت‌ محور که میراث دفاع مقدس برای ایران امروز است اکنون امیدواری‌ها برای حل و فصل بسیاری از چالش‌های بین‌المللی پیش روی کشورمان را افزایش داده و بدیهی است که در این مدل دیپلماسی فعال، میز مذاکره از نظر دفاع از منافع ملی کشور، تفاوتی با خاکریزهای دوران جنگ ندارد.

محمود هرندی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها