کاهش 40 درصدی تولید چای

خشکسالی زهرش را به چایکاران ریخت

گزارش

خشکسالی، چایکاران را قهوه‌خانه نشین کرد

سوختگی بوته‌های چای شمال کشور، ماه هاست چایکاران را مقیم قهوه‌خانه‌ها کرده و آنان مجبورند برای رویش دوباره باغ‌های خود، اقدام به «کف بری» بوته‌ها کنند.
کد خبر: ۷۲۱۸۸۸

خشکسالی و گرمای طولانی تابستان امسال، وضع باغ‌های چای و معیشت کشاورزان چایکار کشور را بحرانی کرده، به نحوی که سوختگی بوته‌ها بر اثر تابش مداوم آفتاب برای کشاورزان زیانبار بوده است.

فرهاد سازنده، رئیس اداره چای شهرستان لاهیجان در این باره گفت: تاکنون در شهرستان‌های لاهیجان و آستانه اشرفیه 35 درصد برگ سبز چایکاران خریداری شده است.

وی در مورد پرداخت خسارات به چایکاران افزود: 10 درصد کشاورزان باغات خود را بیمه کرده‌اند و مسئولان سازمان چای با تشکیل صندوق توسعه چای به دنبال حمایت از کشاورزان از طریق پرداخت تسهیلات تحت عنوان عملیات بهزراعی هستند تا بتوانند بخشی از خسارت چایکاران را جبران کنند.

وی اظهار کرد: باغاتی که خاکشان ضعیف بوده و سال‌های گذشته بهزراعی نشده بود، بیشتر دچار سوختگی شده و باید حتما این بوته‌ها ته‌بُر شود تا سال آینده بتواند از ریشه دوباره سبز شوند؛ برخی از باغات نیز با کمر‌بُری و برخی با هرس قابل بازسازی است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: گرما و سوختگی بوته‌های چای، حوادث طبیعی محسوب می‌شود و باید علاوه بر اعتبارات بهزراعی از محل خشکسالی و حوادث غیرمترقبه نیز به این امر کمک شود.

ایرج ندیمی با اشاره به این که چایکاران با بیمه نکردن باغات خود به دلیل ترویج نشدن بیمه متضرر شده‌اند، افزود: تاکنون نیز برای پرداخت خسارات به باغات چای مکاتبات زیادی صورت گرفته و پیگیری‌ها هم ادامه داشته، ولی جواب قابل توجهی در تامین منابع از محل خشکسالی در اصل و میزان آن و حل مشکل به دست نیامده است. رئیس سازمان چای کشور نیز گفت: سازمان چای پیشنهادات خود در مقابله با خشکسالی را به وزارت جهادکشاورزی منعکس کرده است.

علی محررافزود: با تخصیص بموقع اعتبارات، می‌توان هرس زودهنگام بوته‌های آسیب دیده از خشکسالی و جلوگیری از حریق باغات چای و عملیات بهزراعی را انجام داد و بخشی از خسارت آن را از محل حوادث غیرمترقبه تامین کرد.

وی افزود: در کنار کاهش نزولات آسمانی، شدت گرمای بی‌سابقه از خرداد امسال به حدی بوده که به سوختگی برگ‌ها و جوانه‌های بوته‌های چای و برداشت نشدن برگ سبز از باغات چای شد.

وی خاطرنشان کرد: این پدیده باغات چای را با چالش جدی و بی‌سابقه مواجه کرد و بیشتر بوته‌ها به طور یکپارچه دچار سوختگی و خشکی شد و این مساله، معیشت تولیدکنندگان چای را در شرایط بحرانی قرار داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها